Alla inlägg under maj 2009

Av GladaKatarina - 9 maj 2009 17:33



...välj själv. Det är bara att inse: de är tillbaka! Hörde via bloggvänner, såg en och annan på sta'n... Idag, på NoaNoa och flera andra ställen blev det mycket tydligt!


Den Hemsköna Åhusväninnan tog tåget ner till Malmö och vi gick igenom det mesta av utbudet. NoaNoa är en gemensam favorit, men vi gapskrattade och suckade även i andra butiker.


Hmm, samma modell till alla ballongbyxorna. Tja, det är inget mode som passar alla. Inte mig, vill jag påstå. Men de två byxdresserna till vänster var banne mig bedårande! De övriga hade rena ridbyxeformatet! Det fanns även benkläder som definitivt kunnat komma från mormorsmors underklädeslåda. ;-) Riktiga mamelucker!


Standklänningarna vi provade i en annan affär var inte lyckade på någon av oss, men det gav ett gott skratt. Min såg ut som ett raffset från Anno Dazumal. Mycket av det som är fint nu kan mycket väl se ut som ett raffset från 1800-talet, men man blir alldeles lycklig av att titta på det.


Bilden här till vänster visar saker från just NoaNoa som föll mig lite bättre i smaken. Ballongkjol (inte för vid!) kan kanske vara OK... Om det blev några inköp? Inga alls.


Till sist kommer jag inte ifrån att dessa kläder driver in mig i en våldsam nostalgitripp! Så här sjöng jag 1980, 11 år gammal: Ssssääääänäduuuu... HÄR snackar vi ballongbyxor och ballongkjolar, gode Gud! ;-)


Den Hemsköna Åhusväninnan är ganska lik Olivia Newton-John. Tack för en fin dag i sta'n! :-)


Av GladaKatarina - 8 maj 2009 21:36



I Malmö har syrénen börjat slå ut, doften ligger tung och ljuvlig längs boulevarderna som inbjuder till att flanéra på.


Mötte Väninnan i Slottsstaden över en bit mat strax bredvid Kronprinsen. Efter en stunds mysig samvaro följde jag henne till hennes dörr, och denna gången tacklade jag henne inte. (Ruelse!) Därefter blev det en vacker promenad via Rönneholmsparken och Erikslust.


En vårpromenad i ett kvällsljust Malmö om våren med alla dofter och blommande träd var som en symfoni för sinnena! Man får definitivt spara ögonblicket och leva på det i vinter.


Bröt hastigt av en blommande syrénkvist och stoppade den i väskan, en smula generat. Våren gör mig till en syrénförbrytare! ;-) Men det var en liten kvist, och nu förgyller den bordet bredvid datorn...


Av GladaKatarina - 8 maj 2009 16:11


Det blev, efter en lång och givande sovmorgon (äntligen sova!) en vända till IKEA.


Min mobil, min mp3-spelare och min dator var lika utladdade som jag. Tänk om jag kunde laddas upp lika enkelt som dem? Zzzapp-sprak, så hade jag funkat non-stop i 20 timmar. Tänk vad bra, iallafall för min arbetsplats. Får väl bli robot i nästa liv.


Hittade inte laddaren till mobilen, så jag bestämde mig för att åka till IKEA "naken", det vill säga mobilfri. Skön känsla. Telefonfri dag!


Det går en buss till IKEA inte så långt från mig. Den tar 50 minuter enkel resa. Man åker bokstavligt talat runt hela Malmö. Snart flyttar IKEA ut till ett mega-gigantiskt nybygge ute vid Svågertorp, då blir det betydligt närmare. Den bussen kommer säkert bara att ta 45 minuter. ;-/


Man tror alltid att IKEA är lugnare på vardagar. Varför ljuger man för sig själv? IKEA är alltid packat med folk och klädställningen jag ville ha var slut. Restaurangen var proppfull. Jag åkte hem med några värmeljus i påsen. Men det var trevligt! :-)


Väl hemma hittade jag mobilladdaren i min stora necessär i badrummet - begriper väl vem som helst att den skulle ligga där - och jag lade mobilen på laddning. Meddelandena strömmade in, lite stressande men egentligen ingen fara på taket. Ringde inte upp någon; pratade telefon som en dåre igår, oerhört skönt att vila rösten idag.


Nu är det helg på riktigt.


Av GladaKatarina - 7 maj 2009 14:39


 


Den värmer så skönt! Det blev tung dimma i hamnen medan solen värmde upp, färjorna brölade. På södersidan av en gammal tegelvägg blommar redan några klasar blåregn! Och idag åt jag en Österlentomat - årets första svenska. Den var god! Säkert drivhustomat, men ändå! 42,50 kr/kg, värda sin vikt i guld. ;-)


Av GladaKatarina - 7 maj 2009 11:25


Jaha, ännu en ledig fredag!! Vad skall jag ta mig till med den? Sova bort den? Nä, bara för att jag får sovmorgon imorgon kommer jag garanterat att vakna. Åka till IKEA? Hmmm. Köpa klädställning? Kanske det. Får kolla upp vädret. Tur man är anpassningsbar. Eller inte.


Någon som har något annat förslag? Finns det gratis dagsresor till London? 8-)


Av GladaKatarina - 7 maj 2009 10:56


Be careful what you wish for... I söndags förvånades jag över att det skulle bli en femdagarsvecka.

Idag kom chefen och undrade varför det var patienter bokade imorgon.

Varför? För att det är fredag...

Jamen han skulle ju inte jobba. Kliniken var stängd. Varför hade det fallit bort?

Fallit bort? Det har över huvud taget aldrig fallit in.


Det blev till att ringa och boka om 20 patienter. Och jag visste inte ens att jag skulle vara ledig. Nu är jag ju en svuren försvarare av 4-dagarsvecka. Om jag vet om det innan. Och att ännu en semesterdag går bort.


Dessutom regnar det. Det räcker nu.


Av GladaKatarina - 7 maj 2009 06:27


Nämnde igår, apropå positivt om Rosengård, att högstadieelever skulle till Juridicum vid Lunds Universitet och jag hoppades på en liten artikel i Sydsvenskan. Liten artikel blev det. Men bättre än inget.


Såg att TV4 hade något Ekdals-jippo om just Rosengård igår, med debatt. Har inte sett det, blir tyvärr ganska frustrerad av TV-debatter; ingen får prata klart och ingen kommer fram till något vettigt.


Dessutom titeln på debatten: "Vad har gått fel i Rosengård". Don't like it. Hela Rosengård får som vanligt klä skott för vad några få har gjort, det är ingen rättvis bild av de som bor där.


Av GladaKatarina - 6 maj 2009 21:32


Häromveckan skrev jag om en artikel i Sydsvenskan som fick mig att stolt utropa mig själv till batikhäxa. Artikeln handlade även om Sverigedemokraternas intryck av Färöarna.


Ni som läste detta lär få ett gott skratt om ni även läser denna artikel i dagens Sydsvenskan. Det verkar som om det blev lite missförstånd vid det färöiska besöket. Vilket uppenbarligen roar färöingarna. Och mig. *Mwahahahaha*


Hmm, om man ser saker i sitt sammanhang och helhet så slipper man få fel intryck. Det är viktigt vare sig det gäller nationalism eller travesti.


Och apropå positiva saker om Rosengård! Idag var elever från Rosengårdsskolan på Juridicum, enligt Lunds Universitets hemsida.


Citat:

På onsdag, den 6 maj, kommer högstadieelever

från Rosengårdsskolan i Malmö att besöka Juridicum

på Lunds Universitet för att medverka i ett rätte-

gångsspel. Arrangör är LJUG - Lundajurister utmanar

grundskolan - och Fakultetsambassadörerna på Lunds

Universitet.


Bakgrunden till projektet är den sociala snedrekryt-

eringen till högre utbildning i allmänhet och till

juristutbildningen i synnerhet. Studenter med utländsk

bakgrund är idag underrepresenterade på Juridicum.

Projektet syftar till att upplysa ungdomarna om att

vägen till universitet står öppen, stimulera ett intresse

för juridik och att skapa förebilder.


Hoppas Sydsvenskan eller någon annan tidning skriver en artikel om det.


Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards