Direktlänk till inlägg 29 april 2009

BBC:s Wallander tar priset i Storbritannien!

Av GladaKatarina - 29 april 2009 16:55


Storbritanniens finaste film- och TV-pris heter BAFTA, British Academy of Film and Television Arts. I söndags var det prisutdelning för televisionen, tjusig gala med röd matta och alltihop.


Kenneth Branagh's seriedramatisering av Mankells Wallander var nominerad i klassen bästa dramaserie - en oerhört prestigefylld klass då britterna definitivt gör världens bästa dramaproduktioner.


Hur det gick? Wallander vann! Kategorin presenterades av Philip Glenister, en av dessa underbara brittiska skådisar med ett äkta ansikte och skådespeleri, mest känd från Life on Mars och Ashes to Ashes. Han beskrev Wallander som "solving crimes on the fertile plains of Sweden" (lösa brott på Sveriges fruktbara marker). :-)


Andra nominerade var bland annat  festliga science-fiction-humorserien Dr Who och spännande spionserien Spooks (MI5), båda oerhört populära långkörare i Storbritannien!


Har sett en del avsnitt från båda dessa serier. Richard Armitage är med i Spooks. ;-) Han var på galan, som presentatör för komedikategorin bland annat, och syns även i klippet nedan. På 0.49-0.50 ser man hans ståtliga profil. *suckar lyckligt* Nu väntar Gladan på att Branagh skall inse att Armitage vore en jättebra sidekick i Wallanderserien och att Armitage därför måste bosätta sig i Ystad, av alla ställen. Nära Gladan. ;-)


En annan kul kategori var Television Fellowship, ett pris "för lång och trogen tjänst". Det gick till French & Saunders! Svenska TV har visat mycket lite av French & Saunders, eftersom de skämtar om många typiskt brittiska företeelser. De gjorde nyligen en ganska kul parodi på Mamma Mia-filmen, som kan roa en och annan svensk.


Dawn French är annars känd från min favoritserie Ett Herrans Liv (The Vicar of Dibley) där hon spelar en av Storbritanniens första kvinnliga präster. (Och i sista avsnittet gifter hon sig med Richard Armitage! Woohoo!) Jennifer Saunders har gjort stor succé i Helt Hysteriskt (Absolutely Fabulous).


Glada nyheter, med andra ord. ;-)



 
 
Ann-Louise

Ann-Louise

29 april 2009 18:20

Kan du inte "glassa" på nån av de där grabbarna? Säg att du är från Ystad så är det klart! *Matchmakar*

http://40taggaren.bloggagratis.se

 
Skogshuldran Titti

Skogshuldran Titti

29 april 2009 18:34

Förvånande att det gick SÅ bra, TROTS att du inte innehar den kvinnliga huvudrollen...
Förvånande överhuvudtaget, att du inte ens är tillfrågad än!
Eller planeras det kanske för en separat serie med dig och Richard i huvudrollerna?

http://skogshuldran.bloggagratis.se

 
Ingen bild

GladaKatarina

29 april 2009 18:38

Åååååh, tjejer!! Vilka underbara fantasier ni sätter igång i mitt huvud. 8-) Du & jag, Richard... *drömmer*

Apropå det, jag gick förbi en öppen casting i Ystad för svenska Wallander igår. Gick inte in, skulle till jobbet. Dessutom skall ju en annan bli headhuntad. ;-)

 
Sanna

Sanna

29 april 2009 21:46

Har fått en hel hög med böcker av min kära moder med Wallander så då är det bara att börja läsa dem då antar jag! Vad skoj med nomineringen.

Ha det super duper...

http://sancha.bloggagratis.se

 
Ingen bild

GladaKatarina

29 april 2009 22:35

Sanna: de är verkligen mycket läsvärda!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av GladaKatarina - 16 oktober 2011 09:03

Jag har gjort nya inlägg på min reseblogg, fyra inlägg från London! Ett besök i the Temple Church, en båttur på Themsen, en lång rundvandring med fokus på Trafalgar Square och en utflykt till Camden Town med ännu en lång promenad längs Regent's Canal...

Av GladaKatarina - 9 oktober 2011 00:00

Från och med den 1 december kommer jag inte längre att vara skriven i mitt älskade Malmö. Som tur är flyttar jag inte längre än till grannkommunen Svedala - orten som finns på riktigt, ja! Eftersom jag pendlar från Limhamn via Centralen och ända fram...

Av GladaKatarina - 17 juli 2011 20:09

Hejsan sötnosar!   Jag har saknat er med! Gör det fortfarande! Det händer lite på resebloggen just nu, hälsa på så blir jag ännu gladare!    Jag har bloggeri och sociala medier som en del av mitt jobb nu, men allt hinns inte med.    Annar...

Av GladaKatarina - 7 juli 2011 18:21

Det är nästan ett år sedan och midsommarbilderna fungerar ju fortfarande - vilken tur!    Glad skulle bloggen vara, det har varit lite si och så med det. Ibland är det bättre att vara... en smula ilsken, då händer det saker.    Denna sommar, ...

Av GladaKatarina - 30 juli 2010 16:48


  Mamma Elsa skulle fyllt 85 år idag, det är drygt 21 år sedan hon dog. Varje jämna år skulle mina föräldrar fyllt jämnt, det skilde 15 år mellan dem. (Se tidigare inlägg i juni om min pappas 100-årsdag.)   Jag skulle skrivit om henne, men h...

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards