Direktlänk till inlägg 30 augusti 2009

Firad Glada

Av GladaKatarina - 30 augusti 2009 10:36



TACK alla ni som följde med igår och gjorde mitt firande så minnesvärt! Jag kommer att minnas den dagen så länge jag lever. Och JA, jag minns vad som hände igår. ;-) TACK för fina presenter! Att ni kom var det viktigaste, absolut viktigaste av allt!


Två syskon, en svägerska, tre syskonbarn och två väninnor var med igår. Precis lagom så att vi kunde hålla ihop och umgås allesammans! Men visst villar man lätt bort sig på Strøget i København. Strøget är till för det.



Vi möttes på Malmö Central och syrran var snabb med att hänga på mig en banderoll som det stod Gammal på, en prisrosett som det stod 40 på och ett diadem med röda djävulshorn. Bildbevis finns, men inte på min kamera. ;-) Så fick jag gå omkring, lite möhippeaktigt. Vi larmade ganska bra på tåget, brorsonen bjöd på medhavd champagne.


Vi åt på en toppenrestaurang som jag varmt vill rekommendera! Ett gäng på nio personer en lördag utan förbeställning klämmer man inte in var eller hur som helst. Men på Hereford Village gick det utmärkt! Restaurangen ligger en kort bit in på Strøget från Rådhuspladsen på höger sida. Ingången ser inte ut som en typisk restaurangingång, vägg i vägg med affärer, och man skall upp för en trappa. Väl uppe hittar man ett stort och mysigt Steakhouse med stor variation!


Smørrebrød finns också, men vi gick på den goda biffen med detsamma! :-) En underbar "mørbrad" oxfilé från Sydamerika, mediumstekt! Sedan beställde jag både kladdkaka och äppelkaka till efterrätt, båda ypperligt goda, men alla enades om att chokladkakan var rena orgasmen. ;-) En rar svensk servitris som hette Amal tog hand om oss. Bra priser var det för denna fina mat! Nästa gång skall jag beställa deras halva hummer!


Annars är det garanterat färre svenskar i Danmark nu. En lördag är det hyfsat många på tågen, men inte på något sätt knökfullt. När vi åkte hem från Zoo i onsdags kväll hade vi nästan en hel vagn för oss själva. Skönt är det för trängseln på Malmö Central, som ju byggs om, är outhärdlig och det är nästan omöjligt att fatta hur man skall lösa biljett. Mitt råd: gå in och fixa det på Skånetrafiken, först som sist!


De flesta av oss hade rabattkort som ger 20% rabatt på resan. Om två vuxna reser på Duo-biljett med rabattkort Köpenhamn-Malmö tur och retur blir priset 280 kr, alltså 140 kr per person. Annars blir priset 198 kr per person, 392 kr för två. Priserna skall gå upp den 27 september. *suck*


Om ni reser från Svågertorp så skall ni veta att Parkering Malmö har kundtjänst inne i den vänthallen, där de även säljer tågbiljetter och hjälper resenärer med info kring detta. Att parkera vid Svågertorp är också ganska dyrt, Den Bildsköna betalade cirka 65 kr för ungerfär 8 timmar. Den summan är  visserligen inget som får de som är vana vid att parkera i Malmö att häpna, men det är en del ändå. Parkeringen är bemannad även ute och de kommer ut och hjälper om det uppstår problem med parkeringsautomater etc.



Vidare i gårdagens danska hufvudstad... Vi drog vidare till en irländsk pub och så småningom drog brorsonen oss vidare till en urtrevlig gay/hbt-bar med en mysig mix av härliga människor från hela Skandinavien. :-)


Minnesvärda pussar från igår: samtliga närvarande släktingar och vänner, en spanjor utklädd till viking och en blond isländska. ;-) Bästa dryck: caramelshotsen på Can-Can samt massor av vatten imorse. :-D


Nu är jag bara 30-talare idag också...


 
 
Stort och smått

Stort och smått

30 augusti 2009 12:35

Ah! Födelsedagsfirande?! Grattis i förskott (för jag kommer nog att glömma!)

Kram

http://stortosmatt.blogspot.com

 
Elisabeth

Elisabeth

30 augusti 2009 12:52

Det låter som en fantastisk dag. Minns inte exakt vad, men jag drömde faktiskt något om dig i natt, men POSITIVT vad det och det är väl huvudsaken. Jättefina bilder och porträttbilden är något helt förtjusande. Tack för fina kommentarer. Kram

http://elisannw.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Elisannw

30 augusti 2009 12:56

När det blir dagx för en resa till Malmö så småningom kanske jag får fråga om lite tips. Biljetter köper jag ju i Falun så jag tar mig ju hela vägen ner. Men det löser sig ju säkert på ett eller annat sätt.

 
Kvasthilda

Kvasthilda

30 augusti 2009 13:01

Härlig dag!!
O då jag inte sagt det tidigare, Grattis Grattis. :-)

http://malmdamm.bloggagratis.se

 
Magnus

Magnus

30 augusti 2009 13:27

Grattis i förskott Gladan!
Är ju måndag i morgon och jobb och annat kan riskera att jag missar att hälsa på här på bloggen så jag passar på att skicka grattis redan idag.

http://mj.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Skånepågen

30 augusti 2009 14:24

Instämmer med tidigare skrivare. Du, nu börjar livet !
Du har bara varit med om förspelet ännu, bra va!

 
Ingen bild

Väninnan i Slottsstaden

30 augusti 2009 15:02

Tack för en toppendag/kväll! Många goa garv blev det. Härlig familj har du med. Men det förvånar mig knappast.

Det var lite tungt att ta sig ur sängen i morse, men det var det värt.

Kramar

Väninnan i Slottsstaden

 
anna

anna

30 augusti 2009 16:15

grattis i efterskott, det är mysigt i Köpenhamn,

http://www.fashionhaggan.se

 
Ingen bild

GladaKatarina

30 augusti 2009 17:16

Tusen tack för era lyckönskningar! :-) Det är som sagt imorgon, så det är väl risk för att jag tigger mig till lite gratulationer då med. ;-) KRAM till er alla!

 
Sanna

Sanna

30 augusti 2009 17:46

Ja den dagen var säkert oförglömlig och ska man fira så ska man.
Säger som de övriga GRATTIS redan nu ifall jag glömmer imorgon.

Vilken härlig fin bild du lade upp och med de ögonen går väl ingen karl säker. Bäst jag håller i min...ha ha!
Kram på dig!

http://sancha

 
Catten

Catten

30 augusti 2009 19:27

Jag börjar idag med att gratta till vad som verka ha varit ett riktigt toppenfirande! Det är så en födelsedag ska firas....

http://catten.bloggagratis.se

 
Ann-Louise

Ann-Louise

30 augusti 2009 20:01

Vilken fin bild, bruna plirande ögon och festligheter med kära vänner! Kan inte bli bättre, grattis på dig:)

http://40taggaren.bloggagratis.se

 
Mofs..helt enkelt

Mofs..helt enkelt

30 augusti 2009 21:30

Grattis efterskott och Mofskram till bara dig!

http://mofs.bloggagratis.se

 
Alex

Alex

30 augusti 2009 23:09

Tack själv, det var längesedan jag hade så kul, tänk att festa loss med sin snart 40-åriga faster, inte alla som får uppleva det kan jag tänka... ;o)

Snygga tjejer vi träffade också, ångrar lite att jag inte hade min "välkända" utstyrelse, men det får vara till en annan gång. Bakfull? Det är du inte ensam om! haha :o)

Kram

http://mickeyboy.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av GladaKatarina - 16 oktober 2011 09:03

Jag har gjort nya inlägg på min reseblogg, fyra inlägg från London! Ett besök i the Temple Church, en båttur på Themsen, en lång rundvandring med fokus på Trafalgar Square och en utflykt till Camden Town med ännu en lång promenad längs Regent's Canal...

Av GladaKatarina - 9 oktober 2011 00:00

Från och med den 1 december kommer jag inte längre att vara skriven i mitt älskade Malmö. Som tur är flyttar jag inte längre än till grannkommunen Svedala - orten som finns på riktigt, ja! Eftersom jag pendlar från Limhamn via Centralen och ända fram...

Av GladaKatarina - 17 juli 2011 20:09

Hejsan sötnosar!   Jag har saknat er med! Gör det fortfarande! Det händer lite på resebloggen just nu, hälsa på så blir jag ännu gladare!    Jag har bloggeri och sociala medier som en del av mitt jobb nu, men allt hinns inte med.    Annar...

Av GladaKatarina - 7 juli 2011 18:21

Det är nästan ett år sedan och midsommarbilderna fungerar ju fortfarande - vilken tur!    Glad skulle bloggen vara, det har varit lite si och så med det. Ibland är det bättre att vara... en smula ilsken, då händer det saker.    Denna sommar, ...

Av GladaKatarina - 30 juli 2010 16:48


  Mamma Elsa skulle fyllt 85 år idag, det är drygt 21 år sedan hon dog. Varje jämna år skulle mina föräldrar fyllt jämnt, det skilde 15 år mellan dem. (Se tidigare inlägg i juni om min pappas 100-årsdag.)   Jag skulle skrivit om henne, men h...

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards