Direktlänk till inlägg 6 juni 2009

Nationaldagen och statskuppen 1809

Av GladaKatarina - 6 juni 2009 15:59


Sverige fick ny författning den 6 juni 1809. Varför då?


Gustav IV AdolfSverige hade en kung som hette Gustav IV Adolf. Han regerade 1792-1809 och var bara 13 år när han tillträdde tronen. Pappan, den välkände Gustav III, hade blivit mördad och sonen tog det givetvis hårt.


Gustav III hade varit personlig vän med det franska kungaparet Ludvig XVI och Marie Antoinette. Detta var mitt i Franska Revolutionen och det franska kungaparet satt fängslade för att sedermera bli avrättade.


En annan nära vän till både franska och svenska kungafamiljen var greve Axel von Fersen. Fersen blev sedermera även vän till Gustav IV Adolf.


Bastiljens stormning 14 juli 1789, starten på Franska Revolutionen.

Bastiljens stormning 14 juli 1789, starten på Franska Revolutionen.


Det var en revolutionär tid. Efter kollapsen i Frankrike ledde oordningen till att militären fick mer makt och efter hand fick generalen Napoleon Bonaparte allt mer makt - han blev till sist krönt till kejsare.


Napoleon Bonaparte

En av Napoleons främsta generaler var Jean Baptiste Bernadotte. Bernadottes fru Desirée hade tidigare varit förlovad med Napoleon.


Den unge, svenske kung Gustav IV Adolf hatade Napoleon. Det Frankrike hans far hade älskat var förstört, Napoleon hade tagit över och hotade hela Europa.


Den svenska militären tyckte däremot att Napoleon var beundransvärd, ett stor militärt geni. De och allt fler svenskar blev upprörda över kungens hat mot Napoleon, det var inte bra för Sverige.


Sverige och Finland var på den tiden ett och samma land, vilket inte Finland trivdes med. Ryssland hotade att ta Finland. Det blev krig och Sverige förlorade Finland till Ryssland.


Kungen var nu så avskydd att han blev avsatt; den 10 maj 1809. 200 år sedan i år!


Den 6 juni 1809 antog man en ny författning: Maktdelningsprincipen. Olika maktpoler skulle dela på makten och övervaka varandra. Detta var början till den moderna demokratin för Sverige.


Under tiden var den avsatte kungens farbror och Gustav III bror, Karl XIII, kung av Sverige. Han var gammal, sjuk och hade inga barn. Det beslutades att han skulle adoptera en populär dansk prins, som hastigt dog. Axel von Fersen fick skulden och blev lynchad på öppen gata i Stockholm 1810. Alla utgick från att han ville ha tillbaka Gustav IV Adolf.


Det var stor oro för att den Gustavianska ätten skulle lyckas återta makten i Sverige. Sverige stod på randen av anarki.


Jean Baptiste Bernadotte, Carl XIV JohanDe svenska militärerna beundrade fortfarande Napoleon och löjtnant Mörner lyckades locka general Bernadotte att intressera sig för Sverige. Bernadotte var framgångsrik och hade blivit oerhört förmögen, vilket Sverige behövde.


Bernadotte avsvor sig sin katolska tro och sitt franska medborgarskap samt bytte namn. En revolutionär blev kung.


Napoleon räknade med att styra Bernadotte och ville att Sverige skulle förklara krig mot England. Men Bernadotte hade börjat inse att det skulle gå utför med Napoleon. En general gick emot sin förre överbefälhavare.


Genom allianser och fredsförhandlingar lyckades han förhandla sig till Norge av Danmark, som plåster på såren för att Sverige förlorat Finland. Sverige och Norge var i allians i nästan 100 år.


Han ledde Sverige mot Frankrike och Napoleon i några slag i Preussen 1813. Efter det har Sverige inte deltagit i krigshandlingar. (Om vi blundar för Afghanistan och de vapen vi tillverkar i Sverige.)


En krigare och invandrare gav Sverige fred. Allt på grund av det som hände i Europa - och här.


Även då påverkade de europeiska länderna varandra oerhört mycket. Det kunde ta tid med förändringar, men de kom. Det kunde börja illa och i kaos, men så småningom leda till folkstyre.


Idag bestämmer inte kungar och generaler hur Europa skall styras. Det gör vi, om vi bryr oss.


Tänk på det imorgon, när det är valdag.

 
 
kastrullis

kastrullis

6 juni 2009 17:23

har sagt det förr och säger det igen, det är skräp med dagens ungdom (känner mig typ hundra år nu) och det är inte på något vis deras fel. Ett samhälle får det de förtjänar... Och de tjejer jag jobbar med i tjugoårsåldern har en så låg grad allmänbildning och lika låg grad ord att använda sig av så jag blir mörkrädd. På riktigt! Och DU gör verkligen ditt för att höja allmänbildningen också, tack för det!
KRAM

http://kastrullapan

 
Ingen bild

Catten

6 juni 2009 19:37

Aha, så det är DÄRFÖR!!!

Tack för din exemplariska historiebeskrivning, jag är glad att jag fått lära mig något nytt idag =)

 
Elisabeth

Elisabeth

6 juni 2009 20:55

Vilken levande och intressant historielektion och målande. Jättebra bilder också./Jag vill dock tänka optimistiskt om ungdomen också, vill inte "dra alla över en kam". Har i Karlavagnen hört fina saker till och från.

http://elisannw.bloggagratis.se

 
Ingen bild

GladaKatarina

6 juni 2009 21:01

Det är skräp med ungdomen därför att de varken får de resurser eller den stimulans de behöver. Ullis insats ger hopp! :-)

Barn och ungdomar vill lära, vara med. Allt för få vuxna är intresserade av att "offra" sin tid och dela med sig.

Träffar massor med unga människor (människor i alla åldrar), de är hur rara som helst och blir så glada när man behandlar dem som männsikor - inte som småbarn, ligister eller något som är i vägen. Utan blott och bart människor.

Det hänger på dem. Jag tror att de lyckas bättre än vi med att ta vara på vad vi har och se till vad som verkligen är viktigt i livet.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av GladaKatarina - 16 oktober 2011 09:03

Jag har gjort nya inlägg på min reseblogg, fyra inlägg från London! Ett besök i the Temple Church, en båttur på Themsen, en lång rundvandring med fokus på Trafalgar Square och en utflykt till Camden Town med ännu en lång promenad längs Regent's Canal...

Av GladaKatarina - 9 oktober 2011 00:00

Från och med den 1 december kommer jag inte längre att vara skriven i mitt älskade Malmö. Som tur är flyttar jag inte längre än till grannkommunen Svedala - orten som finns på riktigt, ja! Eftersom jag pendlar från Limhamn via Centralen och ända fram...

Av GladaKatarina - 17 juli 2011 20:09

Hejsan sötnosar!   Jag har saknat er med! Gör det fortfarande! Det händer lite på resebloggen just nu, hälsa på så blir jag ännu gladare!    Jag har bloggeri och sociala medier som en del av mitt jobb nu, men allt hinns inte med.    Annar...

Av GladaKatarina - 7 juli 2011 18:21

Det är nästan ett år sedan och midsommarbilderna fungerar ju fortfarande - vilken tur!    Glad skulle bloggen vara, det har varit lite si och så med det. Ibland är det bättre att vara... en smula ilsken, då händer det saker.    Denna sommar, ...

Av GladaKatarina - 30 juli 2010 16:48


  Mamma Elsa skulle fyllt 85 år idag, det är drygt 21 år sedan hon dog. Varje jämna år skulle mina föräldrar fyllt jämnt, det skilde 15 år mellan dem. (Se tidigare inlägg i juni om min pappas 100-årsdag.)   Jag skulle skrivit om henne, men h...

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards