Direktlänk till inlägg 16 april 2009

Fler som vågar vägra TV

Av GladaKatarina - 16 april 2009 17:52


Det talas till och med om en trend. Man har ju alltid legat lite före. ;-)


Men denna familj ligger ännu längre fram. Mannen i huset låste in dåvarande TV:n i ett förråd för nio år sedan. Familjen pratar och umgås. Ibland ser barnen Idol hos kompisar. Men de barnen har en mycket sund syn på TV-tittande. Tycker iallafall jag. :-) Och ingen av dem tycker synd om sig själv, även om andra försöker göra det.


Radiotjänst ringer dem årligen. De skriver fina brev till mig med. De känner sig lite övergivna, uppenbarligen. ;-)


Artikeln handlar egentligen om vad vi lägger tid på. Nåja, visserligen har jag inte TV, men sitter framför dator både hemma och på jobbet. Men jag har åtminstone inte med datorn på tåget. Hade jag haft en mindre variant så eventuellt... Aja baja!


Så jag skall nog inte skryta för mycket, hm. Det är sunt att ta ledigt från alla informationsintryck ibland. En del går i kloster en vecka eller åker på retreat etc. Säkert inte fel. Dessutom ser ju även jag på TV hos vänner ibland. Eller på nätet. Och ser en hel del film. På datorn. Så visst blir man fyrkantig i ögonen.


Men framtidens TV lär bli annorlunda, det kan man nog vara säker på. Man talar redan om att den vanliga TV-tablån är på utdöende. Helt OK för min del.


 
 
Ann-Louise

Ann-Louise

16 april 2009 18:32

Håller så mycket med du! Min blogg i dag handlar också (lite) om lite TV-tittande. Nästan inget alls. Det behöver inte ens vara förnedrings-TV för att vara vidrigt. Det är bara så...så embarmligt okreativt, fantasilöst och trist. Har tyvärr en man (eller nja, där det blev semantiskt fel) som tycker att TV är avkopplande. Jag tycker det är mer avkopplande att sova!

Nä, nu ska jag glutta på din nobelpristagare, det har jag glömt bort *spännande så jag svettas*

http://40taggaren.bloggagratis.se

 
Sanna

Sanna

16 april 2009 19:33

Risken med att inte barnen får se TV kan bli att viss information - utveckling minskar. De får ju med säkerhet se detta i skolan då alla barn ser skolTV.
Det är lite som att jämföra med data när den gjorde intrång.
De barn som var först är duktiga på data och då menar jag inte spel utan annan information.

Så det här är på gott och ont som med mycket annat!
Man kan ju annars avsätta tid och hålla dessa med en vakande hand.

Vem är "guldgossen"? Får man veta? :)

http://sancha.bloggagratis.se

 
stort och smått

stort och smått

16 april 2009 22:21

Jag skulle lätt kunna klara mig utan tv! Alla höjdpunkter finns ju på Youtube!
Sen bloggen kom in i mitt liv har tv:n blivit än mer oviktig.

http://agneta.bloggagratis.se

 
lastbilstanten

lastbilstanten

16 april 2009 23:49

Om jag hade bott själv så hade jag nog inte skaffat någon TV. Det är oftast Gubben som slår på apparaten här hemma, och dessvärre sjunker också jag ner i soffan. Faktiskt enda sättet att umgås med honom på kvällstid. Trist, trist, trist....

http://www.lastbilstanten.bloggagratis.se

 
Anna

Anna

18 april 2009 08:27

Jag skulle nog inte klara mig utan tv, jag följer typ alla serier som går att följa - tycker att det är avslappnade att titta på tv (oj, vad avslappnad jag måste vara ;-))

http://anna78.bloggagratis.se

 
Ingen bild

GladaKatarina

18 april 2009 13:16

Kul med era kommentarer! :-)

Anna: oh, missunnar dig inte din TV. Och ni har varit utan bredbandet så länge nu, jag är inte gjord av sten. ;-)

Nell, lastbilstanten: har samma erfarenhet. :-/

Agneta, stort och smått: exakt samma sak här. :-)

Sanna: utvecklingen skall inte gå bakåt. Men det barnen ser på TV - är det verkligen något de lär sig något bra av? Vad lär de sig egenligen av Idol, Robinson etc? Och tar alla föräldrar sig tid att förklara?

Ann-Louise: där kom avkopplingsmoentet upp igen. Slötittande kan ju visst vara avkopplande. Men finns det verkligen inget annat??? Jag såg din kommentar hos Grynet om förnedrings-tvoch postade också i den tråden, men de har inte pulicerats ännu.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av GladaKatarina - 16 oktober 2011 09:03

Jag har gjort nya inlägg på min reseblogg, fyra inlägg från London! Ett besök i the Temple Church, en båttur på Themsen, en lång rundvandring med fokus på Trafalgar Square och en utflykt till Camden Town med ännu en lång promenad längs Regent's Canal...

Av GladaKatarina - 9 oktober 2011 00:00

Från och med den 1 december kommer jag inte längre att vara skriven i mitt älskade Malmö. Som tur är flyttar jag inte längre än till grannkommunen Svedala - orten som finns på riktigt, ja! Eftersom jag pendlar från Limhamn via Centralen och ända fram...

Av GladaKatarina - 17 juli 2011 20:09

Hejsan sötnosar!   Jag har saknat er med! Gör det fortfarande! Det händer lite på resebloggen just nu, hälsa på så blir jag ännu gladare!    Jag har bloggeri och sociala medier som en del av mitt jobb nu, men allt hinns inte med.    Annar...

Av GladaKatarina - 7 juli 2011 18:21

Det är nästan ett år sedan och midsommarbilderna fungerar ju fortfarande - vilken tur!    Glad skulle bloggen vara, det har varit lite si och så med det. Ibland är det bättre att vara... en smula ilsken, då händer det saker.    Denna sommar, ...

Av GladaKatarina - 30 juli 2010 16:48


  Mamma Elsa skulle fyllt 85 år idag, det är drygt 21 år sedan hon dog. Varje jämna år skulle mina föräldrar fyllt jämnt, det skilde 15 år mellan dem. (Se tidigare inlägg i juni om min pappas 100-årsdag.)   Jag skulle skrivit om henne, men h...

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards