Direktlänk till inlägg 25 juli 2010

Lunds Domkyrka, bildattack del 3 av 3

Av GladaKatarina - 25 juli 2010 12:15

Till vänster - norr - om huvudaltaret är dopkapellet. Urgammal dopfunt i Höörsandsten, precis som resten av kyrkan och de flesta gamla kyrkor i Skåne.



  Här har döpts många, många barn... Se på slitaget! Under den katolska tiden badade man hela barnet, därav djupet. Kom inte och säg att saker inte ändrar sig i kyrkan. ;-)


Madonna med Jesusbarn från Medeltiden finns också i
Dopkapellet, alltid med symbolisk lilja.


Till höger om huvudaltaret - söder om - finns den sjuarmade ljusstakens
kapell. Ingen liten ljusstake heller! Lär vara populär till bröllop.


Även här finns ett stämningsfullt altare i en sidoalkov.


Ner i kryptan... Den är stor! Och ännu svalare...


Brunnen, som är naturlig för platsen. Finns en naturlig brunn i kryptan i Dalby kyrka också. Båda kyrkorna byggdes som domkyrkor och tros ligga på gamla kultplatser. Fönstren är i marknivå.


Det är gott om adliga, medeltida gravar i kryptan.


Gustav Vasa-mode? Fantasieggande hur som helst.


En död biskop! "A dead bishop..." råkar vara en av mina
favoritsketcher hos Monty Python.


Innan vi går ut ut kryptan och domkyrkan säger vi hej till den

förvånansvärt lille jätten Finn, som enligt sägen skall ha byggt
Lunds Domkyrka. Statyn skall troligen föreställa den urstarke

Samson från Gamla Testamentet, (Simson på svenska underligt

nog) som rev filistéernas hednatempel med sina bara händer
när hans hår, där kraften satt, växt ut.

Oops! Snacka om att ta fel i sin gamla favoritkyrka! Detta
skall vara Jätten Finns fru med barn, som prästen i sägnen
hörde sjunga. Hoppsan...

Här är Jätten Finn/Simson/Samson.



Jag älskar Lunds Domkyrka, det har jag gjort ända sedan jag var barn. Storleken, allvaret, den råa stenen med sin stiliga men sparsamma utsmyckning, de runda fönstren i sin urgamla romanska arkitektur. Stor, inbjudande, helig och rofylld.

 
 
Jag/Sanna

Jag/Sanna

25 juli 2010 17:02

Visst är det intressant att gå runt i kyrkor, kloster och suga i sig musten av fötter som vandrat långt före oss. Se den fina arkitektturen och statyer framtaget nästan som i sagor. Kyrkor kan vara väldigt vackra inte bara på insidan och södra Vänern nedanför Läckö slott ligger säkert ett 10 tal medeltida kyrkor vi besökte. Den ena sötare än den andra etc.

Ha det gott Katarina och imnorgon bär det av igen för oss. Hörs vad det lider! :)

http://sancha.bloggplatsen.se

 
Magnus

Magnus

25 juli 2010 17:28

Fina bilder på en mäktig kyrka.

http://mj.bloggagratis.se

 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

25 juli 2010 21:10

INNAN jag såg kommentaren från Magnus fanns ordet "mäktigt" här och det är otroligt fina bilder, både interiör och exteriör är mäktiga.

http://elisannw.bloggagratis.se

 
Berith

Berith

26 juli 2010 10:12

Hejsan svejsan =))
Det är något visst med kyrkor och kloster !!
"Mäktigt" , ja det är vad det är !!! =))Önskar dig en bra dag , varma kramar =))

http://maxmax.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Titti (f.d SkogsHuldran)

27 juli 2010 17:16

Dopfunten får mig att minnas ett semesterbesök tillsammans med en annan familj i Börglums kloster på Nordjylland (-89 tror jag).
Dopfunten var ganska högt placerad och det var bara vi vuxna som nådde upp att kika över kanten.
Där i låg en - KONDOM!
På något vis lyckades vi kväva skrattattckerna tills vi kom utanför dörrarna med våra vid den tiden oskyldiga små barn.

Tror faktiskt att de ännu lever lyckligt ovetande om dopfuntens innehåll!

 
Mita

Mita

28 juli 2010 08:29

Wow vilken kyrka, det är fantastiskt vilken utsmyckning kyrkor drar på sig och jag undrar engentligen till vilket syfte!

http://rocotopeppers.bloggplatsen.se

 
Berith

Berith

29 juli 2010 08:18

Godmorgon =)
Tittar in och önskar dig en riktigt bra dag !!=)
Varma kramar =))

http://maxmax.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av GladaKatarina - 16 oktober 2011 09:03

Jag har gjort nya inlägg på min reseblogg, fyra inlägg från London! Ett besök i the Temple Church, en båttur på Themsen, en lång rundvandring med fokus på Trafalgar Square och en utflykt till Camden Town med ännu en lång promenad längs Regent's Canal...

Av GladaKatarina - 9 oktober 2011 00:00

Från och med den 1 december kommer jag inte längre att vara skriven i mitt älskade Malmö. Som tur är flyttar jag inte längre än till grannkommunen Svedala - orten som finns på riktigt, ja! Eftersom jag pendlar från Limhamn via Centralen och ända fram...

Av GladaKatarina - 17 juli 2011 20:09

Hejsan sötnosar!   Jag har saknat er med! Gör det fortfarande! Det händer lite på resebloggen just nu, hälsa på så blir jag ännu gladare!    Jag har bloggeri och sociala medier som en del av mitt jobb nu, men allt hinns inte med.    Annar...

Av GladaKatarina - 7 juli 2011 18:21

Det är nästan ett år sedan och midsommarbilderna fungerar ju fortfarande - vilken tur!    Glad skulle bloggen vara, det har varit lite si och så med det. Ibland är det bättre att vara... en smula ilsken, då händer det saker.    Denna sommar, ...

Av GladaKatarina - 30 juli 2010 16:48


  Mamma Elsa skulle fyllt 85 år idag, det är drygt 21 år sedan hon dog. Varje jämna år skulle mina föräldrar fyllt jämnt, det skilde 15 år mellan dem. (Se tidigare inlägg i juni om min pappas 100-årsdag.)   Jag skulle skrivit om henne, men h...

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Skapa flashcards