Alla inlägg den 23 februari 2009

Av GladaKatarina - 23 februari 2009 14:37


Fick idag en fråga om "stencilerna". Say what? Stencilerna? Har vi sådana?


Plötsligt förflyttades jag trettio år tillbaka i tiden. Minnet av en doft kan orsaka det. Doften av freesia ger mig kraftiga flashbacks som måste härröra sig från en tid då jag var väldigt liten.


Men doften av nytryckt stencil... Blå- eller spritstencil. Doften fyllde hela klassrumet när fröken Pettersson kom in med nytryckta ljusblålila spritstenciler. Pappa hade en egen gammal stencilapparat i sin verkstad i källaren/gillestugan. (Jag var ett gillestugebarn!) Jag fick veva stencilapparaten ibland, huvudet snurrade. Barnslig, billig (?) fylla.


Doftminnen är något alldeles speciellt. Tänk att till och med minnet av en doft kan förflytta mig till en helt annan tid och plats. Doften av mormor och morfars lägenhet. Våren, nyklippt gräs. Nysnö!


Hittade först inget specifikt om just lukt- eller doftminne. Men läste lite kul allmänkunskap om luktsinnet på Wikipedia.


Hittade sedan en artikel - på Nobelprize.org minsann. Nobelpriset i Fysiologi eller Medicin år 2004 gick till Richard Axel och Linda B. Buck för deras upptäckter av luktreceptorer och luktsinnets organisation”. Spännande! Det står bland annat:


När något smakar riktigt gott är det framför allt luktsinnet
som har aktiverats och hjälpt oss att upptäcka de olika
kvaliteter som vi uppfattar som positiva. Ett gott vin eller
ett solmoget smultron aktiverar ett helt batteri av
luktreceptorer. Dessa hjälper oss att förnimma olika
doftämnen.


En unik doft kan framkalla distinkta minnen från vår barndom
eller från känsloladdade händelser – positiva eller negativa.
En enstaka mussla som inte är fräsch utan orsakar illamående
kan lämna ett bestående minne över många år, ett minne som
gör att vi inte kan förmå oss att äta någon rätt som innehåller
musslor – hur läcker den än må vara. Att förlora luktsinnet är
ett allvarligt handikapp – då kan man inte längre uppfatta
matens olika kvaliteter eller olika varningssignaler, exempelvis
brandrök.


Hm, jo visst har man även en del negativa doftminnen. Någon annan därute som har några speciella doftminnen? :-)


Av GladaKatarina - 23 februari 2009 11:55


Winslet fick sin Oscar! :-) Precis vad jag hoppades på! Avlidne Heath Ledger fick givetvis en postum Oscar. Annars var det Slumdog Millionaire som tog absolut storslam! Indien är inne...


Såg ej galan, söndagsnätter är för värdefulla för gala-maraton!! 8-)


Av GladaKatarina - 23 februari 2009 11:44


När man har två jobb och ibland oregelbundna arbetstider, vet man ibland inte riktigt var man är. Trodde jag hade en timme mer än jag egentligen hade idag. Tur jag kom på det i tid! Men senaste maskinen tvätt blir inte upphängd förrän vid 23-tiden inatt... Då har den varit i maskinen i 12 timmar, det bör väl räcka? ;-/


Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards