Direktlänk till inlägg 6 maj 2009

Färöarna skrattar - jag skrattar

Av GladaKatarina - 6 maj 2009 21:32


Häromveckan skrev jag om en artikel i Sydsvenskan som fick mig att stolt utropa mig själv till batikhäxa. Artikeln handlade även om Sverigedemokraternas intryck av Färöarna.


Ni som läste detta lär få ett gott skratt om ni även läser denna artikel i dagens Sydsvenskan. Det verkar som om det blev lite missförstånd vid det färöiska besöket. Vilket uppenbarligen roar färöingarna. Och mig. *Mwahahahaha*


Hmm, om man ser saker i sitt sammanhang och helhet så slipper man få fel intryck. Det är viktigt vare sig det gäller nationalism eller travesti.


Och apropå positiva saker om Rosengård! Idag var elever från Rosengårdsskolan på Juridicum, enligt Lunds Universitets hemsida.


Citat:

På onsdag, den 6 maj, kommer högstadieelever

från Rosengårdsskolan i Malmö att besöka Juridicum

på Lunds Universitet för att medverka i ett rätte-

gångsspel. Arrangör är LJUG - Lundajurister utmanar

grundskolan - och Fakultetsambassadörerna på Lunds

Universitet.


Bakgrunden till projektet är den sociala snedrekryt-

eringen till högre utbildning i allmänhet och till

juristutbildningen i synnerhet. Studenter med utländsk

bakgrund är idag underrepresenterade på Juridicum.

Projektet syftar till att upplysa ungdomarna om att

vägen till universitet står öppen, stimulera ett intresse

för juridik och att skapa förebilder.


Hoppas Sydsvenskan eller någon annan tidning skriver en artikel om det.


 
 
Catten

Catten

6 maj 2009 23:14

Haha, tyckte nog att det var lite för bra för att vara sant det där, men SD är ju en tragikomisk teater hela partiet så självfallet ville de lägga till lite färisk satir!=)

http://catten.bloggagratis.se

 
Sanna

Sanna

6 maj 2009 23:43

Hallå...Såg din nya omröstning och tryckte givetvis (säger jag) på "nej" och blev så förvånad att flera tycker som jag. Slöseri med statliga medel är det samt vad lär de sig?!

Hinner inte sätta mig in i denna artikel och den du skrivit om tidigare då det är sena timmen och jag är bara inne en snabbis.
Sov gott du också och vakna till en go torsdag.

http://sancha

 
Ingen bild

peter

7 maj 2009 15:54

Läs Mattias Karlssons inlägg som krossar alla löjliga påståenden och insinuationer från Sydsvenskan:

http://www.sdkuriren.se/blog/index.php/karlsson/2009/05/07/klarlaggande_kring_faroisk_missuppfattni

"Summa summarum så blir vi nu hånade i svenska medier för att vi inte genast förstod att ett nationalistiskt tal, hållet av en nationalistisk politiker, på ett språk vi inte behärskar, under ett nationalistiskt nationaldagsfirande i ett nationalistiskt land, egentligen var en antinationalistik satir.

Beträffande det sistnämnda så kan jag rekommendera Orrenius att faktiskt besöka Färöarna och tala med människorna där på samma sätt som vi gjorde."

 
Ingen bild

GladaKatarina

7 maj 2009 21:56

Peter: kan absolut förstå din frústration, det är aldrig roligt när ens intentioner blir missförstådda.

Det färöiska firandet är vackert i våra ögon. Ingenting hindrar svenskar från att gör något liknande. Men vi har inte alls deras norska kynne, inte den känslan av kvarliggande befrielse från ett tyranniskt ok.

Var och en som vill kan klä sig i nationaldräkt eller häradsdräkt. Vet du húr svårt det är att göra dem eller hur dyrt det är att köpa dem? Hur svårt det är att ta på dem, att bära dem?

Det kan mycket väl bli mode igen en dag. Iallafall bland entusiastiska batikhäxor. ;-) Men sådant måste komma från hjärtat, som det gjort på Färöarna.

 
kastrullis

kastrullis

9 maj 2009 00:09

Jag har bara en sak att säga: ha ha ha ha ha ha....
Kram

http://kastrullapan

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av GladaKatarina - 16 oktober 2011 09:03

Jag har gjort nya inlägg på min reseblogg, fyra inlägg från London! Ett besök i the Temple Church, en båttur på Themsen, en lång rundvandring med fokus på Trafalgar Square och en utflykt till Camden Town med ännu en lång promenad längs Regent's Canal...

Av GladaKatarina - 9 oktober 2011 00:00

Från och med den 1 december kommer jag inte längre att vara skriven i mitt älskade Malmö. Som tur är flyttar jag inte längre än till grannkommunen Svedala - orten som finns på riktigt, ja! Eftersom jag pendlar från Limhamn via Centralen och ända fram...

Av GladaKatarina - 17 juli 2011 20:09

Hejsan sötnosar!   Jag har saknat er med! Gör det fortfarande! Det händer lite på resebloggen just nu, hälsa på så blir jag ännu gladare!    Jag har bloggeri och sociala medier som en del av mitt jobb nu, men allt hinns inte med.    Annar...

Av GladaKatarina - 7 juli 2011 18:21

Det är nästan ett år sedan och midsommarbilderna fungerar ju fortfarande - vilken tur!    Glad skulle bloggen vara, det har varit lite si och så med det. Ibland är det bättre att vara... en smula ilsken, då händer det saker.    Denna sommar, ...

Av GladaKatarina - 30 juli 2010 16:48


  Mamma Elsa skulle fyllt 85 år idag, det är drygt 21 år sedan hon dog. Varje jämna år skulle mina föräldrar fyllt jämnt, det skilde 15 år mellan dem. (Se tidigare inlägg i juni om min pappas 100-årsdag.)   Jag skulle skrivit om henne, men h...

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards