Alla inlägg under oktober 2008

Av GladaKatarina - 31 oktober 2008 16:24


...så är det på tiden att vi slutar se ner på denna "osvenska" högtid. Här i Sydsverige var det mycket vanligt med lyktor gjorda av sockerbetor förr! Min mamma berättade om det och flera i min omgivning har bekräftat det! Traditionen börjar ta fart på nytt, på Kulturen i Lund:


"Den som inte kommer från Skåne kanske tror att betlyktor är en efterapning av halloweenfirarnas pumpor med ljus. Men så är det inte, berättar museipedagog Kristina Bakran.
– Det är en gammal skånsk tradition, att ta hand om betor som kanske fallit av vagnen vid skörden.

Syftet med att gröpa ur och lysa upp betorna var att hålla onda väsen borta. Kanske fungerar det än idag, även om alla spöken i Kulturens halloweenrum tyder på motsatsen. Betlyktor kan man göra även idag och i morgon, men det krävs förbokning. Rekommenderad ålder är från sex år. "


Just det. :-) Irländarna karvade ut rovor. De som emigrerade till USA använde pumpor. Men traditonen är lika europeiskt urgammal och keltisk som Valborgsmässofirandet och många andra högtider vi har.


Av GladaKatarina - 31 oktober 2008 16:19


...har det idag framkommit att "44-åringen" inte längre är misstänkt för de senaste bränderna. Han är däremot aktuell i "flera pågående utredningar". För närvarande är ingen misstänkt för gryningsbränderna.


Vilken glad Halloween-nyhet. ;-/


Av GladaKatarina - 31 oktober 2008 16:11


Inte många känner till den fina Wilde-samlingen på Ystads bibliotek, en donation. Men nu skall den lyftas fram bättre! Läs mer här! :-)


Suverän författare! Vilken humor! Exempel:


"Naturligtvis var det många som upptäckte Amerika innan Columbus. Men de lyckades alltid tysta ner det hela."


"Trettiofem är en högst attraktiv ålder. Londons socitet är full av kvinnor av ädlaste börd som av egen fri vilja har varit trettiofem i åratal."


"Med varje framgång man vinner får man en fiende. Man måste vara medelmåttig om man vill vara omtyckt."


Och många fler välkända finns här!


Orkar man inte läsa kan jag nämna flera goda anledningar till att se en filmatisering. Helst The Importance of Being Earnest som syns i filmklippet. ;-)



Av GladaKatarina - 30 oktober 2008 21:20


Har avnjutit ärtor med med varm punch och pannkakor till efterrätt ombord på Helene ikväll. Mycket trevligt! En riktig Tycho Brahe-dag som ändå slutade bra till sist...


Av GladaKatarina - 30 oktober 2008 15:16


Snöblask ända ner till Skånes sydspets... Flera centimeter riktig snö i Tomelilla! Mer på väg. :-(


Nåja, man kan ju alltid tänka på den gamla fräckisen: Karlar är som snöstormar. Man vet aldrig när de kommer, hur länge de stannar eller hur många centimeter man får. >;-)


Av GladaKatarina - 29 oktober 2008 18:28


Idag började kursen Digitalkameran - en introduktion med mig som ledare. Så sörens nervös jag var! Det är svårt med helt nya kurser!


Vad kan dom? Vad vill dom? De två frågorna har cirklat i mitt huvud flera dagar nu. I natt drömde jag att ytterligare en ledare skulle hjälpa mig med kursen, han (en person som jag aldrig mött förr) hade helskumma idéer och jag bara stod där som ett fån.


När jag kom till kurshuset (på riktigt, alltså!) bytte jag några ord med en av kollegerna på kontoret - de är sådana KLIPPOR allihop, jag älskar dem! - och hon kom med förslag på svenskt kursmaterial från nätet som jag inte hade hittat. Lycka!


Så kom de, kursdeltagarna... Och efter en avvaktande början blev de varma i kläderna! Samtliga ville äta opp mig samtidigt!! Men man får ta det lugnt, ha is i magen... Kopiatorn som skulle ordna kursmaterialet fick krupp flera gånger - man kan bli tokig på all teknik!! ;-/ Vi sitter inte i sjön! Gör vi det, så får vi ringa sjöräddningen.


De är duktiga! De vill jättemycket! Detta blir kul! :-D Det visste jag ju redan. Men lugnet kommer inte förrän efteråt. :-)


Dessutom har Helene-kompisen Sjönallen börjat på kursen, han är också en trygg klippa i stormen! Det dök upp ännu ett bekant ansikte från annat ställe, vi utbytte ett ömsesidigt "Är du här!?" och skrattade.


Imorgon är det full rulle på kliniken igen! På kvällen blir det ärtsoppa på Helene! :-D Allsången blir om några veckor, en fredag istället! Massor med nytt kul att se fram emot!


Av GladaKatarina - 28 oktober 2008 15:32


Jag har shoppat med Fröken Höna idag. Vi köpte likadana blusar, bara en så'n sak. Annars är det lugna gatan, njuter skamlöst av ledigheten. Den är nog välbehövlig, för inte en enda avancerad tanke har fått fäste dessa dagar. Mycket lite dator, faktiskt lite TV, lite läsning. Solen skiner varannan dag, regnet öser ner varannan dag. Det är helt OK.


Håller på att sammanställa ett litet sånghäfte över sjömanslåtar, vi ska ha allsångskväll med ärtsoppa på Helene på torsdag kväll! :-) Går och gnolar på Evert Taube mest hela dagarna.


Jag köpte En ung Jane Austen på DVD idag. Veeeem är förvånad? ;-) Det blir filmmys ikväll. James McAvoy och Anne Hathaway, lagom lyckligt slut. Intelligent ung kvinna förblir ogift och lever ett intressant liv som går till historien. Just det!


I morgon blir det jobba, jobba, jobba. Torsdag och fredag samma sak. Det är eoner tills dess. 


Av GladaKatarina - 26 oktober 2008 14:08


Befinner mig på Österlen och firar väninnan i huset, som fyllde år igår. Här kallas jag Älgen. Jag har inte bara vant mig, jag till och med uppskattar det. Väninnan såg mig i mitt röda heltäckande förkläde med svarta älgar på. Att jag har ett sådant beror delvis på att jag en gång i världen bodde på Älggatan. Så, jag är oftast Älgen här. Ibland Katten. Katten har jag även varit på andra håll, inte så konstigt kanske.


Gladan är väl mer mitt eget påfund. Det är som med barn, allt handlar om djur. Ekorren i granen, vita bä-bä-lammet, lille katt. Och så vidare...


Apropå barn; väninnan och jag var på barnklädesparty utanför Ystad idag. Fina, hemmasydda saker! Även annat sytt hantverk i lapptäckesteknik! Inga märkeskläder där inte. Sytt med kärlek i närmiljö. Lill-blommans julklappar är fixade. Väninnans lill-dotter blir också extrafin till jul. :-)


Väninnan fyllde igår, så det blev firande halva dagen! De hade beställt en superb smörgåstårta från Hammenhög! Saftig, gjord på Polarbröd! Inte för mycket majonnäs, precis lagom. Tonfisk som huvudingrediens, med myyyycket räkor på toppen! :-9 Skulle ha fotograferat mästerverket!


I kväll far vi in till Ystad igen, vi skall se Mamma Mia-filmen! Andra gången för mig, första för dem! Skall bli kul, jag vet att de kommer att skratta gott och älska den! Det blir något visst att se om en film under sådana förutsättningar! :-D


Nu får jag göra mig behjälplig i köket, väninnan lagar pannbiff med lök åt oss. Hur trevlig som helst. ;-)


Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23
24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards