Alla inlägg under november 2009

Av GladaKatarina - 30 november 2009 20:18

...har jag omgående kastats i hetluften!!! Hemresan gick så gott som strålande, flygturen hem blev en baggis. Landade i Köpenhamn (Kastrup) 9.55 och begav mig till Ystad direkt.


Där fick man fort veta att man levde... Ny betalterminal till vår nya kassaapparat ställde till det och stressigt samt ÜBERMÜCKET ATT GÖRA var det redan innan. Till sist gick jag in i ett annat rum, stängde jag dörren om mig och



VRÅLADE



rakt ut. När jag kom ut skrattade de patienter som träffat mig förr. De övriga såg en smula skrämda ut. Professionell är mitt mellannamn... inte. ;-P


Nu sitter mina cirkeldeltagare och bryr sina smarta huvuden över en övning. En av deltagarna hade med sig en engelsk fruktkaka, dränkt i konjak. Ja, den hade varit i ugn så starkvaran hade givetvis dunstat bort. Annars hade vi väl haft lite väl flytande engelska här ikväll.

Av GladaKatarina - 29 november 2009 09:54

Kikar in och sager hej! Idag regnar det, men det var stralande sol igar! Kanns som om jag tittade pa hela vastra London igar, plus att jag traffade gulligaste Gabbi och hennes rara kompis Saga i Hyde Park! Det var gott om tama ekorrar som fastnade pa film och avkopplande att promenera langs med The Serpentine.


Sedan en snabb runda pa Oxford Street - GAAAAAAH, vad mycket folk!! So not my thing, jag flydde snabbt tillbaka till de historiska byggnaderna! Men nagra DVD-filmer hann jag handla... *hostRichardArmitagehost*


Pa kvallen blev det en runda i Covent Garden, hittade en underbar affar som hade den finaste datormus jag nagonsin sett. Den ar min nu. Bilder kommer! ;-)


Skall nu bege mig till St Paul's, Millenium Bridge och ta en runda forbi The Globe och promenera langs med Southbank. Ser man pa, det borjar klarna upp! Hej sa lange!

Av GladaKatarina - 27 november 2009 11:16

Nu bär det snart av till London!! Wohoooo!!! :-D Hela månaden har jag haft detta att se fram emot, det har varit som en glittrande lyckojuvel i hjärtat. Jag vill påstå att jag är ganska bra på att skapa inre lyckojuveler, saker att se fram emot. Men ibland går det sämre, så är det väl för alla. London som lyckojuvel är nog oslagbart. :-)



Vi lever i mörka, tröttande tider, även om vi har julen - som stressar - att se fram emot. Mitt eget "julande" blir allt mindre. Julgran har jag inte haft sedan jag separerade, det är åtta jular sedan. Blir allt mer less på alla pepparkakor, snäll är jag redan. ;-)


December på kliniken där jag arbetar kommer att bli EXTREMT stressig! Mina cirkelkurser gå mot sitt slut och tur är väl det. Fram tills häromveckan kände jag mig faktiskt både väldigt trött och gammal. Men det börjar gå över, tror jag.


Samtidigt har året fört med sig så mycket gott! Det var toppen att fylla 40! Jag har gått med i ett kul nätverk som ger mig otroligt mycket. Jag har sagt ifrån när det gäller vissa saker och märker att det inte är någon katastrof. Min åsikt är viktig.


Vet som sagt inte hur det blir med bloggandet i London. Men bilder kommer det att bli så småning om! Bäst att önska Glad Advent till er alla först som sist. KRAM!


Adventsljus 1  

Av GladaKatarina - 26 november 2009 16:20

Pernilla Persson anmälde sin kommunala arbetsplats enligt Lex Sarah. Nu får hon beröm för sitt civilkurage!


www.ystadsallehanda.se/article/20091126/SIMRISHAMN/711269808/1365/&/Vikarien-som-anmalde-missforhallandena


Lubna al-Hussein från Sudan vågade bära byxor och ta striden mot myndigheterna och riskerade 40 piskrapp för kvinnornas frihet. Nu har hon trotsat sitt utreseförbud och åkt till Paris för att berätta om detta. Sedan reser hon hem! (Up yours, kvinnoförtryckare!)


http://sydsvenskan.se/varlden/article572832/Hon-tar-strid-for-ratten-att-bara-byxor.html


Alla ensamkommande flyktingbarn är inte unga män. Systrarna Esra och Alaa Zaied i Lund kom till Sverige för två år sedan. Nu är de 15 och 16 år gamla. Mamman lever ensam och sjuk på Västbanken, pappan har brutit kontakten med dem för att de inte kommer hem och gifter sig. Kanske finns framtiden i Jordanien, tillsammans med mamman.


http://sydsvenskan.se/lund/article568967/Allt-ar-bra---men-saknaden-ar-stor.html


Apropå mordet på den unga kvinnan i Vollsjö: Vollsjö tillhör Sjöbo kommun som är socialt belastad. De är en av de kommuner i Sverige som har minst anslag till barns sociala omsorg. Men de anser sig har handlat korrekt.


http://www.ystadsallehanda.se/article/20091126/SJOBO/711269870/1070/SJOBO/&/Socialchefen--Vi-har-agerat-korrekt


Däremot skall de insett sitt ansvar och skall ta emot flyktingbarn. Det är bra, men är de kapabla?


http://www.ystadsallehanda.se/article/20091119/SJOBO/711199758/1070/SJOBO/&/Ensamma-flyktingbarn--valkomna-till-Sjobo


Av GladaKatarina - 25 november 2009 19:58

Bloggplatsen verkar ha tagit bort begränsningen på antal bilder man får ladda upp. Innan kostade det 20 kr för 100 nya bilder. Var på 799 bilder och letade efter numret för att sms:a efter 100 nya - kunde inte hitta det någonstans. Så jag provade att ladda upp. Jodå! Det gick bra!


Ser man på. Då ger reklamen en del fringisar, inte illa som så. :-)

Av GladaKatarina - 25 november 2009 18:49

En del har redan kikat in och grattat, tack gullenosar! :-D 


Detta händer nu:


Idag fick jobbet äntligen sin kassaapparat! Företaget som fixar detta till oss, de flyger just nu runt som flådda skinn till alla näringsidkare som måste skaffa kassaapparat innan årsskiftet. Jag gillar detta med kassaapparat, det är en bra lag och det är en toppenbra kassaapparat med pekskärm som vi har fått! Gladan gillar sina gadgets. ;-)


Imorgon har jag avslutning på Seniordatan. Eller vill de kankse förlänga kursen några gånger? Imorgon vet jag.


Jag borde ha skrivit om 10 hemligheter, för jag har fått en fin award som uppmanar till det. Jag vill! Jag skall. :-) Eh, senare... Just nu känner jag mig ytterst ohemlig, snudd på transparent. Genomlycklig och exalterad!


På fredag lyfter planet till London. Plånboken innehåller nu pundsedlar. Det är väldigt trevligt. Var ute och reseshoppade lite idag, det är ett tufft liv man lever. Tack, alla ni som kommit med goda och värdefulla råd! Det blir bara handbagage och det känns som om jag har god koll på detta med 100 ml vätska - allt tack vare er! :-)


Är ju annars en sådan envis typ som "kan allt själv". Har bokat allt via nätet; flyg, hotell, transitresor, det har jag gjort förr. Resten tar jag efter hand. Som det ser ut nu kommer jag att attackera Londons östra centrala delar på lördag och stadens västra centrala delar på söndag. Men man vet aldrig vilka infall som kan dyka upp!


Skall hur som helst bo i Bloomsbury, mellan British Musuem och British Library. Det känns väldigt RÄTT!


Jag vågar inte spekulera om mitt bloggande denna helg. Jag har ju mina principer: inte en dag utan en rad! Men det kan blir knepigt i helgen med allt man vill göra. Eller vem vet, det blir kanske en massa spontana inlägg så fort jag passerar ett Internetkafé! ;-) Svårt att spekulera, så jag låter bli.


Och nu kan jag inte låta bli att springa ner till tvättstugan. Vi ses senare! :-)

Av GladaKatarina - 24 november 2009 18:53

Det omtalade mordet i Vollsjö skedde i augusti i år. Ystads Allehanda skriver att dådet inte kunde förutses. Ljug inte. Sluta med era svek, kommun, samhälle och social omsorg. Alla visste hur illa det var. Fem svikna barn i samma familj där föräldrarna och gårdens grisar fick mer omsorg än barnen. Jag blir bara så förtvivlad och rasande!


Det talas om adoption av utsatta barn istället för familjehem. Jag tror det är bättre. Givetvis hamnar vissa barn i hemska familjehem och visserligen slutar mågna familjetragedier lyckligt. Vissa.


Men inte här. Det slutade med att en ung kvinna mördades av sin bror.


www.ystadsallehanda.se/article/20091124/SJOBO/911249994/1987

Av GladaKatarina - 23 november 2009 18:37

...med ännu en engelsk kvällskurs. Ute är det mörkt och synnerligen regnruggigt. Här inne har vi det varmt och ljust medan vi drömmer oss bort till Storbritanniens Lake District.

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards