Alla inlägg den 2 maj 2009

Av GladaKatarina - 2 maj 2009 21:56


Enligt SMHI är det redan sommar i Skåne, 3 till 4 veckor tidigare än normalt.


Citat:

Mer spektakulärt än vårens på många håll snabba
avancemang är nog den senaste veckans värme över
Sydsverige. Under flera dygn har temperaturerna
nått över 20° och dygnsmedel över 10° vilket är
gränsen för att vi klassificerar dygnet som en
sommardag. När vi har fem dygn i sträck med
dygnsmedel över 10° räknar vi med att sommaren
anlände det första av dessa dygn.


Det är ingen lögn. Var tunnklädd och barbent hela dagen och höll mig mest i skuggan. Jag solar aldrig, inte nyttigt för min Snövit-hy. Men ute vill man ju vara. :-)


Imorgon blir det regn. Det är inget att vara ledsen över, tvärtom. Det är så torrt att det dammar bara man rör sig.


Av GladaKatarina - 2 maj 2009 18:10


Jag tog nyss en fika bestående av kaffe och två limhamnsbakelser.


En limhamnsbakelse är skorpa med smör på. Förr i världen beboddes Limhamn till största delen av fiskarbefolkning som var allt annat än förmögna. Då uppstod uttrycket:


"Iooh, kummer du po kaffe! O jao sum ente haor annat än limhamnsbaogelsor att bju po!"

(Åh, kommer du på kaffe! Och jag som inte har annat än limhamnsbakelser att bjuda på!"


Att denna delikatess kallas limhamnsbakelser lärde jag mig först i mitten på 90-talet, när jag flyttade till min dåvarande sambo. Hans grannar, ett härligt krutpar i 90-årsåldern, bjöd ofta in oss och ibland med ursäkten "vi har bara limhamnsbakelser"! :-)


Jag lärde mig älska skorpa med smör som barn och när jag såg mamma doppa sin i kaffet, ville jag smaka. Skorpan blev mjuk med smak av smör och sockrat kaffe. Gott!!! Det var så jag lärde mig gilla kaffe. Idag ryser jag vid tanken på socker i kaffe, men jag doppar gärna min smörade skorpa lite snabbt.


Så är det med limhamnsbakelsen: det enkla är ofta det bästa och alla sätt är bra utom de dåliga. ;-) Vassego å doppa!


Av GladaKatarina - 2 maj 2009 16:29


Häggmispel 


Här kommer bilder, rena bildattacken faktiskt. Paradiset blommar. Malmö, lite längre söderut, ligger längre fram med blomning. Men som det är just nu, kan man ju mer eller mindre se allting växa om man står still och tittar i två minuter, så allt hinner ganska snabbt ifatt...


 Löjtnantshjärtan är väl utslagen redan!


Ann-Louise frågade om här finns hästar. Svar: två shetlandsponnier och tre islandshästar. :-) Två tredjedelar av min bekantskapskrets håller på med eller har hållit på med hästar. Om jag rider? Svar: nej. Inte än, iallafall, men såväl Husfrun här och TjusigaEmma "hotar" med att tvinga upp mig på hästryggen någon dag. Det blir aldrig tid till det. Märkligt nog. ;-)



Grannens japanska körsbärsträd börjar verkligen komma till sin rätt! För tre år sedan hade förre ägaren låtit två gigantiska granar kväva trädet mellan sig. Varje år såg man hur körsbärsträdet frenetiskt kämpade för att nå ut med grenarna i ljuset. När grannen sålde huset med ålderns rätt, köptes det av husfolket och herrn i huset hade en bråd tid med att skoga fram en trädgård därnere, innan huset såldes. Veden räcker än. :-) Och körsbärsträdet är inte lika platt längre...



Det unga äppelträdet "Fredrik" kommer att blomma ännu vackrare i år. Det kom några blommor i fjol, men ingen frukt. Det finns viss oro för att det kanske inte finns någon lämplig äppeldam i närheten som bina kan korsbefrukta honom med. Vi får se.



Bina, ja. De är aktiva! Igår ville ett bi bosätta sig i min lugg, men jag schasade ut det. Det var ett drottningbi! Ånej, försök inte bygga bi-bo hos mig!


Bina och humlorna trivs bland revsugan. Har dock fått ägna dagen att bekämpa den revsuga som växt in i trädgårdslandet, mitt in i gräslöken bland annat. Revsugan verkar ha fått smak på världsherravälde.



Syrénen är i startgroparna. Men inte mer! Det är bra. Spara er lite, ni hinner.


Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards