Direktlänk till inlägg 9 juni 2009

Youtubetips till bloggagratis-bloggare

Av GladaKatarina - 9 juni 2009 15:47


Efter denna elefantsmidiga rubrik tänkte jag pracka på er lite, av några efterfrågade, tips på hur ni kan fixa till Youtube-klipp så att de bättre harmonierar med bloggandet. ;-)


Om man vill, kan man anpassa bredd och höjd samt ramfärg på Youtube-klipp.



Bilden ovan visar hur det ser ut när man är på Youtube och skall välja ett klipp. Om man trycker på den lilla knappen med blå blomma, öppnas ett "underfönster". Där finns alternativen.


Personligen väljer jag oftast att bocka av alla alternativrutorna.


Däremot är det kul med lite färg på knapplistan nederst. Jag väljer oftast färg efter vad som verkar passa klippet.


Sedan kommer vi till detta med storlek på själva klippet...


Bloggagratis tillåter maximal storlek 500 pixlar på såväl bilder som filmklipp. Väljer man mer än detta (640x505), då blir det lite problem. Klippet får inte plats i själva blogginlägget utan klipps av i kanten. Vill man kommentera på inlägget, hoppar allting åt höger. Knepigt.


Det närmaste förvalet är 480x385 pixlar, vilket är ljusblått och förvalt på bilden. Det fungerar ganska bra.


Men om man är sugen på lite överkurs, då? ;-) Alla mina filmklipp har storleken 500x400 pixlar. Precis lagom. Jag gör så här:


Klistrar in länken på vanligt sätt i embed-rutan. Embed betyder givetvis inbäddad. Det är en programmeringskod som talar om vad som skall visas och hur, mycket enkelt uttryckt. Som ni ser står det i embed-koden:

width="480" height="385" - den förvalda storleken: bredd 480 pixlar och höjd 385 pixlar.


Det är nu det börjar bli intressant, sa nörden.



Om du markerar 480 på samma sätt som jag gjort här... CITATIONTECKNEN får absolut INTE markeras!!



Ändra till 500! Markera 385 på samma sätt - inte citationstecknen!


Ändra till 400! Tryck nu på spara inlägg!



Färdigt och klart! Klippet passar lagom in i inlägget, är proportionerligt och har en trevlig färg i nederkanten.


Lycka till!


 
 
Mrs Shady

Mrs Shady

9 juni 2009 17:13

Åh tackar för tipsen!!!
Hade jordens problem att fixa till det här på min blogg :) Väl uppskattat!

http://mrsshady.bloggagratis.se

 
Vildkatten

Vildkatten

9 juni 2009 17:24

Precis vad jag behövde, tack :) Ser oxå att du kör explorer. Själv använder jag mest firefox, men har då inte lyckats få in en video, så nu ska jag fixa å trixa lite :)

http://vildkatten.bloggagratis.se

 
Mita

Mita

9 juni 2009 17:45

Fasiken vad pedagogisk du är, tom jag fattar, tack för det du Glada.........

http://rocotopeppers.bloggagratis.se

 
Vildkatten

Vildkatten

9 juni 2009 17:51

Tack för besöket på min sida :) Hum, kanske är så att man måste ha explorer just då, men kul att höra hur andra gör :)

http://vildkatten.bloggagratis.se

 
Ingen bild

GladaKatarina

9 juni 2009 17:53

Hej Mrs Shady & Vildkatten! Två helt nya bekantskaper på samma gång! Kul att träffas! :-)

 
Ingen bild

GladaKatarina

9 juni 2009 17:58

Mita, du är en gullenos! :-)

 
Kvasthilda

Kvasthilda

9 juni 2009 18:53

Kanon! Pedagogiskt o fint :-) Jag är för lat för såna superba hänvisningar. Bilder är ju bara SÅ mycket bättre!!

Som Vildkatten säger, kanske det krävs explorer. Har inte provat med Firefox. Storpigan använder det på sin laptop, ska se när hon kommer hem hur saker fungerar. De allra flesta såna här grejer är ju anpassade för exploder... ;)

http://malmdamm.bloggagratis.se

 
Kvasthilda

Kvasthilda

9 juni 2009 18:56

Just ja. Jag glömmer nästan alltid att bocka ur snarlika klipp etc.... Försöker komma ihåg det men när jag väl är där blir det inkluderat.
Andra bloggar kan sno bara den lilla ljudraden förresten. Man kan "dra ihop" bilden och bara ha playknappen och det bredvid. Inga bilder. Kan också vara kul, om filmen till är urkass! Funkar givetvis inte med bloggagratis.Jag gillar bg-s upplägg rent allmänt (avskyr för mycket lullull osv), men ibland saknar man andra verktyg och sätt att göra inläggen.

http://malmdamm.bloggagratis.se

 
Elisabeth

Elisabeth

9 juni 2009 19:19

Jag har ju nyligen börjat lägga in videoklipp. Har inte tänkt på storlek eller så, bara jag får med sången. Om jag kan göra någonting bättre är det ju bra. Har bara lagt in länken/koden. Kan jag göra något efteråt? Med tanke på att jag har så pass många nu kanske du kan säga något vid lämpligt tillfälle./Tjusig bakgrund du har också. Mycket somrig och härlig.

http://elisannw.bloggagratis.se

 
Ingen bild

GladaKatarina

9 juni 2009 20:54

Kvasthilda: Ja, bloggagratis har begränsningar, men det är så otroligt vilsamt här ändå. Man får ta det onda med det goda. Ibland får man hitta på andra lösningar, då blir man lite kreativ. :-)

Elisabeth: Du gör redan så bra ifrån dig som du gör. :-) Har sett något klipp som blivit brett, det är Youtubes "fel" som förvalt storleken. Då kan man byta till en annan förvald storlek, om man vill.

 
Ingen bild

Elisabeth

9 juni 2009 21:10

Tack snälla du för härlig kommentar och för det du har skrivit här ovan samt tipset. Å, vad härligt det låter också om det att man får ta det onda med det goda ocn hitta på andra lösningar, då blir man lite kreativ. Låter så underbart posititivt. Skickar en kram och God Natt till dig. /För även om du inte ska lägga dig NU gör du ju det till slut)

 
Sanna

Sanna

10 juni 2009 13:13

Tackar och bockar och har fått tagit bort många filmsnuttar just för att de hängde upp hela sidan.
Smart och lätt!

http://sancha

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av GladaKatarina - 16 oktober 2011 09:03

Jag har gjort nya inlägg på min reseblogg, fyra inlägg från London! Ett besök i the Temple Church, en båttur på Themsen, en lång rundvandring med fokus på Trafalgar Square och en utflykt till Camden Town med ännu en lång promenad längs Regent's Canal...

Av GladaKatarina - 9 oktober 2011 00:00

Från och med den 1 december kommer jag inte längre att vara skriven i mitt älskade Malmö. Som tur är flyttar jag inte längre än till grannkommunen Svedala - orten som finns på riktigt, ja! Eftersom jag pendlar från Limhamn via Centralen och ända fram...

Av GladaKatarina - 17 juli 2011 20:09

Hejsan sötnosar!   Jag har saknat er med! Gör det fortfarande! Det händer lite på resebloggen just nu, hälsa på så blir jag ännu gladare!    Jag har bloggeri och sociala medier som en del av mitt jobb nu, men allt hinns inte med.    Annar...

Av GladaKatarina - 7 juli 2011 18:21

Det är nästan ett år sedan och midsommarbilderna fungerar ju fortfarande - vilken tur!    Glad skulle bloggen vara, det har varit lite si och så med det. Ibland är det bättre att vara... en smula ilsken, då händer det saker.    Denna sommar, ...

Av GladaKatarina - 30 juli 2010 16:48


  Mamma Elsa skulle fyllt 85 år idag, det är drygt 21 år sedan hon dog. Varje jämna år skulle mina föräldrar fyllt jämnt, det skilde 15 år mellan dem. (Se tidigare inlägg i juni om min pappas 100-årsdag.)   Jag skulle skrivit om henne, men h...

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards