Alla inlägg den 8 april 2009

Av GladaKatarina - 8 april 2009 12:29


 


Ann-Louise ställde en geografisk Skånefråga. Jag kastar mig över uppgiften! Som synes är Simrishamn väldigt nära Ystad. :-) Skåne är cirka 10 mil brett, horisontellt.


Av GladaKatarina - 8 april 2009 12:11


Alla pratar om det maffiga åskvädret som drog fram över Söderslätt i natt. Märkte inget i Malmö, bara regn. *besviken*


Jag älskar åska! Vill givetvis inte vara ute när det åskar, jag är inte helt galen, inte än. Växte upp på Romeleåsens sluttning, där det alltid blixtrade dramatiskt. Varje gång det åskade gick vi ut och satte oss i Amazonen. Inte för att det var vackert, vilket det visserligen var, utan för att gården saknade åskledare. Vi hade flera åsknedslag, men aldrig brand som tur var.


Konstigt nog har detta gett fina minnen. Varje åskväder lockar upp mig, jag kan sitta i timmar och beundra skådespelet.


Sedan var det bra med regn också - regnar lite fortfarande - för de flesta bönderna häromkring är färdiga med vårsådden nu. Regnet sitter fint!


Det är nog dimmigt i hamnen, för en färja eller större pråm brölar som besatt.

Av GladaKatarina - 8 april 2009 10:38


Måste bara passa på att hylla Ystads vackra teater, som jag skall till idag. En skön juvel nära hamnen som jag passerar med tåg varenda dag.


Teatern har alltid lockat såväl scensällskap som musiker att framträda där. Den har gått med stora förluster de senaste åren, utredning pågår och VD:n har fått sluta. Hoppas det ordnar sig! Ystad lär inte ge upp sin teater hur som helst!


Så skriver Ystads Kommuns hemsida om teatern:


Ystad fick sin första teaterbyggnad 1842 och sin andra och
nu befintliga teater 1894. Det är en vacker, nyklassicistisk
byggnad ritad av Ystads förste stadsarkitekt Peter Boisen.
Teatern reser sig majestätiskt över de små gatuhusen vid
Skansgatan snett emot småbåtshamnen.


Teatern har ett autentiskt underscenmaskineri sådant det i
allmänhet såg ut på landets alla 1800-talsteatrar. I Sverige är
det endast Drottningholmsteatern och Ystads teater som har
fungerande scenmaskineri som gör det möjligt att ge 1700-
talsteater på ett autentiskt sätt.


Till teaterns mest värdefulla inventarier hör en unik samling
kulisser gjorda i den legendariske teaterdekoratören Carl
Ludvig Grabows ateljé på Karlavägen i Stockholm.



Av GladaKatarina - 8 april 2009 09:52


Idag skall Storasystern få sin present, hon fyllde år den 18 mars!!! Vi skall se 60-talsbandet The Hittills på Ystads Teater!


Bästa 60-talsbandet, tycker vi! Vi såg dem på Malmöfestivalen i somras, Storasystern hade sett dem en gång innan. Vi kommer säkert att se dem igen - Sommarskåne kryllar av festivaler med 60-talstält med livemusik! :-D


Ser fram emot att digga gamla låtar som Gimme Some Lovin', Bring It On Home To Me, Baby You're Out Of Time... Och många fler! 8-) Jivin' Gladan!


Så det blir åter en dag då jag måste äta ute i trevligt sällskap, njuta av suverän underhållning, roa mig och komma i säng sent. It's a tough job, but somebody's gotta do it. ;-)


Framför allt är det roligt att kunna dela detta med Storasystern. Alltid kul och lätt att roa sig med henne, god blanding av lek och allvar vid rätt tillfälle. Bara att slappna av och ge sig hän! :-) Love you, Big Sister!!!

Av GladaKatarina - 8 april 2009 09:27


Grattis, sköna Höna!

Love you, Tjusiga Emma!!!!


Av GladaKatarina - 8 april 2009 09:24


Jag har åter hämtat min återhämtade cykel, La Paloma. Två nya ekrer, fixad punka, handbroms och växlar. Men, som cykelmakaren sade: "Hon knaogar i frammagaffelen!" Vissa saker måste bytas i framaxeln ganska snart, för både hennes och mitt bästa.


Men just nu flyger hon fram! Och jag kan gå upp en halvtimme senare på morgonen, men får promenera mindre. Eller cykla längre. :-)


Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards