Alla inlägg den 17 maj 2009

Av GladaKatarina - 17 maj 2009 22:08


Har alltid velat ha långa ben. Mycket kan fixas på operativ väg nu för tiden, men inte längre ben på ett vettigt sätt. Tur det, möjligheten låter inte så frestande.


Min längd stannade tidigt på 165 cm, mitt 10 år gamla pass visar det svart på vitt.


Idag, på muséet, fanns en måttstock där man kunde jämföra sig med stenåldersmänniskornas medellängd. Syrran och systerdottern hävdade att jag var myyyycket längre än dem. Systerdottern sade att hon var 165 cm.


Jag mätte 168 cm!!! Que? Av med stövlarna!


166 cm över havet! Tänk, 1 cm längre på tio år! :-D Förmodligen är jag rakare i ryggen numera, eftersom jag får ryggbehandling - men ändå. :-)


Tänk om jag är 169 cm när jag fyller 70? Bli längre istället för kortare. Men långa ben lär jag aldrig få. Säkert därför jag är svag för män som har det! ;-)



Av GladaKatarina - 17 maj 2009 17:24


Jodå, det blev nästa sydkuststad idag! Häromveckan var det Åke, nu vad det min tur att titta på fritt vandrande påfåglar och sothöns. Vi hade turen att se två tjusiga påfågelshannar visa upp sin solflädersformade fjäderprakt!


Vi skulle på museum även idag och se utställingen Dödens Väg. Längs med E6 mellan Trelleborg och Malmö, en av Sveriges värsta och mest trafikerade vägar, ligger en sträcka mellan de små byarna Skegrie och Hårlöv. Syrran bor en bit därifrån, lagom för att slippa höra vägen. Sträckan kallas Dödens Väg för alla de olyckor som skett här. Nu skall vägen breddas och man vet sedan innan att här finns jobb för arkeologer.


Då inser man hur passande namnet Dödens Väg faktiskt är.


Området är ytterst rikt på fornminnen; inte minst dösar från yngre stenålder som är mellan 6000-5500 år gamla - minnen från Megalitkulturen, samtida med Stonehenge.


Skegriedösen, nära Dödens Väg. 1 av 45 kvarvarande stendösar. Troligen har det funnits 100 stendösar i området.


Den här Gladan är mycket fascinerad av Megalitkulturen. Stendösar och gånggrifter är våra äldsta kvarvarande byggnadsminnen och en del av en urgammal kultur som fanns över stora delar av Västeuropa.


Nu var det inte lite spridda flintbitar och krukbitar man hittade här. Man hittade en enorm kultplats för de döda. En gång fanns här 20 dösar. 20 st!! 20 likadana som på bilden ovan, byggda för 6000 år sedan!


Detta längs en processionsväg, kantad av höga stockpalissader. Och längs allt detta fanns mängder av resta stenar - mängder i rad! Som i franska Carnac!!!!!!!! Ja, detta förtjänar så många utropstecken. Minst. Detta var verkligen Dödens Väg, en plats där man hedrade förfäderna.


Otroligt. Helt otroligt!! Men sant. Hade de stått kvar idag, då hade Ales stenar kunnat slänga sig i väggen.


Inget finns kvar. Jo, troligen i flertalet medeltida kyrkor.


Jag må vara troende, det är en sak. Men religion är en annan sak. Religion förstör så himla mycket: fred mellan folk och finfina gamla fornminnen. Gladan hates!


Men spektakulära fynd från Megalitkulturen - Gladan loves!!! 8-) *suck* Saknar ännu tiden i Falköping - där kryllar det av gånggrifter!! Vi har alla våra svagheter...


Av GladaKatarina - 17 maj 2009 17:17


Ihållande regn gjorde syrrans och min matrunda tämligen kort igår. Vi kom till Ystad, inte längre, och Ystad är faktiskt inte en del av Österlen. (Det tillhör Söderslätt.)


Vi traskade iallafall runt och myste i vackra Åbergs Trädgård (känt från TV och böcker) där vi åt god fika och syrran köpte aklejor.


Vi var sedan på Ystads Museum som ligger i det medeltida Gråbrödrasklostret.


Sedan for vi hem och umgicks med syskonbarnen framför svågerns enorma storbildsduks-TV; Eurovision!!


(Skrev i förmiddags en fylligare rapport som åts upp av Bloggmonstret. Död åt Bloggmonstet!)


Av GladaKatarina - 17 maj 2009 11:55


Långt inlägg borta. Jag skriker inombords. Döda min kreativitet, gör det! Hinner inte skriva mer nu, återkommer ikväll... :-(


Av GladaKatarina - 17 maj 2009 00:59


Lagom till 17:e maj! :-) Vilken jordskredsseger! Och Island tvåa! Malmö till hälften trea, Arash bor i Malmö och har haft kebabvagn på Möllevångstorget. Bara en så'n sak. ;-)


Bara Sverige och Finland nästan sist... Danmark i mitten. Malena förtjänade bättre! Skäms, Europa!


Nåja, det visar att det går att vinna över östblocket.


Tricket heter fiol. ;-/ Både i år och i f(i)jol. Hade min fiolspelande morfar levt idag (113 år gammal, kanske inte) så hade han skällt ilsket över norrmannens tufsiga fiolstråke.


Men om Malenas kör bytt ut maskerna mot fioler - DÅ hade vi kanske nått topp fem! ;-D


Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards