Direktlänk till inlägg 21 april 2009

Kampen om Ales Stenar går vidare

Av GladaKatarina - 21 april 2009 11:10


Bob G Lind heter en oberoende forskare med egen teori om Sveriges mest kända fornminne; Ales Stenar. Under några år har han hållit guidade visningar där och redogjort för sina teorier om Ales Stenar och andra intressanta fornminnen på Österlen. Han kommer hålla guiding i år med och är irriterad över att Ystads kommun håller egna guidningar.


Lite bråklysten är han nog. Och Riksantikvarieämbetet nappar oftast.


Lite tjafs och irritation väcker alltid uppmärksamhet. En sak är säker: Ales Stenar får fin PR. All PR är bra PR.


 
 
lastbilstanten

lastbilstanten

21 april 2009 11:52

Där har t.o.m jag varit en gång! 1973 när vi var på skolresa runt i Skåneland. Skulle vara kul att åka runt lite där som vuxen också och se hur det ser ut... Blir mest annars att jag åker norrut eftersom släkten finns åt det hållet...

http://www.lastbilstanten.bloggagratis.se

 
Sanna

Sanna

21 april 2009 13:02

Lite stolt kan jag ju säga att mannen hunden och jag var där för 4 år sedan och har ett drös med bilder som vi tog då. Det är en härlig plats sommartid med utsikt över havet och minns att det växte vallmo längs vägen upp. *älskar*

Ha en goer dag du också GK.
Kramen

http://sancha.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Åke J

21 april 2009 15:53

Nog är det en sevärdhet, en riksangelägenhet.
För flera år sedan gick jag omkring där och bara njöt. Fantastiskt med stenarna, fantastiskt med utsikten och vyerna.
Då kommer en kvinna fram bakom en av stenarna. Hon nämnde något om att Riksantikvarieämbetet tagit sin hand från Ale stenar ? Om jag fattade rätt!
Anledning, pengabrist. Är detta möjligt? Ja, jag vet inte. Har heller inte undersökt saken.

 
Ingen bild

GladaKatarina

21 april 2009 16:17

Nell: När kommer ni? :-)

Sanna: Jaaaa, vallmon! Och blåeld! Ena dagen är backafallen alldeles röda, nästa dag alldeles blå! 8-)

Åke: RAÄ (Riksantikvarieämbetet) hade guidning en period, men har inte antagligen inte resurser. De guidade samtidigt som Lind, förmodligen lite som informativ motvikt.

Det är aldrig tal om att "ta sin hand ifrån", det går inte enligt svensk lag. Försumma möjligen, men inte ta sin hand ifrån. ;-)

Ystads kommun skall guida i år, kan de gott göra. Men det verkar reta Lind, han ville väl vara ensam herre på täppan. ;-)

 
elaina

elaina

21 april 2009 19:22

Ååh!
Dit sku jag gärna åka åsså t Foteviken fö´ståss...
=o)

http://elaina.bloggagratis.se/2009/04/18/1596228-b

 
Ingen bild

GladaKatarina

21 april 2009 20:53

Elaina: Kiviksgraven och Haväng skall du heller inte missa. Andliga hem. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av GladaKatarina - 16 oktober 2011 09:03

Jag har gjort nya inlägg på min reseblogg, fyra inlägg från London! Ett besök i the Temple Church, en båttur på Themsen, en lång rundvandring med fokus på Trafalgar Square och en utflykt till Camden Town med ännu en lång promenad längs Regent's Canal...

Av GladaKatarina - 9 oktober 2011 00:00

Från och med den 1 december kommer jag inte längre att vara skriven i mitt älskade Malmö. Som tur är flyttar jag inte längre än till grannkommunen Svedala - orten som finns på riktigt, ja! Eftersom jag pendlar från Limhamn via Centralen och ända fram...

Av GladaKatarina - 17 juli 2011 20:09

Hejsan sötnosar!   Jag har saknat er med! Gör det fortfarande! Det händer lite på resebloggen just nu, hälsa på så blir jag ännu gladare!    Jag har bloggeri och sociala medier som en del av mitt jobb nu, men allt hinns inte med.    Annar...

Av GladaKatarina - 7 juli 2011 18:21

Det är nästan ett år sedan och midsommarbilderna fungerar ju fortfarande - vilken tur!    Glad skulle bloggen vara, det har varit lite si och så med det. Ibland är det bättre att vara... en smula ilsken, då händer det saker.    Denna sommar, ...

Av GladaKatarina - 30 juli 2010 16:48


  Mamma Elsa skulle fyllt 85 år idag, det är drygt 21 år sedan hon dog. Varje jämna år skulle mina föräldrar fyllt jämnt, det skilde 15 år mellan dem. (Se tidigare inlägg i juni om min pappas 100-årsdag.)   Jag skulle skrivit om henne, men h...

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards