Alla inlägg den 19 februari 2009

Av GladaKatarina - 19 februari 2009 22:37


Nyss hemkommen från Sankt Gertruds där de har Tant Gertrud med 60-talsrock på torsdagskvällarna. Svågerns band Garyatrics lirade ikväll med en liten extention mot 70-talet i form av ett rockquiz.



Löljligt enkla frågor om band som Jethro Tull, Deep Purple och Golden Earring. Eller hur? ;-/ Gladan var definitivt inte up to date. Inte down to date heller. Men Elvis Aaron Presley, Père Lachaise (Jim Morrison) och Yoko Ono kunde jag. De var "dom lätte". ;-)


Och bra spelade de, som alltid! Nästa gång blir den 7:e mars på Skurups värdshus; en lördag som kan bjuda på en hel del drag. Skall bli kul! ;-)


Skurup är ju annars känd för sin slogan:


"When in Europe, don't miss Skurup."


Tro mig, det är sant.


Är för övrigt född inom den kommunen. För er som inte vet så ligger Skurup mellan Malmö och Ystad. Inte så långt från Svedala. Jag passerar dessa ställen varje dag på mina resor Malmö - Oxie - Svedala - Skurup - Rydsgård - Ystad och tillbaka. Sveriges sydligast tåglinje, även kallad Grevebanan, eftersom slottsägarna längs banan fick den byggd.


(Vill i sammanhanget också påpeka att Svedala finns på riktigt, det är inte bara en omskrivning för Sverige, som i "hem till gamla Svedala". Jag säger detta eftersom ett gäng korridorkamrater från uppåt landet som jag bodde med i Lund en gång brast i skratt över att jag hade släkt i Svedala. De trodde inte att kommunen fanns på riktigt. Ibland när jag somnar på tåget undrar jag samma sak.)


Nog om det, nu skall jag gå och lägga mig. Klockan ringer 05.00 imorgon, och det är uppenbart att detta blogginlägg spårat ur betänkligt. Bäst att sova, man vet ju inte om det är tåget som spårar ur Grevebanan imorgon. Det snöar och har snöat små fina men envisa flingor hela dagen i hela södra Skåne, så eventuellt kommer min nattkompis plogbilen förbi här och uppvaktar mig några gånger inatt. Det är kul att veta att det finns någon som anstränger sig. 8-)


Tjingeling!

Av GladaKatarina - 19 februari 2009 12:11



Blev bjuden på en mycket god skaldjurspaj igår. Att det blev havstema berodde på att gårdagens besök hade anknytning till kära skeppet Helene, som just nu ligger på varv i Skillinge. Hon är mycket saknad! Under tiden får vi försöka få tiden att gå på landbacken, medan vi drömmer om segelturer på sommarkvällarna!


SKALDJURSPAJ

1 sats pajdeg, valfri som räcker till pajform

200 g kräftstjärtar
500 g oskalade räkor
100 g rökt lax
3 tomater
1 purjolök
1 litet paket broccoli
1 dl hackad dill
2 dl grädde
1 dl standardmjök
1/2 dl torrt vitt vin
4 stora ägg
salt
peppar
smör


  • Tina broccolin.
  • Skala räkorna.
  • Förbered pajdeg till ett pajskal med hög kant, förgrädda.
  • Strimla och smörfräs purjon i kastrull.
  • Hacka dill.
  • Vispa samman grädde, mjölk, vin och ägg i separat bunke.
  • Skiva tomaterna.
  • Strimla den rökta laxen.
  • Ta fram det förgräddade pajskalet och lägg i hälften av skaldjuren och hälften av laxen i det.
  • Lägg på broccoli, purjolök och resten av skaldjuren och laxen.
  • Täck fyllningen med dillhack och skivade tomater.
  • Slå på äggstanningen, det skall vara 1 centimeters marginal upp till pajkanten.
  • Grädda pajen i 225 grader i 45 minuter eller tills fyllningen stannat.

Som ni ser kan man garnera med extra tomat, färsk broccoli och dill, som får vara med och gratineras inne i ugnen. Blir mycket smaskigt! :-)


Av GladaKatarina - 19 februari 2009 11:16


Tack för era varma ord, bloggvänner. Eftersom vänner är det bästa och värdefullaste man (jag) har, tillbringade jag gårdagen med vänner.


Fick även göra mig nyttig och skulle försöka lösa en sak med deras dator. Men där hade jag ingen framgång, av olika skäl. Även de har drabbats av goda vänners omsorg, de har en "lånad" Windows-kopia. Och då bråkar det. *suck*


Givetvis skall inte Windows gå i konkurs. (*skrattar hysteriskt vid tanken på att Windows någonsin skulle gå under och paret Gates tvingas flytta från lyxvilla till amerikansk jättehusvagn*) Men en sak är säkert: Windows gör det inte lätt att vara datoranvändare!


Man skulle kanske gå över till Linux ändå? Allt är ju trots allt en vanesak...


Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards