Alla inlägg den 9 juni 2009

Av GladaKatarina - 9 juni 2009 15:47


Efter denna elefantsmidiga rubrik tänkte jag pracka på er lite, av några efterfrågade, tips på hur ni kan fixa till Youtube-klipp så att de bättre harmonierar med bloggandet. ;-)


Om man vill, kan man anpassa bredd och höjd samt ramfärg på Youtube-klipp.



Bilden ovan visar hur det ser ut när man är på Youtube och skall välja ett klipp. Om man trycker på den lilla knappen med blå blomma, öppnas ett "underfönster". Där finns alternativen.


Personligen väljer jag oftast att bocka av alla alternativrutorna.


Däremot är det kul med lite färg på knapplistan nederst. Jag väljer oftast färg efter vad som verkar passa klippet.


Sedan kommer vi till detta med storlek på själva klippet...


Bloggagratis tillåter maximal storlek 500 pixlar på såväl bilder som filmklipp. Väljer man mer än detta (640x505), då blir det lite problem. Klippet får inte plats i själva blogginlägget utan klipps av i kanten. Vill man kommentera på inlägget, hoppar allting åt höger. Knepigt.


Det närmaste förvalet är 480x385 pixlar, vilket är ljusblått och förvalt på bilden. Det fungerar ganska bra.


Men om man är sugen på lite överkurs, då? ;-) Alla mina filmklipp har storleken 500x400 pixlar. Precis lagom. Jag gör så här:


Klistrar in länken på vanligt sätt i embed-rutan. Embed betyder givetvis inbäddad. Det är en programmeringskod som talar om vad som skall visas och hur, mycket enkelt uttryckt. Som ni ser står det i embed-koden:

width="480" height="385" - den förvalda storleken: bredd 480 pixlar och höjd 385 pixlar.


Det är nu det börjar bli intressant, sa nörden.



Om du markerar 480 på samma sätt som jag gjort här... CITATIONTECKNEN får absolut INTE markeras!!



Ändra till 500! Markera 385 på samma sätt - inte citationstecknen!


Ändra till 400! Tryck nu på spara inlägg!



Färdigt och klart! Klippet passar lagom in i inlägget, är proportionerligt och har en trevlig färg i nederkanten.


Lycka till!


Av GladaKatarina - 9 juni 2009 15:39


Har fått mitt nya bankkort, tack gode Gud. Ringde till och med banken häromveckan och frågade om det inte var dags snart. Jodå, innan midsommar blev svaret. Idag kom det - har kikat i brevlådan varenda dag. *suck av lättnad* Inte kul med plastkort i brevlådan.


Fick även brev om att jag blivit automatlistad på en nystartad vårdcentral nu när Skånes nya vårdval, Hälsoval Skåne, har trätt i kraft. Vet inte hur många raggande vårdcentralsbrev jag fått sedan Hälsoval Skåne trädde i kraft den 1 maj.


Hälsovalet går kortfattat ut på att vårdcentralerna tjänar mer på många listade patienter men förlorar om patienterna byter, vilket de får. En slags schack-hockey med människoliv, hur charmant som helst.


Min nya vårdcentral är givetvis finare än alla andra - finast. Konstigt, det säger alla. Men denna har allt, eller tänker skaffa det under sommaren. Helt otroligt. Svårt att komma till? Neeeej, de flyttar säkert gärna HEM till mig.


Hur står man ut med att komma försent till en bokad tid? Hur orkar man dra samma lama ursäkt.
"Oh, vad mycket trafik..."
Det är ALLTID mycket trafik.
"Folk kör bara i 50..."
Kör tidigare.
"Förstår inte varför det blir så här..."
KÖR TIDIGARE!!!


Annars är allting bra. Bara fint. Fler kollegor och större lokaler vore ännu bättre. Och om det kunde bli mindre kvavt. Eller ännu hellre åska. ÅSKA MYCKET!!


Etiketten på mina leggings river i ryggslutet. Rrrrriverr! Varför? Det har den aldrig gjort förut??


Idag är jag nog hemma innan 21 och inte efter, som igår. Då är det lagom att gå och lägga sig. Skall upp klockan 05.00 imorgon. Kan knappt bärga mig, det skall bli såååå mysigt. Har jag tur så regnar det.


Imorgon är det skolavslutning och student och annat skrål. Blir nog lugnare än vanligt. Då får man åtminstone sova. Mwahahahaha...


Av GladaKatarina - 9 juni 2009 12:47


...för dagens resa. Ingen mer blöt labrador denna vecka, en gång räcker långt. ;-) Verkar tyvärr bli en ostadig vecka - men så länge regnet håller sig på denna sidan midsommar, så är jag nöjd.


*sjunger* Raindrops keep falling on my head...


Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards