Direktlänk till inlägg 26 augusti 2009

Det är marigt med vissa djur

Av GladaKatarina - 26 augusti 2009 22:56



Maror, till exempel. En mara, flera maror. Gnagare, avlägsna marsvinssläktingar från Sydamerika. Visst är de söta! Man lär sig. Däremot kände jag igen kapybaran, de är coola! :-)



Lamor är också ganska mariga. För det första vänder de besökarna ryggen, mycket demonstrativt. Profilbilden är rena turen.



Och när öronen böjs bakåt, då gäller det att se upp! Man kan drabbas av en spottattack! Den Bildsköna drabbades för många år sedan. Hon skulle fotografera och backade mot lamahägnet - tydligen var laman precis bakom henne, vid staketet. Det blev blött i nacken.



Förväntningar är också marigt. Kängururna i Köpenhamn är förbluffande små. Bilden visar en i naturlig storlek. Nej, nu underdriver jag. Men stora är de inte! Fast väldigt söta och hoppiga. :-)


Bredvid kängururna sågs ett otroligt festligt djur som definitivt kan vara marigt: den tasmanska djävulen! Di$ney har gjort en variant på detta djur, inga större likheter kan anas. ;-) Skojig rackare! Alldeles spolformad i kroppen, den far omkring. Djuret är nytt på zoo, en gåva från den tasmanska regeringen till Danmark; Kronprinsessan Mary är från Tasmanien.



Mötet mellan djurunge och människobarn kan också bli marigt. Jag kan nästan höra denna danska lilla flicka fråga sim mor om hon inte får ta killingen med sig hem... Spetsklänning på tösen, rosa band att leda killingen med och sätt dem båda i en pastoral idyll. Kan det bli gulligare?


 
 
Ingen bild

Skånepågen

27 augusti 2009 08:18

Vad kul du verkar ha haft det. Många år sedan jag var där.
Men bilderna ger verkligen smak för ett besök.
Men är det inte väldigt trångt för djuren? Jag har en minnesbild att jag tyckte det då.

 
Ingen bild

Zockan skrev på Anglinders dator

27 augusti 2009 13:05

De är kanske duktiga på att springa maror?

 
Elisabeth

Elisabeth

27 augusti 2009 13:43

Tack för fina kommentarer. Var rädd om dig du också. Jättegoa bilder - KAN definitivt vara MARIGT att fota DJUR! Köpenhamns Zoo har jag inte besökt men vill gärna göra förstår jag. Har hört talas om dessa, främst kapybaran. Ser coola ut. Har inte varit i Sydamerika, däremot i Australien ett par gånger, och mest i februari och mars 1995. Kängurun som inte är så stor kanske är en sorts wallaby. Ja, laman ja.. Det var nog i Parken zoo, Eskilstuna, som jag såg en dag gammalt föl och hur sött var inte DET då. Men att bli spottad kan inte ha varit så kul förstår jag.. Men en dröm jag har är också att åka till Tasmanien Förstår att den danska flickan ville ta med sig killingen hem. Man behöver inte vara barn för att bli helt betagen. Kram

http://elisannw.bloggagratis.se

 
Berith

Berith

27 augusti 2009 15:05

Tack för rundturen blan alla underbara djur i vår herres hage ;))
Tigern skulle jag gärna ha liggandes på grämattan vid oasen...Jag, Buddha och tigern filosoferandes..det skulle vara en syn det ...hahaha...
Ha en skön afton och en mysig kväll !!
Kram =)

http://maxmax.bloggagratis.se

 
Sanna

Sanna

27 augusti 2009 15:27

Är så impad av alla bilder och skoj med text att följa dig som en guidning.
Stannade upp vid flamingons vackra färger också. Ja detta var ett äventyr.

Har du aldrig varit i Kolmårdens djurpark är det något jag rek. Där kan du klappa vargarna och besöka nyfödda tigerungar de säsonger det finns givetvis barnkammare. Sedan delfinshowen är fantastisk.
Ja jag bara tänkte jag....hehe!

Ha det gott och det ser jag ju att du har föresten!

http://sancha

 
Ingen bild

Elisannw

27 augusti 2009 18:42

Ja, marigt ja... Har ju talat om detta i min blogg men jag blev så himla glad att nu är SKRIVAREN fixat så DÄR är det inte marigt längre. Men Maran (Stockholms Marathon) har jag sett ibland. Har skrivit till en tjej i södra Tyskland ibland med namnet Mara!

 
Mita

Mita

27 augusti 2009 19:54

Ni verkar haft det toppen, vilka härliga djurbilder...

http://rocotopeppers.bloggagratis.se

 
anna

anna

27 augusti 2009 21:05

hade ingen aning om att det fanns djur som hette mara...att blogga är nog det mest lärorika man kan ägna sig åt!

http://www.metrobloggen.se/fashionhaggan

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av GladaKatarina - 16 oktober 2011 09:03

Jag har gjort nya inlägg på min reseblogg, fyra inlägg från London! Ett besök i the Temple Church, en båttur på Themsen, en lång rundvandring med fokus på Trafalgar Square och en utflykt till Camden Town med ännu en lång promenad längs Regent's Canal...

Av GladaKatarina - 9 oktober 2011 00:00

Från och med den 1 december kommer jag inte längre att vara skriven i mitt älskade Malmö. Som tur är flyttar jag inte längre än till grannkommunen Svedala - orten som finns på riktigt, ja! Eftersom jag pendlar från Limhamn via Centralen och ända fram...

Av GladaKatarina - 17 juli 2011 20:09

Hejsan sötnosar!   Jag har saknat er med! Gör det fortfarande! Det händer lite på resebloggen just nu, hälsa på så blir jag ännu gladare!    Jag har bloggeri och sociala medier som en del av mitt jobb nu, men allt hinns inte med.    Annar...

Av GladaKatarina - 7 juli 2011 18:21

Det är nästan ett år sedan och midsommarbilderna fungerar ju fortfarande - vilken tur!    Glad skulle bloggen vara, det har varit lite si och så med det. Ibland är det bättre att vara... en smula ilsken, då händer det saker.    Denna sommar, ...

Av GladaKatarina - 30 juli 2010 16:48


  Mamma Elsa skulle fyllt 85 år idag, det är drygt 21 år sedan hon dog. Varje jämna år skulle mina föräldrar fyllt jämnt, det skilde 15 år mellan dem. (Se tidigare inlägg i juni om min pappas 100-årsdag.)   Jag skulle skrivit om henne, men h...

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards