Direktlänk till inlägg 7 juni 2009

Nu klarnar det...

Av GladaKatarina - 7 juni 2009 13:47


Det var gråmolnigt och kallblåsigt när jag gav hästarna hö imorse. Det är bara två som får hö, de står i paddocken för att inte få fång av det superstarka, färska gräset. Torrt hö är bättre för dem.


De andra tre hästarna klarar sig och betar glatt i jättehagen, men två av dem har eksemtäcke för de får svullnader av svidknotten. Det är vanligt bland islandshästar som fötts på Island och exporterats hit. Islandshästar födda i Sverige brukar klara sig bättre, de är ofta immuna.


Nu spricker molntäcket upp alltmer. Det blåser lite, men är något varmare.


Fotograferade lite igår:



Den lilaaktiga rosen är visserligen ingen pimpinell, det är en modern rambler/klätterros som heter Rhapsody in Blue. Oerhört vacker och tacksam! En ensam, tidig blomma tvingade sig fram och håller redan på att vissna. Om någon vecka är hela klätterrosen full med blommor i skiftande blå-lila nyanser! Underbar ros, rekommenderar den varmt!


Den vita och rosa rosen är däremot typiska pimpineller, små blad, tagg-tagg-taggiga och väldoftande. Osäker på den rosa, får fråga husets härskare när han kommit hem. Den vita är däremot en annan av mina storfavoriter: Stanwell Perpetual! Tacksam, återblommande, trivs i halvskugga. Den gör sig fint mot all kantnepeta (kattmynta).


 
 
Elisabeth

Elisabeth

7 juni 2009 14:04

Skrev ju om en och annan naturpeoet igår. Här finns definitig en till, DU. Vilken härlig beskrivning av rosorna och vilka underbart, ljuvliga bilder. Älskar ju rosor och att lukta på dem. Vad fint du har lagt upp bilderna också och med texten så där./Har ju fått mer ordning på detta att lägga upp musik nu...Men jag vill så gärna få in bilder så där också, lite snett, med ram och med text. Jättesnyggt och ser superproffsigt ut. Har ju bläddrat lite i din blogg och kommer att göra detta MYCKET mer och blev "helt till mig" över foton som jag har sett där.

http://elisannw.bloggagratis.se

 
GladaKatarina

GladaKatarina

7 juni 2009 14:11

Elisabeth: Du är ju bara för go, du. :-) Men så heter du ju Elisabeth, precis som min favorithjältinna. ;-)

Jag leker i Photoshop, ganska knepigt program. Man kan göra det enklare och lika snyggt i ett gratisprogram som kan laddas ner: Picasa. (Google äger det.) Kvasthilda har en del bra tips på att göra collage där! :-D Jag har hållit kurs i grunderna till Picasa, så bara fråga om du undrar något! :-)

Moln-och-solbilden som du beundrade lär du se igen. Den bilden åker fram vid olika tillfällen. ;-) Jag är ingen bra fotograf, har mest tur. Och dagens kameror är ju så bra! Men bildbehandling har jag hållit på med en del. :-)

http://gladakatarina.bloggagratis.se

 
Kvasthilda

Kvasthilda

7 juni 2009 14:14

Ditt teckensnitt är så vackert :-) Det är samma som du har i din avatar ser jag. Urläcker.
Önskar att vi hade en trädgård här som man kunde strosa omkring i.

http://malmdamm.bloggagratis.se

 
GladaKatarina

GladaKatarina

7 juni 2009 14:18

Kvasthilda: teckensnittet heter Scriptina, älskar det! :-) Jag kan maila det till dig om du vill. Har du PC?

Min avatar är gjord av min väninna, den Bildsköna, som VERKLIGEN kan fotografera och trolla i Photoshop. :-) Vi gick på webbutbildning ihop, hon tog bild och jag tog text. :-) Den Bildsköna gav Scriptina till mig.

http://gladakatarina.bloggagratis.se

 
Sanna

Sanna

7 juni 2009 14:29

Det är bra att kunna lite om djuren man tar hand om och du är ju jätteduktig tycker jag. Låter verkligen som ett litet paradis. Passa på att rid med dig också när du har chansen. Det skulle jag ha gjort och passar på då svägerskan vill ha hjälp ned sina hästar. Då tar jag några varv och brukar få ont i ländryggen varenda gång men det är det värt...hihi.

Jättefina bilder också och är inte så hemma på rosor som mammam min. Hon är otrolig men man kan inte hinna med och förkovra sig i allt.

Ha det gott och hoppas du också är nöjd efter dagens röstning!

http://sancha

 
GladaKatarina

GladaKatarina

7 juni 2009 14:34

Sanna: rider inte. Det får halva min bekantskapskrets roa sig med. ;-) De brukar hota med att "slänga upp mig på hästryggen", men det har aldrig blivit rätt tillfälle, lustigt nog. ;-) Har däremot tömkört en schetlandsponny i liten vagn, jättekul! :-)

Nöjd med röstandet, jajamänsan! :-D

Det kommer fler bilder under dagen, by the way. :-)

http://gladakatarina.bloggagratis.se

 
Ingen bild

GladaKatarina

7 juni 2009 14:34

Kvasthilda: mail på väg! :-)

 
Kvasthilda

Kvasthilda

7 juni 2009 14:42

TACK :-)))

http://malmdamm.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Elisabeth

7 juni 2009 15:29

Man måste ha tur också, det kan bli hur fint som helst då. Ser att jag stavat lite galet men det framgår väl ändå, vilket är det viktigaste.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av GladaKatarina - 16 oktober 2011 09:03

Jag har gjort nya inlägg på min reseblogg, fyra inlägg från London! Ett besök i the Temple Church, en båttur på Themsen, en lång rundvandring med fokus på Trafalgar Square och en utflykt till Camden Town med ännu en lång promenad längs Regent's Canal...

Av GladaKatarina - 9 oktober 2011 00:00

Från och med den 1 december kommer jag inte längre att vara skriven i mitt älskade Malmö. Som tur är flyttar jag inte längre än till grannkommunen Svedala - orten som finns på riktigt, ja! Eftersom jag pendlar från Limhamn via Centralen och ända fram...

Av GladaKatarina - 17 juli 2011 20:09

Hejsan sötnosar!   Jag har saknat er med! Gör det fortfarande! Det händer lite på resebloggen just nu, hälsa på så blir jag ännu gladare!    Jag har bloggeri och sociala medier som en del av mitt jobb nu, men allt hinns inte med.    Annar...

Av GladaKatarina - 7 juli 2011 18:21

Det är nästan ett år sedan och midsommarbilderna fungerar ju fortfarande - vilken tur!    Glad skulle bloggen vara, det har varit lite si och så med det. Ibland är det bättre att vara... en smula ilsken, då händer det saker.    Denna sommar, ...

Av GladaKatarina - 30 juli 2010 16:48


  Mamma Elsa skulle fyllt 85 år idag, det är drygt 21 år sedan hon dog. Varje jämna år skulle mina föräldrar fyllt jämnt, det skilde 15 år mellan dem. (Se tidigare inlägg i juni om min pappas 100-årsdag.)   Jag skulle skrivit om henne, men h...

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards