Alla inlägg under mars 2010

Av GladaKatarina - 23 mars 2010 16:23


Gladan ömsar skinn. Jag trodde jag var en Glada, det visar sig att jag är en reptil. En förtrollad drake, kanske? ;-) Det är våren som ställer till det. Har under minst fem års tid haft besvär med diverse pollen, sedan 15 år tillbaka har jag ibland mindre luftrörsbesvär.


"Överkänslig" sade allergiutredningen för cirka 10 år sedan. Jag fnyste. En hårdhuding som jag, överkänslig?? Det senaste året har hårdhudingen haft lite fingertoppsproblem, fnasigt och trist. Hm, tangentbordsallergi? ;-) Njae, snarare vatten och rengöringsmedel som ställt till det, men bara i ytterst liten skala.


Fram tills i fredags, då. För i fredags blev delar av händerna ilsket röda mot den vinterbleka huden. Som en mindre Danmarksflagga. Och värre blev det, på andra intressanta ställen som jag inte skall beskriva närmare (för detta är ingen sådan blogg).


Igår var läget absurt och en smula desperat, därför köpte jag en annan sorts antihistamintabletter. Det verkade lugna förloppet en aning. Och de blev minsann riktigt bekymrade på jobbet när de såg min hals, den liknar ett rött månlandskap. Kliar gör det ju, givetvis. Men det kliar så allmänt överallt, jag tänker bara på händerna som är värst. Där ömsar jag verkligen skinn just nu; det stramar, är sårigt och ser allmänt mysko ut. Det gör ju ont! Dumma eksem eller nässelfeber eller vad det nu är.


Så nu är tid bokad. Hos en riktig doktor på Den Nya Vårdcentralen där De Har Som Mål Att Vara Oerhört Tillmötesgående. Antingen idag eller på fredag, fick jag till svar! Jag är ju i Ystad och Vårdcentralen ifråga ligger i Malmö. Det får bli på fredag.


När jag äntligen kom fram i telefonkön till Vårdcentralen, då visade sjuksyster ingen som helst brådska. Trevligt, jag vet själv hur stressigt det kan vara på kliniken där jag jobbar. Men har man chansen att vara social och visa lite medmänskligt intresse, så gör man det gärna. Sjuksköterskan hette Maria och konstaterade att jag ringde från ett ovanligt nummer. Jodå, Ystad förklarade jag. Hon blev alldeles vansinnigt överraskad, en reaktion man ofta möter i Ystad och inte från en Malmöbo. Det pendlas mycket i Skåne, men denna kvinna hade som längst haft två kilometer till jobbet i sitt liv, det tyckte hon var jättelångt.


Jag försökte föra in samtalet på nässelfeber och tidbokning och försökte skoja om att jag blivit allergisk mot Pågatåg. Hon var fortfarande mycket häpen, men bokade så småningom med glädje in mig samt tillade att hon såg fram emot att träffa mig. A-ha, en malmöbo med nässelfeber som pendlar till Ystad är en sevärdhet! Jag tror att jag skall ta 100 kr i sevärdhetsavgift. De tar 120 kr. Vi kan väl säga att vi är kvitt?


Nu skall jag försöka avsluta detta blogginlägg. Jag gillar de antihistaminerna som jag äter nu. Jag blir avslappnad och lite småhög emellanåt. Så var inte mina andra antihistaminer, de blev jag knepig i magen och fick sömnstörningar av. Gissa om jag kommer att välja bort dem i framtiden! Skönt med någon sorts kompensation, mitt i prickeländet. ;-) Och allt på grund av att jag ätit päron. Troligtvis.

Av GladaKatarina - 13 mars 2010 12:44

Heeej! Hoppas ni mår bra! Livet är hektiskt. Jag skall träffa min Storasyster idag och mina gudsöner imorgon! Gissar att jag rent av kommer att se finalen av svenska Melodifestivalen. Heja Salem!


Dimman får mina luftrör att protestera våldsamt. Så är våren för mig. Dålig sömn, tung i huvudet. Men idag skiner solen och även en Glada blir glad av det.


Jag coachar Kentuckyväninnan i hennes förvånansvärt framgångsrika försök i att lära sig svenska! Jag coachar en hel mängd människor för närvarande, Gladan gläder många. Jag jobbar med den vanliga jobben dessutom. Jag twittrar. Hej hopp!

Av GladaKatarina - 6 mars 2010 14:25

  

The Sunshine Blog Award is awarded to bloggers whose positivity and creativity inspire others in the blog world. The rules for accepting the award are:

1. Put the logo on your blog or within your post.
2. Pass the award to 12 bloggers.
3. Link the nominees within your post.
4. Let them know they received this award by commenting on their blog.
5. Share the love and link to the person from whom you received this award.


Jag fick den av Tintin Belisida! Tack för att du påtalade detta, Tintin... Jag hade missat det. *skäms* Jag uppmanar alla bloggvänner som har något soligt och positivt att dela med er av att ta för sig sv denna award! :-D


Gladan har nyss kommit hem från en väninna och hennes familj. Fredagskvällen ägnades åt fisksoppa, kladdkakemuffins med snickers, väninnans son i riddarutstyrsel och den engelske komikern Bill Bailey, en härligt kul lirare!



Nu väntar en hel del text som skall gås igenom! Gulle-Gabbi har en intressant sak på gång och en engelsk väninna har skickat tre nya kapitel på en berättelse som förhoppningsvis skall publiceras i framtiden. Numera är jag en riktig förhandsläsare! Sedan skall jag försöka hamra lite på tangentbordet för min alldeles egna skull...


Av GladaKatarina - 4 mars 2010 14:35

Det blir nog lite mindre bloggeri framöver.


I går ägnade jag timmar åt att vända upp och ner hemma efter viktiga papper, hela tiden glömde jag vad jag egentligen höll på mig. Det är allergin, den gör mig trög i huvudet. Då förlägger jag saker och fattar dåligt vad jag håller på med. Jag sover illa och känner mig en aning zombieartad.


I morse kröp jag till korset och stoppade i mig en allergitablett. *suck* Nåja, det är hasseln och i fjol började den blomma redan i januari. Det trista med medicinen är att jag sover dåligt av den med. Det tar dessutom några dagar innan den ger full effekt. Sedan kommer björken. Jag fasar redan. Våren är underbar, på nästan alla sätt utom de dåliga.


Det blir mycket jobb nu i vår, på alla sätt. Det behövs, Gladan har lite hål att fylla. ;-)

Dessutom finns det en del människor ute i verkligheten som står hjärtat nära och som jag känner att jag har försummat... Det var länge sedan jag kramade gudsönerna nu. *saknar*


Jag är även dålig på att kommentera nu. Ändå är jag inne på bloggrunda nästan varje dag, men det är svårt att samla hjärncellerna, märker jag. Jag håller koll på er, var så säkra. ;-)


Jag skall se till att twittra! Ni ser länk till min twittersida ute i menyn. Och tro inte att jag slutar blogga och titta in på facebook etc. Gladan är en riktig Internet-junkie! Just därför kan det vara viktigt att trappa ner. 8-)

Av GladaKatarina - 3 mars 2010 17:37

Idag


Jag till cirkeldeltagarna: "OK, nu får ni gå hem."

Cirkeldeltagarna till mig: "Men vi vill inte gå hem!"


Jag tänker: Heja mig och heja ABF. ;-)


Läste även idag att den genomsnittliga, svenska kvinnan tänker illa om sig själv 36 gånger per dag.


DET HAR VI ABSOLUT INGEN ANLEDNING TILL ATT GÖRA!


Vi är bäst och vackrast. Fattar ni? ♥ ♥ ♥

Av GladaKatarina - 1 mars 2010 10:00

Det är inte konstigare än så. Det är orättvist och omoraliskt att som kakmonstret glufsa i sig alla kakorna. *viftar med stränga fingret* Jag skall genast sluta låta som jag befinner mig i småskolan på 50-talet och tillägga att vi alla har ett överflöd av något, en speciell gåva i vår personlighet eller för mycket av något som vi samlat på hög och inte behöver.


Fördela resurserna!


För de som ändå sätter sig emot, finns det skatt. Skatt är bra. I Storbritannien vill de införa en Robin Hood-skatt, men olik den i Sverige där de rikare kommunerna ger till de fattigare.



Detta förslag går ut på att man vill lägga 0,05 procents skatt på finansiella transaktioner i banksektorn. Intäkterna skall fördelas till det offentliga, bekämpa fattigdom eller betala av på I-ländernas ekologiska skuld i U-länderna. Den minimala skatten förväntas främst drabba de som kapitalspekulerar.


Förväntad intäkt? Bara några få hundra miljarder. Pund. Tusen miljarder kronor, bara i Storbritannien. Det lär räcka en bit.


http://robinhoodtax.org.uk/ kan man läsa mer om detta och också ge en snabb röst för vad man tycker om detta, ja eller nej? Så här långt har 6 333 personer röstat nej. 64 014 har röstat ja. Mer än tio gånger fler är för än emot, i denna lilla omröstning. Man kan ju inte se det vetenskapligt, men det gör att måndagen känns betydligt hoppfullare!


Där finns även denna lilla filmsnutt där skådespelaren Bill Nighy spelar en bankman som får förklara - eller snarare förklarat för sig - vad detta handlar om.



Länge leve Robin Hood. :-)

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards