Alla inlägg under januari 2009

Av GladaKatarina - 31 januari 2009 12:42


Det kan bli snö i morgon och måndag. Vi får väl se!


NY omröstning! När tror DU att snön kommer?


Av GladaKatarina - 31 januari 2009 12:38


34 personer röstade i omröstningen "Skall fyrvekerier förbjudas?" Resultat:


Nej: 20.6%

Ja: 50%

Bara smällare: 29.4%


Vi är tydligen väldigt trötta på pangandet. ;-)


Av GladaKatarina - 31 januari 2009 12:32


Skall ut med Storastyster och höra på svågerns band Garyatrics. Minns bara inte var... Någonstans i Trelleborgstrakten?


Nåja, några öl och en massa 60-talsrock blir det iallafall. :-)


Av GladaKatarina - 30 januari 2009 12:44



...mötas i natt. Medge att det låter romantiskt! Venus har synts tydligt på natthimlen under en period, strax under månens klara skära. Om vi får en klar natt i natt, kommer vi se dem passera varandra. Som skepp i natthimlarnas hav...


Bild från SMHI:s hemsida.


Av GladaKatarina - 29 januari 2009 08:32


Jag har fått en utmaning av Anna! Det är kul, man får läsa om andras vanor och skamlöst exponera sina egna. ;-)



Vilken mat äter du ofta?

Kyckling eller lax. Eller annan fisk! Lagar jag själv blir det helst med ångkokt broccoli/blomkål till. Det låter kanske oerhört sunt, men jag har alltid osund sås till. ;-) Eller efterrätt! Man måste ju hålla vikten!


Men jag äter även annat kött, gärna bacon till morgonägg eller till skånsk äggakaga! En god stek med svampsås, god gryta, gott grillat... Men väldigt sällan.



När du är på kalas, är du personen som sitter eller hjälper du till att duka av?  

Hjälper gärna till. Men har också suttit i djupa samtal ibland och upptäckt att alla tallrikar försvunnit som om magi varit inblandat.



Var sitter du helst när du bloggar?

Sitter i soffan med en bärbar.




Köper du ofta Triss? 

Nej, någon gånger per år men endast 25-kronorsvinster.



Vilken stad eller land har varit din bästa semester?

London, baby! :-D Och Gotland!! Paris och Rom!! Österlen, innan jag arbetade i Ystad.


Vilken TV-kanal tittar du mest på? 

Har ju ingen TV nu, men har tittat mycket i mina dagar! När det blir, är det programmet som styr; en god film, engelsk deckare, fakta eller något roande. Hade gärna haft engelska BBC1 på min dator! 8-)


En gång i tiden gick min dåvarande TV igång av sig själv, alltid på kanal 5. Det var på den tiden då de visade Vänner, Frasier och Spin City i en sammanhängande svit. :-)


Här är reglerna: Välj ut 4 (jag tar 3) stycken som du vill ska svara och utmana dem sedan på deras bloggar. Be dem läsa din, och låt personen som utmanat dig veta när du svarat på utmaningen!



Jag utmanar:

Skogshuldran

Grynet

Coolbettan


Av GladaKatarina - 28 januari 2009 23:27



Det är kul att skriva, det vet alla entusiastiska bloggare. Det är också kul och vackert med snygg skrivstil, kalligrafi - konstnärliga teckensnitt för datorn! :-)



Jag hittade en mycket fin sida där en kreativ kvinna som heter Pia Frauss gjort en fin svit med tjusiga och inspirerande teckensnitt, bland annat har hon skapat favoritförfattarinnan Jane Austen's karakteristiska handstil som teckensnitt! :-D



Nästan alla har å, ä och ö, vilket inte alltid är självklart när man laddar ner teckensnitt (fonts på engelska) från en engelskspråkig sajt. Så vitt jag kan se är de anpassade för PC. De får endast användas för icke-kommersiellt bruk.



Teckensnitten laddas ner i .zip-format och måste extraheras. Lägg in TrueType-filerna som extraherats genom att gå in i Kontrollpanelen -> Teckensnitt. Vissa datorer vill att man startar om innan teckensnitten kan användas, men på nyare Windows-versioner kan teckensnitten användas med det samma.



Sedan är det bara att låta inspirationen flöda! :-)



Kolla in Å och Ä på Dei Gratia-teckensnittet! Hur coolt och kreativt som helst! :-)


Av GladaKatarina - 28 januari 2009 12:29


Sverigedemokraterna i Landskrona ville anordna demonstration mot våld på lördag. Sd har starkt fäste där och Landskrona har haft många våldsdåd att ta itu med.


Andra partier diskuterade eventuellt deltagande, under förutsättning om att det framgick att dessa partier samtidigt tog avstånd från Sd's politik i övrigt.


Då anmälde ytterligare ett parti att de tänkte delta i anti-våldsdemonstrationen: nazistpartiet Folkfronten. Hoppsan.


Nu är demonstrationen inställd. Sd's ordförande Stefan Olsson säger att Folkfronten kommer att locka till sig grupper som helt enkelt kommer att leda till - våld.


Då var vi tillbaka på ruta 1 igen.


Nu är frågan: varför fick Folkfronten denna idé om att de skulle delta? Kan det bero på Sverigedemokraterna och deras sympatier? Det må så vara att Sd gärna vill bli sedda som rumsrena politiker, men gamla vänner och gamla sympatier har en förmåga att göra sig påminda...



Av GladaKatarina - 27 januari 2009 20:57


...gav Coolbettan mig Kreativ Blogger Award! Blev jätteglad, har tyckt den var supersnygg länge! ;-) Jag fick den faktiskt för att jag, enligt henne, tog henne i örat! :-D


Denna vill jag ge vidare till alla som tittar in här och interagerar med mig. Alla ni bloggvänner som ger så mycket! Ni är alla mycket kreativa i bloggandet! Så ta för er, ni förtjänar alla en utmärkelse! Ni förgyller min dag! :-)


Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards