Direktlänk till inlägg 16 juni 2009

Reclaim... bostadsfrågan?

Av GladaKatarina - 16 juni 2009 17:02


Reclaim the streets hade manifestation i Malmös Västra Hamnen i helgen - det är där Turning Torso finns. Nu blev det hyfsat lugnt, polisen var redo. Manifestationen var dessutom ganska dum, det finns givetvis lyxboenden men även boenden för vanligt folk i Västra Hamnen - dyrt, visserligen, men ändå för vanligt folk.


Samtidigt drabbas Malmö åter av rundresande våldsverkare som vill göra gemensam sak med de som verkligen vill framföra ett budskap. Malmö har blivit drabbade av dessa "handelsresande i våld" så ofta nu att de snart kan betraktas som gatukonstnärer. Och politikerna kommer äntligen igång och debatterar - om våldet. Inte bakgrunden till våldet och protesterna.


För vad handlar det om? Jo, tak över huvudet! Eller, rättare sagt: bristen på tak över huvudet.


Länsstyrelsen slår idag larm: det behövs 5000 nya bostäder per år, men kommunerna bygger mindre och planerar inte för ökat bostadsbyggande.


Här är några brännande frågor - med svar. Eller försök till svar. Eller inte.


Frågor och svar om bostadsbristen

1. Varför byggs det så få bostäder i Skåne?
Stefan Lindvall, VD för Fastighetsägarna Syd, säger att nya lägenheter blir så dyra att få vill betala hyrorna. Han menar också att många kommuner är svåra att tala med.
Även flertalet kommuner uppger i länsstyrelsens enkät höga produktionskostnader som det främsta hindret. Det råder också brist på mark i attraktiva lägen.
2. I fjor byggdes drygt 2000 bostäder i Skåne. Samma år ökade befolkningen med 16 000. Vart tar alla människor vägen?
Ingen vet. Birgitta Wadkvist, bostadssakkunnig på länsstyrelsen säger att ingen mäter trångboddhet.
3. För vilka grupper är bostadsbristen värst?
Fler än hälften av Skånes kommuner säger att det saknas mindre bostäder för medelålders och äldre, för ungdomar och för ekonomiskt svaga hushåll.
4. Varför byggs det inga billiga lägenheter för ungdomar?
Stefan Lindvall på fastighetsägarna säger att regelverket gör bostäder dyra. Det skulle gå att till exempel bygga om vindar men då säger reglerna att husen blir så höga att det även krävs hiss.
Enligt en undersökning som hyresgästföreningen genomfört saknar 27 000 unga i Malmö och Lund en egen bostad.
5. I år öppnade regeringen möjligheten att bygga ägarlägenheter. Finns det något intresse?
I Ystad, Skurup och Trelleborg finns det planer, enligt länsstyrelsen. Det handlat totalt om 40 lägenheter, varav 25 i Trelleborg.


 
 
Ingen bild

Skånepågen

16 juni 2009 18:30

Bostäder har alltid varit ett problem.
Jag gissar att byggkostnaderna är för dyra samt att standarden i Sverige skall vara så hög.
I Norge t.ex får man köpa spis, kyl och frys själv.
Jag tror inte detta är godkänt i vårt land.

 
Elisabeth

Elisabeth

16 juni 2009 19:45

Jag har väl alltid, åtminstone sedan jag själv flyttade hemifrån varit mycket intresserad av detta med bostäder och bostadsfrågan. När jag sökte egen lägenhet i Västerort i Stockholm hjälpte pappa mig att sätta in en annons (för 50 kronor tror jag) i tidningen med samma namn, alltså Västerort. Fick inte ett enda svar! Så jag köpte en liten etta med kokvrå i Spånga, sedan blev det en bostadsrätt på Kungsholmen i Stockholm och jag tog ett mindre lån då./Har tittat på lägenheter i Skåne också på främst Hemnet, i första hand i Malmö, Ystad och Trelleborg. Nu bor jag i min tredje bostadsrätt. Men jag tycker att det är trist att det inte finns mer lägenheter att HYRA också. Jag är inte alls "rik" men jag "kom in" i rätt tid först kan jag tro. Men även om det finns en del till bra priser idag också så är det inte alla som har den grundplåten. För det är förstås diskriminerande att det inte byggs för alla sorters plånböcker och åldrar. Det är ju självklart att alla vill ha en egen bostad och varför heter det just BOSTADSRÄTT när alla inte alls har den rätten. Det måste hända något och jag tycker ju jättemycket om Malmö som stad annars. Det finns bra och dåliga saker överallt, men detta med bostadsfrågan måste absolut lösas på något sätt, men hur, det är förstås frågan. Jag känner verkligen djupt med dem som inte kan få "flytta hemifrån" fastän han eller hon verkligen "har åldern inne".

http://elisannw.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av GladaKatarina - 16 oktober 2011 09:03

Jag har gjort nya inlägg på min reseblogg, fyra inlägg från London! Ett besök i the Temple Church, en båttur på Themsen, en lång rundvandring med fokus på Trafalgar Square och en utflykt till Camden Town med ännu en lång promenad längs Regent's Canal...

Av GladaKatarina - 9 oktober 2011 00:00

Från och med den 1 december kommer jag inte längre att vara skriven i mitt älskade Malmö. Som tur är flyttar jag inte längre än till grannkommunen Svedala - orten som finns på riktigt, ja! Eftersom jag pendlar från Limhamn via Centralen och ända fram...

Av GladaKatarina - 17 juli 2011 20:09

Hejsan sötnosar!   Jag har saknat er med! Gör det fortfarande! Det händer lite på resebloggen just nu, hälsa på så blir jag ännu gladare!    Jag har bloggeri och sociala medier som en del av mitt jobb nu, men allt hinns inte med.    Annar...

Av GladaKatarina - 7 juli 2011 18:21

Det är nästan ett år sedan och midsommarbilderna fungerar ju fortfarande - vilken tur!    Glad skulle bloggen vara, det har varit lite si och så med det. Ibland är det bättre att vara... en smula ilsken, då händer det saker.    Denna sommar, ...

Av GladaKatarina - 30 juli 2010 16:48


  Mamma Elsa skulle fyllt 85 år idag, det är drygt 21 år sedan hon dog. Varje jämna år skulle mina föräldrar fyllt jämnt, det skilde 15 år mellan dem. (Se tidigare inlägg i juni om min pappas 100-årsdag.)   Jag skulle skrivit om henne, men h...

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards