Direktlänk till inlägg 17 maj 2009

Trelleborg och andra sensationer

Av GladaKatarina - 17 maj 2009 17:24


Jodå, det blev nästa sydkuststad idag! Häromveckan var det Åke, nu vad det min tur att titta på fritt vandrande påfåglar och sothöns. Vi hade turen att se två tjusiga påfågelshannar visa upp sin solflädersformade fjäderprakt!


Vi skulle på museum även idag och se utställingen Dödens Väg. Längs med E6 mellan Trelleborg och Malmö, en av Sveriges värsta och mest trafikerade vägar, ligger en sträcka mellan de små byarna Skegrie och Hårlöv. Syrran bor en bit därifrån, lagom för att slippa höra vägen. Sträckan kallas Dödens Väg för alla de olyckor som skett här. Nu skall vägen breddas och man vet sedan innan att här finns jobb för arkeologer.


Då inser man hur passande namnet Dödens Väg faktiskt är.


Området är ytterst rikt på fornminnen; inte minst dösar från yngre stenålder som är mellan 6000-5500 år gamla - minnen från Megalitkulturen, samtida med Stonehenge.


Skegriedösen, nära Dödens Väg. 1 av 45 kvarvarande stendösar. Troligen har det funnits 100 stendösar i området.


Den här Gladan är mycket fascinerad av Megalitkulturen. Stendösar och gånggrifter är våra äldsta kvarvarande byggnadsminnen och en del av en urgammal kultur som fanns över stora delar av Västeuropa.


Nu var det inte lite spridda flintbitar och krukbitar man hittade här. Man hittade en enorm kultplats för de döda. En gång fanns här 20 dösar. 20 st!! 20 likadana som på bilden ovan, byggda för 6000 år sedan!


Detta längs en processionsväg, kantad av höga stockpalissader. Och längs allt detta fanns mängder av resta stenar - mängder i rad! Som i franska Carnac!!!!!!!! Ja, detta förtjänar så många utropstecken. Minst. Detta var verkligen Dödens Väg, en plats där man hedrade förfäderna.


Otroligt. Helt otroligt!! Men sant. Hade de stått kvar idag, då hade Ales stenar kunnat slänga sig i väggen.


Inget finns kvar. Jo, troligen i flertalet medeltida kyrkor.


Jag må vara troende, det är en sak. Men religion är en annan sak. Religion förstör så himla mycket: fred mellan folk och finfina gamla fornminnen. Gladan hates!


Men spektakulära fynd från Megalitkulturen - Gladan loves!!! 8-) *suck* Saknar ännu tiden i Falköping - där kryllar det av gånggrifter!! Vi har alla våra svagheter...


 
 
lastbilstanten

lastbilstanten

17 maj 2009 21:23

*fniss* Jag satt just och tänkte hinta lite om Falbygden och alla fornlämningar där... så ser jag att du redan varit där! F'låt en som kanske inte hängt med och läst din blogg från start... vad gjorde du för kul i våra trakter?

http://www.lastbilstanten.bloggagratis.se

 
Ingen bild

GladaKatarina

17 maj 2009 21:31

Nell: :-D Du har nog märkt att jag är ganska kär i dina hemtrakter, va? ;-) Ex-sambo nr 2 bodde i Falköping i 1½ år på grund av jobbet, bara hemma varannan vecka om inte jag var där. Har ju varit gånggriftsfreak i 30 år (då 20 år) och visste givetvis vad som fanns i Falköping! Gick i spinn där mååååånga gånger! Gänggrift utanför bion. Gånggrift hos bilmekanikern. Gånggrifter i Folkets Park. Gågngrift på tomten. Absurt och underbart!! Där ville jag stanna. :-) Blev inte så. :-/

(Snart titta Anglinder nog in och berättar när han såg mig springa som en galen häst i ösregn mellan två gånggrifter i utkanten av Falköping. Det bjuder jag på. ;-) )

 
kastrullis

kastrullis

18 maj 2009 13:50

Tycker också det där är otroligt spännande men är sjukt o-insatt. Får läsa på och göra en turné i Svea rike...
Kram

http://kastrullapan

 
Sanna

Sanna

18 maj 2009 14:44

Fastnade på bilden och satt så jag tappade hakan i bordkanten och saliven rann över och droppade ner på skorna...

Hur i helsike kan stenen ha landat så där???

Är mera kultiverad än mannen varför det blir många stopp när vi är ute och far och mannen sitter i mobilen och säger att frugan är ute och kikar på stenar...haha

http://sancha

 
Ingen bild

GladaKatarina

18 maj 2009 15:57

Ja, hur sjutton gjorde de?? Stenålderslyftkran i stil med Barna Hedenhös?? :-D Oxar drog över stockar, oftast. Folk sköt på. Men ibland fraktades ju stenarna låååångt!!

Vad som framför allt krävdes var resurser till att göra detta; folk, material, rikedom. Redan för 6000 år sedan var folk statusgalna. ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av GladaKatarina - 16 oktober 2011 09:03

Jag har gjort nya inlägg på min reseblogg, fyra inlägg från London! Ett besök i the Temple Church, en båttur på Themsen, en lång rundvandring med fokus på Trafalgar Square och en utflykt till Camden Town med ännu en lång promenad längs Regent's Canal...

Av GladaKatarina - 9 oktober 2011 00:00

Från och med den 1 december kommer jag inte längre att vara skriven i mitt älskade Malmö. Som tur är flyttar jag inte längre än till grannkommunen Svedala - orten som finns på riktigt, ja! Eftersom jag pendlar från Limhamn via Centralen och ända fram...

Av GladaKatarina - 17 juli 2011 20:09

Hejsan sötnosar!   Jag har saknat er med! Gör det fortfarande! Det händer lite på resebloggen just nu, hälsa på så blir jag ännu gladare!    Jag har bloggeri och sociala medier som en del av mitt jobb nu, men allt hinns inte med.    Annar...

Av GladaKatarina - 7 juli 2011 18:21

Det är nästan ett år sedan och midsommarbilderna fungerar ju fortfarande - vilken tur!    Glad skulle bloggen vara, det har varit lite si och så med det. Ibland är det bättre att vara... en smula ilsken, då händer det saker.    Denna sommar, ...

Av GladaKatarina - 30 juli 2010 16:48


  Mamma Elsa skulle fyllt 85 år idag, det är drygt 21 år sedan hon dog. Varje jämna år skulle mina föräldrar fyllt jämnt, det skilde 15 år mellan dem. (Se tidigare inlägg i juni om min pappas 100-årsdag.)   Jag skulle skrivit om henne, men h...

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards