Direktlänk till inlägg 3 april 2009

Har sett Män som hatar kvinnor

Av GladaKatarina - 3 april 2009 12:55



Mycket bra och habil filmatisering, trogen en fantastiskt bra bok som både har budskap och är tidernas "bladvändare" - omöjlig att lägga ifrån sig!


Men bok och film blir aldrig lika bra. Boken ÄR bättre, tro inget annat. Filmen är otroligt tät och spännande. Se den!


Tänker ändå rabbla upp vad jag inte är nöjd med.


Michael Nyqvist som Blomkvist är väl OK. Nyqvist är bra. Men han ÄR inte Blomqvist. Varför kunde man inte tagit en mindre känd förmåga, som man gjorde med Noomi Rapace som Salander?


Måste Salanders alla inåtvända stämningar illustreras med detta eviga rökande? Det är inte bara rökandet som så som stör mig - det blir tjatigt, helt enkelt! Tjejen får hela tiden glo i motljus med rykande cigg. Kom igen, det finns måååånga fler sätt att illustrera inre stider! Rapace hade klarat det, hon är en BRA skådis!


Sven-Bertil Taube är bra som Henrik Vanger, men ingen klår Ingvar Hirdwall som Dirch Frode. Hirdwall är fenomenal! Hirdwall borde vara med överallt! Spela varenda roll! ;-) Med en liten skiftning i ögonlocket kan Hirdwall visa en känsla som oväntat får hela biosalongen att skratta. Kunde inte Hirdwall spelat Vanger?


Lena Endres roll som Berge är så otroligt liten i denna filmen. Hela den sidoberättelsen är nästan utelämnad. Var det lönt att ha henne med? Hon kommer givetvis vara med i kommande filmer, så därför är det väl relevant. Men hon kändes tyvärr ganska överflödig i denna film. Underanvänd.


Alltid denna torra, kalla, tomma svenskhet. Ooooh, vad allt är ödsligt! Gillar visserligen alla miljöer i denna film, de har gjort ett bra jobb där. Stämmer bra med vad boken vill förmedla. Men svenska filmskapare har nu en gång lärt sig filma på det där kalla och avskalade sättet. Nu verkar ingen kunna filma på något annat sätt, om de inte filmar barnfilm. Det finns faktiskt fler nyanser än så, till och med i dagens Sverige. ;-/


Varför gör man inte en TV-serie av en sådan tjock, innehållsrik bok istället? Hade varit mycket bättre! Andra länder lär ändå göra egna versioner av dessa böcker. Min inre anglofil säger surt att när BBC filmatiserar Millenium-trilogion, då blir det andra bullar. ;-)


Men se filmen! Den ÄR jättebra!



 
 
Anna

Anna

3 april 2009 16:19

Jag har varken läst böckerna eller sett filmen, jag kanske får en annan uppfattning om filmen (vill se den) eftersom jag inte läst böckerna innan men filmen är ju så lång och då måste den vara riktigt bra om jag ska stå ut på bio.

http://anna78.bloggagratis.se

 
Skogshuldran Titti

Skogshuldran Titti

3 april 2009 19:44

Läste att del 2 o 3 ska bli TV-serie!

http://skogshuldran.bloggagratis.se

 
Ann-Louise

Ann-Louise

3 april 2009 19:45

Jag antar att du redan skriver filmrecensioner i nån sydlig tidning? Det MÅSTE du göra?! Vilken otroligt bra analys av den filmen! Jag såg den förra veckan, och tycker på pricken som du. Men skulle för mitt liv inte kommit på att skriva så där...så där...cineastiskt träffande. Mitt i prick! La Katarina Jolie douce point!

http://40taggaren.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Åke J

3 april 2009 20:31

Kul att du gillar Hirdwall.
På jobbet o i partiet kallas jag för "stänkaren", vad nu de har fått det ifrån :-).

Skall också se filmen.

 
lastbilstanten

lastbilstanten

3 april 2009 22:07

Jag och Gubben pratade lite löst om att gå och kika på den här filmen. Tror knappt det blir av. Dels är det vårbruk på gång, och dessutom åker vi och hälsar på dotra i Skottland på påskafton. Att få Gubben av gårdsplanen på våren... i fem dagar!... är att jämföra med ett underverk! ;-)

http://www.lastbilstanten.bloggagratis.se

 
Magnus

Magnus

4 april 2009 18:06

Kul att höra dina åsikter Katarina. Jag måste komma iväg och se denna rullen...snart.

http://mj.bloggagratis.se

 
Ingen bild

GladaKatarina

4 april 2009 19:16

Anna, Magnus, Åke & Nell: Ni kommer inte ångra vare sig att se filmen eller läsa boken! Men vårbruk och annat kan gott få gå före. ;-)

Titti: Läste också det, men häromdagen läste jag att de ändå skulle bli filmer. Who knows???

Ann-Louise: *rodnar av glädje* Tyvärr inte... Mais TU est la plus jolie amie, ma chère! :-D Kul att du tyckte likadant! Märkligt, man fastnar i berättelsen, men vissa saker är ändå irriterande som en stickig ylletröja. Det håller iallafall hjärnan igång. ;-)

 
stort och smått

stort och smått

4 april 2009 21:53

Vilken bra recension! Jag bara måste se filmen, men jag väntar nog till dvd:n kommer. Är ingen biomänniska.


http://agneta.bloggagratis.se

 
Ingen bild

GladaKatarina

5 april 2009 20:26

Agneta: tack för komplimangen! Tyckte mest jag öste ur mig missnöje, men det hör väl till. :-D Dvd:n blir säkert bra, lite extramaterial osv. Mer kött på benen!

 
grynet

grynet

8 april 2009 11:27

Håller med om att M Nykvist INTE är sin karaktär, men jag hade iofs inte väntat mig det. Lena Endre fick inte synas o mig kvittar det lika. De kan reprissända varuhuset istället. Jag hade gärna sett mer av Erika men då med nån annan skådespelare. Varför snöa in på en liten elit. Det finns säkert många duktiga därute...

http://grynet.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av GladaKatarina - 16 oktober 2011 09:03

Jag har gjort nya inlägg på min reseblogg, fyra inlägg från London! Ett besök i the Temple Church, en båttur på Themsen, en lång rundvandring med fokus på Trafalgar Square och en utflykt till Camden Town med ännu en lång promenad längs Regent's Canal...

Av GladaKatarina - 9 oktober 2011 00:00

Från och med den 1 december kommer jag inte längre att vara skriven i mitt älskade Malmö. Som tur är flyttar jag inte längre än till grannkommunen Svedala - orten som finns på riktigt, ja! Eftersom jag pendlar från Limhamn via Centralen och ända fram...

Av GladaKatarina - 17 juli 2011 20:09

Hejsan sötnosar!   Jag har saknat er med! Gör det fortfarande! Det händer lite på resebloggen just nu, hälsa på så blir jag ännu gladare!    Jag har bloggeri och sociala medier som en del av mitt jobb nu, men allt hinns inte med.    Annar...

Av GladaKatarina - 7 juli 2011 18:21

Det är nästan ett år sedan och midsommarbilderna fungerar ju fortfarande - vilken tur!    Glad skulle bloggen vara, det har varit lite si och så med det. Ibland är det bättre att vara... en smula ilsken, då händer det saker.    Denna sommar, ...

Av GladaKatarina - 30 juli 2010 16:48


  Mamma Elsa skulle fyllt 85 år idag, det är drygt 21 år sedan hon dog. Varje jämna år skulle mina föräldrar fyllt jämnt, det skilde 15 år mellan dem. (Se tidigare inlägg i juni om min pappas 100-årsdag.)   Jag skulle skrivit om henne, men h...

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards