Direktlänk till inlägg 19 augusti 2009

Sveriges första byggda bil(ar)?

Av GladaKatarina - 19 augusti 2009 09:24


Gladan anropar alla bilentusiaster! Det finns mycket som intresserar mig, men det mesta inom bilism och sport är som okända kontinenter för mig. Det finns ju andra som vet så betydligt mycket mer. ;-) Skånepågen och Anglinder, till exempel.


Är dessa verkligen den första bilarna som byggdes i Sverige? Länk!



Detta är lite pinsamt, jag har sett den ena av dessa bilar på Johannamuséet i Skurup... 8-)


Wikipedialänk om bröderna Cederholm utanför Ystad som anses "skyldiga" till Sveriges två första bilar.


Anledningen till detta nyfunna bilintresse är att chefen på ett föredrag hört att världens första Saab skulle ha byggts inne i Ystad. W00T!!! Sökte runt på Saab och på Scania - fann absolut inga belägg för detta. Det bör i så fall skett strax efter 1945. Det byggdes Saab-bilar i Arlöv och givetvis i Malmö hamn under perioder. Men i Ystad?! *tvivlar*


Någon som vet mer? Har det skett en sammanblandning? Kommer sanningen ploppa fram som kycklingen ur ett (Koenigs)egg?


 
 
Ingen bild

Skånepågen

19 augusti 2009 15:48

Kan väl vara troligt. På den här tiden experimenterade man nog lite här och var.

Men när det gäller Saab eller Volvo så tror jag faktiskt på Trollhättan och Gborg. Serietillverkning alltså.

 
Ingen bild

Anglinder

19 augusti 2009 23:32

Pass! Håller mig till tyska bilar... *ledtråd*

 
Ingen bild

Anglinder

20 augusti 2009 09:54

Efter moget övervägande, anser jag nog att du bör konsultera Paradisets härskare, det han inte vet är inte värt att veta!

 
Elisabeth

Elisabeth

20 augusti 2009 12:58

När jag läser något vill jag gärna ta reda på mer. Har ännu inte hittat något om detta, men 1956 i något sammanhang, SAAB Sonnett tror jag. Men återkommer om jag ser något intressant.

http://elisannw.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Anglinder, förstås

20 augusti 2009 22:54

Volvo Sonett har tre förgasare... E, jag tror du är ute o seglar en smula, hur du får ihop det med Ystad begriper jag icke.

Hittade det här om Gladans Ystadbilar, frågan är om 2 bilar är lika med serieproduktion. Vi kanske skulle fråga Christian von Kinderegg...??

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cederholm

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av GladaKatarina - 16 oktober 2011 09:03

Jag har gjort nya inlägg på min reseblogg, fyra inlägg från London! Ett besök i the Temple Church, en båttur på Themsen, en lång rundvandring med fokus på Trafalgar Square och en utflykt till Camden Town med ännu en lång promenad längs Regent's Canal...

Av GladaKatarina - 9 oktober 2011 00:00

Från och med den 1 december kommer jag inte längre att vara skriven i mitt älskade Malmö. Som tur är flyttar jag inte längre än till grannkommunen Svedala - orten som finns på riktigt, ja! Eftersom jag pendlar från Limhamn via Centralen och ända fram...

Av GladaKatarina - 17 juli 2011 20:09

Hejsan sötnosar!   Jag har saknat er med! Gör det fortfarande! Det händer lite på resebloggen just nu, hälsa på så blir jag ännu gladare!    Jag har bloggeri och sociala medier som en del av mitt jobb nu, men allt hinns inte med.    Annar...

Av GladaKatarina - 7 juli 2011 18:21

Det är nästan ett år sedan och midsommarbilderna fungerar ju fortfarande - vilken tur!    Glad skulle bloggen vara, det har varit lite si och så med det. Ibland är det bättre att vara... en smula ilsken, då händer det saker.    Denna sommar, ...

Av GladaKatarina - 30 juli 2010 16:48


  Mamma Elsa skulle fyllt 85 år idag, det är drygt 21 år sedan hon dog. Varje jämna år skulle mina föräldrar fyllt jämnt, det skilde 15 år mellan dem. (Se tidigare inlägg i juni om min pappas 100-årsdag.)   Jag skulle skrivit om henne, men h...

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards