Alla inlägg under maj 2008

Av GladaKatarina - 28 maj 2008 18:59


Här kommer en hyfsat oseriös rapport om några inköp med yngsta vänninan, den unga fröken Höna. Unga fröken Höna har varit på en större tillbehörsfirma för hästägare, lämpligt belägen nära Storstadens rännarbana för sådana djur. Efter detta tog vi en runda på närbelägna köpcentret med samma namn.


Väl där lyckades vi få in fröken Hönas nyinskaffade sadel i ett värdeskåp - en svettig erfarenhet, litegrand som att stoppa ner en elefant i en resväska. Men alternativet var inte lättare. Håller man i en hästsadel, så håller man inte i mycket annat. Fröken Höna skrattade första gången jag skojade i en affär om att Hästen hade rymt från henne, fjärde gången såg hon lite plågad ut. ;-)


Jag hoppas unga Höna är nöjd med sina klädinköp, de blev verkligen bra! Hon var även entusiastisk till mina inköp, vilket alltid piggar upp. Man blir lite tveksam när man ser sin kropp puta ut mer än nödvändigt; skall jag verkligen eller skall jag leta vidare? Men färgerna är ju fina... Fröken Höna är brutalt ärlig på ett uppfriskande vis! Är det bra så är det. Annars blir det inte så braaaa. ;-)


Så nu kan jag ekipera mig i ny, mönstrad klänning i sprakande färger (vitt, cerise, orange) samt ny, vit handväska. Blev minsann även ett nytt lipgloss i matchande cerise färg - man måste ju vara nyfin till en av brorsönernas kommande studentuppvakting om en vecka! Presenten till den duktige studenten är redan ordnad! ;-)


Jag avrundade med en mjukglass i bägare med chokladsås. Vilken lyckochock! Jag har aldrig fått en mer generös dos av chokladsås! Under, i bägaren. På glassen - över hela! En extra bägare, storleken större, till detta för att slippa spilla. Man blir lycklig!


Shopping och choklaaaaad

man blir glaaaaad! *såja, tokig på riktigt!*


Saknar redan fröken Höna. Uppskattar verkligen en shoppingtur med henne, trots att jag vet att hon inte är så tokig i inköp. Man handlar det man måste! Om det inte är till Hästen. Men hon har som vanligt en kul och vaken blick för det oväntade. Sedan blir det ju alltid många glada gapskratt på vägen! :-D :-D :-D


Apropå brorsöner har jag två andra som mycket snart fyller år! Samt en svåger som fyllde år igår. Och studentbrorsonens storasysters babyflicka fyller också snart år, samma dag som min pappa hade födelsedag, men storasystern med familj skall flytta så det blir kalas i samband med inflytt efter midsommar. (Hängde du med?) Mycket kalas blir det! Malen flyger snart ut ur plånboken. Men det är det värt! :-D


Tillägg 080530 - Här är en bild på klänningstyget. Färgsprakande är bara förnamnet. :-)

Av GladaKatarina - 26 maj 2008 09:48


En trivsam och ljuvlig helg, bokstavligt talat mitt i en syrén! Vattna, rensa, kapa, klippa, krafsa, kratta, köra rullebör, plantera, nosa, snusa, dåsa, trivas... Lite fler intryck!

Av GladaKatarina - 26 maj 2008 09:36


En regnig måndag är en bra måndag. Inte skall det hålla på och regna under helgen. ;-) Äntligen lite väta till de torra vägarna, gräsmattorna och åkrarna!


Det blir fint i veckan. Här i Skåne, som jag befinner mig i, är Danmarks väderprognoser det bästa att rätta sig efter. De får kanonväder i veckan och eftersom vinden fortsätter att vara östlig, bör de rimligtvis få sitt fina väder från oss. :-D


Resor idag: bil 30 min, buss 7 min, Öresundståg 12 min, stadsbuss 3x20 min, Pågatåg 2x50 min, cykling 2x10 min.


Inköp: Skånekort 990 kr, kanelbulle 14 kr.


Vill ha: Sista Stieg Larssonboken i Milleniumtrilogin på pocket! Något nytt att längta efter... :-)

Av GladaKatarina - 25 maj 2008 16:28


Har alltid varit förtjust i Kenneth Branagh. Nja, inte på det där överdrivna viset! Men han är en fantastisk skådespelare och regissör!


Med ett stort intresse för England: dess språk, kultur, litteratur och filmer är det omöjligt att inte uppskatta Branagh! Han är dock inte engelsman, utan irländare och likt alla irländare mycket stolt över det. Irländare eller inte, mannen är en eminent Shakespearetolkare, bara för att nämna en sak bland hans många begåvningar.


Såg honom i en miniserie på TV 1988 och har sedan dess beundrat både honom och Emma Thompson, hon är hans ex-fru men framför allt en i mitt tycke snäppet bättre skådespelare än Branagh och minst lika duktig regissör, om än inte lika produktiv.


Nu är Branagh i Ystad! Ja, nyheten är inte ny: han skall bli BBC:s Wallander. Han är dagligen på samma område där jag arbetar, går och cyklar omkring, och ibland slår det mig: När får man se karln?


Det är det nog flera i Ystad som undrar, läs själv: Två Wallander i Ystad


Rolf Lassgård är ju den förste Wallander, vad man än säger. Hans intresse är säkert bara artigt och allmänt. Men YA:s och vi andras börjar nog gå lite djupare än så.


Nej, det skulle aldrig falla mig in att leta upp honom. Leva och låt leva i lugn och ro! Kändisar i Ystad ser man så ofta ändå: samtliga tidigare Wallanderskådisar samt de flesta från "kändisrättegången" i fjol. Och många många fler som ränner omkring som yra turisthöns.


Men var är Kenneth Branagh? Honom hade jag verkligen velat se...

_______________________________


080528: Som en god vän så klokt påpekade igår: hur skall jag nå fram med det budsakpet? So here we go again:


Mr Branagh, where are you?

_______________________________

080601: Här är han!



Av GladaKatarina - 25 maj 2008 15:43


Min mamma dog för nitton år sedan och jag har inga egna barn. Men alla ha ju trots allt en mamma och alla mammar vi väl någon ibland. Så: grattis till din plats i världen.

Av GladaKatarina - 25 maj 2008 14:10


Jag beklagade livligt Stieg Larssons död igår. (Det gör jag fortfarande!) Men tack och lov finns det fler som på ett roande och intelligent sätt kan sätta fingret på fuligheter vi alla upplever. *Mwahahahahah!*


Jan Berglins serierutor kan man ta del av på nätet, via KA'a hemsida:


Jan Berglin

Av GladaKatarina - 25 maj 2008 13:58


Ett nytt test som jag har hittat. Alltid intressant med lite navelskådning... ;-) Mitt resultat:


"Många är de som sneglar avundsjukt på din moraliska person.
Ditt rättvisepatos är vida berömt och du är en person att lita på.
Men under din moraliska yta döljer sig ett omoraliskt djur som
vill ut och ryta."


Hear me roar! ;-D Kul att läsa andras inlägg om detta. Visst FINNS det moral! Annars får vi ta och uppfinna det igen. Basta!


Tyvärr fungerar det INTE att lägga in ett Javascript här för att göra en direktknapp till testet. Här är därför en länk istället: Hur omoralisk är du?

Av GladaKatarina - 25 maj 2008 12:35

Vit och lila nattviol, ljuslila syrén, mörklila och rosa akleja, rosa löjnantshjärta och blåviolett midsommarblomster!

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards