Direktlänk till inlägg 21 april 2009

Säsongen har börjat - mer om Ystad!

Av GladaKatarina - 21 april 2009 16:35



Vad skådar mitt norra öga! Skeppet Helene har smugit in i Ystads hamn! Hon har legat på varv i Skillinge sedan den 17:e december i fjol och skulle inte komma hem på ytterligare två veckor. Men nu är hon ändå hemma - de seglade hem henne i söndags! :-)


Fortfarande mycket jobb kvar på denna snart 100-åriga galeas T/S Helene som en gång byggdes i Ystad, men detta kan göras på plats i hamnen. Får hoppa ombord med en kaka till de hårt arbetande frivilligarbetande gastarna någon dag. De hade minsann sillfrukost ombord på varvet härom veckan! Härligt att se några välbekanta ansikten på bild i kajutan!


Köpte min lunch på Lisas Skafferi i hamnen - deras goda pastasallad - och vågade mig på att sitta ute. Vinden är kall men solen varm, man får sitta tryckt mot väggen.


Stationshuset bredvid är delvis avspärrat, det tjänstgör som polishus under Wallanderinspelningarna.


Hela hamnen är uppriven, det görs ett större arbete här. Enorma stenbumlingar innanför avspärrningar, det är som om de hade grävt upp hela Ales Stenar. ;-)


Allt verkar hända nu. Säsongen har börjat på allvar! Så är det att arbeta i en sommarstad. Vecka 27 samt 29-33 arbetar jag heltid. Semester blir det vecka 35-36, runt månadsskiftet augusti-september. Arbete hela sommaren, alltså. Är det någon som vill arbeta för mig och ge mig pengarna? Nåååågon? Konstigt, det är aldrig någon som svarar. ;-)


Men blir det en fin sommar så åker baddräkten med till jobbet. Efteråt är det bara att cykla ner till stranden i Ystad eller åka till Ribersborg i Malmö, som ligger "på mitt håll". Helt OK det med. :-)


 
 
Ann-Louise

Ann-Louise

21 april 2009 18:36

Aj, om nån sa åt mig att jobba mitt i högsommaren skulle jag krypa under täcket å grina! Fast det kanske är rätt ok ändå, eller? Folk kanske är gladare och trevligare vid den tiden än i november?

http://40taggaren.bloggagratis.se

 
Ingen bild

GladaKatarina

21 april 2009 20:55

Ann-Louise: Det är en helt annan stämning, ja. Samtidigt är behoven stora, för många gör sig illa på sommaren och flera är här tillfälligt. Och ibland... så vill man bara rymma och aldrig komma tillbaka!! :-}

 
Skogshuldran Titti

Skogshuldran Titti

21 april 2009 21:44

Men du, jag har ett jättebra förslag hur vi kan göra:
jag springer en extrabana på O-ringen åt dig och så kan jag ta med en extramadrass till vandrarhemmet på Gotland där jag kan bädda åt dig.
Så är du liksom med ändå...
(Jag jobbar givetvis åt dig på Törebodafestivalen oxå)

http://skogshuldran.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av GladaKatarina - 16 oktober 2011 09:03

Jag har gjort nya inlägg på min reseblogg, fyra inlägg från London! Ett besök i the Temple Church, en båttur på Themsen, en lång rundvandring med fokus på Trafalgar Square och en utflykt till Camden Town med ännu en lång promenad längs Regent's Canal...

Av GladaKatarina - 9 oktober 2011 00:00

Från och med den 1 december kommer jag inte längre att vara skriven i mitt älskade Malmö. Som tur är flyttar jag inte längre än till grannkommunen Svedala - orten som finns på riktigt, ja! Eftersom jag pendlar från Limhamn via Centralen och ända fram...

Av GladaKatarina - 17 juli 2011 20:09

Hejsan sötnosar!   Jag har saknat er med! Gör det fortfarande! Det händer lite på resebloggen just nu, hälsa på så blir jag ännu gladare!    Jag har bloggeri och sociala medier som en del av mitt jobb nu, men allt hinns inte med.    Annar...

Av GladaKatarina - 7 juli 2011 18:21

Det är nästan ett år sedan och midsommarbilderna fungerar ju fortfarande - vilken tur!    Glad skulle bloggen vara, det har varit lite si och så med det. Ibland är det bättre att vara... en smula ilsken, då händer det saker.    Denna sommar, ...

Av GladaKatarina - 30 juli 2010 16:48


  Mamma Elsa skulle fyllt 85 år idag, det är drygt 21 år sedan hon dog. Varje jämna år skulle mina föräldrar fyllt jämnt, det skilde 15 år mellan dem. (Se tidigare inlägg i juni om min pappas 100-årsdag.)   Jag skulle skrivit om henne, men h...

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards