Direktlänk till inlägg 26 augusti 2009

Tiger! Tiger! Burning bright...

Av GladaKatarina - 26 augusti 2009 22:07


Nästa upplevelse var i sig värd hela resan - tigergropen. Alla fyra tigrarna var ute i solen. Bara att se dem gjorde mig överväldigad och tårögd. Är visserligen kattmänniska... Men att se en livs levande tiger, det är något alldeles särskilt!



Tigermamma låg och solade ytterst dekorativt på en avsats. Kattdjur har en fantastisk förmåga att drapera sig på det ställe där de kommer allra bäst till sin rätt. Très photogénique, madame!



Tigerpappa patrullerade av området, betraktade oss mycket demonstrativt och tog avvägda och stolta steg rakt emot oss. SNYGGING!



TVÅ tigerungar har detta rekorderliga par! Den ena såg jag senare, något dold. De låg båda ute och gonade sig i solen. Den andra kunde zoomas in... och reste sig medgörligt när vi "gäster" kom...



...för att genast trampa runt och hitta en ny sovposition! :-) Gullunge! Under tiden gick Tigerpappa upp till Tigermamma, de gned ansiktena mot varandra och gosade. Det var så vackert att jag bara stod och glodde med öppen mun.


Dessa otroliga djur. Ja, de borde givetvis leva i det fria... Om de hade haft en ärlig chans att klara sig. Vem vet om våra efterkommande får se en levande tiger?


Avslutar tigerträffen med en dikt: Tigern av William Blake ur Oskuldens och Erfarenhetens Sånger. Svensk översättning: John Swedenmark.

Här på originalspråk.



Tiger, tiger, klara brand;
vilket öga, vilken hand
släppt i nattens skogar fri
din fruktansvärda symmetri?

Vilka himlar, vilka djup
tände dina ögons ljus?
Vilka vingar dög för den
som tordats röra vid din eld?

Vilken kraftfull skuldra vred
hjärtats senor rätt i led?
Vilka fötter stod han på
som fick ditt hjärta att slå?

Vilken hammare? Vilken rem?
I vilken ugn din hjärnas hem?
Vilket städ och vilket grepp
höll fast dess dödliga skräck?

Stjärnorna slängde sina spjut
och grät på himlen med sitt ljus.
Var han nöjd med sin maskin,
Lammets skapare — och din?

Tiger, tiger, klara brand;
vilket öga, vilken hand
sa i nattens skogar: bli!
du fruktansvärda symmetri!

 
 
Elisabeth

Elisabeth

27 augusti 2009 13:47

Mitt hjärta har "satts i brand" av dina underbara djurbilder. Är dessutom medlem i Världsnaturfonden sedan rätt många år tillbaka. Tigern är supervacker och den MÅSTE vi förstås ha kvar på vår vackra planet. Jag TIGER inte i frågan!!

http://elisannw.bloggagratis.se

 
Catten

Catten

27 augusti 2009 14:47

Jag har bara ett enda ord att säga: *kärlekar*

För övrigt är jag förstummad av de här underbara, fantastiska varelserna!

http://catten.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av GladaKatarina - 16 oktober 2011 09:03

Jag har gjort nya inlägg på min reseblogg, fyra inlägg från London! Ett besök i the Temple Church, en båttur på Themsen, en lång rundvandring med fokus på Trafalgar Square och en utflykt till Camden Town med ännu en lång promenad längs Regent's Canal...

Av GladaKatarina - 9 oktober 2011 00:00

Från och med den 1 december kommer jag inte längre att vara skriven i mitt älskade Malmö. Som tur är flyttar jag inte längre än till grannkommunen Svedala - orten som finns på riktigt, ja! Eftersom jag pendlar från Limhamn via Centralen och ända fram...

Av GladaKatarina - 17 juli 2011 20:09

Hejsan sötnosar!   Jag har saknat er med! Gör det fortfarande! Det händer lite på resebloggen just nu, hälsa på så blir jag ännu gladare!    Jag har bloggeri och sociala medier som en del av mitt jobb nu, men allt hinns inte med.    Annar...

Av GladaKatarina - 7 juli 2011 18:21

Det är nästan ett år sedan och midsommarbilderna fungerar ju fortfarande - vilken tur!    Glad skulle bloggen vara, det har varit lite si och så med det. Ibland är det bättre att vara... en smula ilsken, då händer det saker.    Denna sommar, ...

Av GladaKatarina - 30 juli 2010 16:48


  Mamma Elsa skulle fyllt 85 år idag, det är drygt 21 år sedan hon dog. Varje jämna år skulle mina föräldrar fyllt jämnt, det skilde 15 år mellan dem. (Se tidigare inlägg i juni om min pappas 100-årsdag.)   Jag skulle skrivit om henne, men h...

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards