Alla inlägg under juli 2009

Av GladaKatarina - 31 juli 2009 17:47


BLOGGAR

Jennie: Nedräkning inför 30-årsdagen! Älskar gamla hus och miljöer. 

Skånepågen: Skånsk medbloggare! Varmhjärtad hobbypolitiker.

Catten: Cattkvinna med tänkvärda inlägg.

Sanna: Hundar, design och många kul infall.

Kvasthilda: Ljuset kommer från norr!

Mita: Hundar, humor, natur och allt härligt.

Berith: Mysig och mångsidig!

Beas liv: Systerdottern Bea!

zk72: Fellow Malmöbo.

Zockans husse: Gammal god vän! Bloggar ibland.

Marsipan: Kul bloggare!

Anna L: En härlig tjej med söta barn som ger oöverträffade hårtips.

MJ: Allvar och livets goda i skön blandning!

Kastrullapan: Alltid ärlig och härlig!

Agneta: Många härliga livsglimtar, både stort och smått.

Nilla: Rolig engelsklärare!


 

HEMSIDOR

Den bildsköna: Kär väninna och grafisk konstnär. Mamma till mina gudsöner.

Österlenväninnan: Kär väninna och healer. Jag har gjort hemsidan.

Av GladaKatarina - 31 juli 2009 12:01


En av behandlingsbänkarna är sönder och de två danska kiropraktorerna diskuterar detta. Hansen, också dansk, skall fixa detta. "Sveiss", säger chefen.


"Skall Hansen skicka bänken till Schweiz!?" frågar jag förvånat.


"Sweitss? Naaaj! Han ska' sveiss!"


"???"


"Sveiss!! Sv-et-sa på svensk'!"


"Aaargh! Säg det då!" ;-)


Av GladaKatarina - 31 juli 2009 09:19


Gladan arbetade till 19.30 igår och lyckades ramla i säng kl 21 - klockan var satt på väckning till kl 5 imorse. Lång dag, tröttsamt, trött Glada.


Gladan har en ung väninna, Fröken Höna. Fröken Höna är mellan varven ytterst bekymrad över Gladans civilstånd: singel. Då letar Hönan upp en man i lämplig ålder, pratar igång honom, får hans nummer och försöker sända över honom till Gladan. Oftast tror dessa män att Hönan visar intresse för sin egen skull. Då blir Gladan ganska ointresserad per automatik.


Igår var det dags igen och via sms kluckade Hönan på om en Man i Min Ålder med en mängd lämpliga företräden - hon var övertygad om att Gladan och Mannen i Fråga skulle passa för varandra!


Då blev Gladan grym och ställde krav. Hönan fick överlämna en mängd frågor: läste mannen i fråga någonsin en bok? (Varför slösa med tid?) Jodå, mannen läste gärna deckare. (OK, en bra början.) Filmer då? Jo, deckare, komedier och western såg han gärna.


Gladan blev hårdare: klarade han av kvinnor med bestämda åsikter? Sprang han åt andra hållet när han hörde ordet feminism? Inte alls, rapporterade Hönan. Men han tyckte att alla hade rätt att säga sin åsikt.


Det kan Gladan hålla med om. Det gladde Hönan, som blev allt ivrigare. När Gladans trötta huvud nått kudden, vill Hönan att Gladan skulle sms:a Mannen i Fråga. Gladan insåg det olämpliga i det, trött som hon var. Men nummer utbyttes.


Med mobilen på ljudlöst blev det lite lugnare, men det hade under timmarna innan midnatt droppat in några sms - bland annat från Mannen i Fråga, som fått mitt nummer. Kl 5 imorse svarade Gladan den okände Mannen i Fråga med ett förklarande God Morgon. Mannen i Fråga bad om ursäkt för att han sms:at sent. Han är med andra ord uppfostrad också, ett gott tecken.


Nu är det liv i Gladans mobil. Sms-flört på morgonen! Än flyger en halvgammal Tant Glada. ;-) Vi får väl se om det blir någon längre flygtur... *avvaktande*

Av GladaKatarina - 31 juli 2009 05:33


Grattis, Skånepågen! Du var den ende med rätt svar! :-) Men jag gillar verkligen era kreativa gissningar, se kommentarer till bildgåtan! ;-D



Orten Smyge består även av Smygehamn och den yttersta udden Smygehuk - Sveriges sydligaste plats! Så här kul är det på den nybyggda uddkajen som var på bildgåtan. Denna utbygnad har förlängt Sverige med ytterligare några meter. Next stop: Tyskland.



Vägen ner till hamnen.



Modellen till Axel Ebbes staty Famntaget var en ung kvinna som sedermera blev mormor till självaste Uma Thurman.


 Nära, så nära...


På Fiskrökeriet arbetar Gladans duktiga systerdotter. Mumsiga saker!


Av GladaKatarina - 30 juli 2009 10:05



Så här i slutet av månaden kan det ju vara kul att avrunda med en bildgåta! Detta är en plats i Skåne (vad annars?) men den har viss betydelse för hela Sverige. ;-) Gissa var?


Önskar att jag vore där - fast idag blir det nog blåsigt och regnigt. Gårdagen var däremot desto mer strålande. Strunt samma, sitter ändå inne på kontoret heeela långa dagen. Allt har ett slut, så småningom.


Av GladaKatarina - 29 juli 2009 17:54


Veeem skulle man valt? Jag menar, Mr Darcy i Stolthet och Fördom är ju alltid Jane Austens Mr Darcy och Matthew Macfadyen är ju verkligen urgullig!


Men John Thornton i North & South spelas av Richard Armitage, och Richard Armitage är dynamit serverad med chokladsås!


Choices, choices... Synd att verkliga livets val inte är lika angenäma. ;-)


Härlig låt av Nat King Cole, dessutom!


Av GladaKatarina - 29 juli 2009 10:15



Igår kväll var Storasystern och jag nere i Ystads småbåtshamn (Marinan) och tittade på konserten Sol, Vind och Vatten. Härligt och med massssssssor av människor.


Janne Schaffer var i högform, tror aldrig att jag hört den mannen prata så mycket. Det var så att jag sade till syrran och de som satt runt omkring att "Nu får han hålla mun, vi har väl inte kommit hit för att höra honom prata?! Spela, för farao!"


Alla musiker gjorde mycket bra ifrån sig och det var stämningsfullt med all Ted Gärdestads-musik. Många chanser till att sjunga med. Vad som också är härligt med dessa utomhuskonserter är att det är fullt av familjer i alla åldrar som äter, pratar, skrattar och leker. Det är mindre trevligt med de som tror att de kan sitta var som helst och tro att ingen skall sätta sig eller ställa sig framför. Vill man garanterat se och höra allt, så måste man ge sig på att tränga sig längre fram.


Det är också mindre trevligt att sitta ner på marken så länge, trots att jag hade kuddunderlag. Mitt under videoinspelning fick jag kramp i benet, fick hoppa upp och gnälla "ajaj!" och välta grannfamiljens vinflaska i tumultet. Den var inte öppnad, tack och lov.


När jag senare lade mitt trötta huvud på kudden insåg jag att jag inte kunde böja högerbenet utåt utan att riskera ett akut kramanfall i låret. Kramp i vaden är illa nog - helvetets farstu - men kramp i låret måste vara värre; helvetets glödande vardasrum! Nästa gång tar jag med campingstol, om jag så skall behöva släpa eländet över halva Skåne.


Hur som helst, det var en trevlig kväll och det kan eventuellt dyka upp bild och musikklipp någon dag. Så småningom.


Av GladaKatarina - 29 juli 2009 10:12


Jag är så trött idag. Fatigué! En patient i morse sade: "Säg när du är vaken så skall jag betala då." Jag såg väl ut som om jag gick i sömnen. Le zombie. Hade sovit på tåget, vaknade av att jag nästan tippat framåt. Nu har jag bryggt mig en kopp kaffe som är så bitter och trög att jag nästan fick klippa isär den under hällandet. Vidrigt gott! J'aime bien le café noir.


Je m'en känner très Francaise ajourd'hui. C'est une l'êtê extraordinaire!


Konstigt, jag blir sugen på att prata franska när jag är trött. Nej, förresten! Det är inte alls konstigt. Fransklektionerna i skolan gjorde mig oerhört trött och därför halvsov jag mig igenom dem. Men en del slank ändå in, och det man lärt i halvsovande läge, kan man givetvis bäst utöva i halvsovande läge.


Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards