Direktlänk till inlägg 23 februari 2009

Doftminnen av barnslig fylla

Av GladaKatarina - 23 februari 2009 14:37


Fick idag en fråga om "stencilerna". Say what? Stencilerna? Har vi sådana?


Plötsligt förflyttades jag trettio år tillbaka i tiden. Minnet av en doft kan orsaka det. Doften av freesia ger mig kraftiga flashbacks som måste härröra sig från en tid då jag var väldigt liten.


Men doften av nytryckt stencil... Blå- eller spritstencil. Doften fyllde hela klassrumet när fröken Pettersson kom in med nytryckta ljusblålila spritstenciler. Pappa hade en egen gammal stencilapparat i sin verkstad i källaren/gillestugan. (Jag var ett gillestugebarn!) Jag fick veva stencilapparaten ibland, huvudet snurrade. Barnslig, billig (?) fylla.


Doftminnen är något alldeles speciellt. Tänk att till och med minnet av en doft kan förflytta mig till en helt annan tid och plats. Doften av mormor och morfars lägenhet. Våren, nyklippt gräs. Nysnö!


Hittade först inget specifikt om just lukt- eller doftminne. Men läste lite kul allmänkunskap om luktsinnet på Wikipedia.


Hittade sedan en artikel - på Nobelprize.org minsann. Nobelpriset i Fysiologi eller Medicin år 2004 gick till Richard Axel och Linda B. Buck för deras upptäckter av luktreceptorer och luktsinnets organisation”. Spännande! Det står bland annat:


När något smakar riktigt gott är det framför allt luktsinnet
som har aktiverats och hjälpt oss att upptäcka de olika
kvaliteter som vi uppfattar som positiva. Ett gott vin eller
ett solmoget smultron aktiverar ett helt batteri av
luktreceptorer. Dessa hjälper oss att förnimma olika
doftämnen.


En unik doft kan framkalla distinkta minnen från vår barndom
eller från känsloladdade händelser – positiva eller negativa.
En enstaka mussla som inte är fräsch utan orsakar illamående
kan lämna ett bestående minne över många år, ett minne som
gör att vi inte kan förmå oss att äta någon rätt som innehåller
musslor – hur läcker den än må vara. Att förlora luktsinnet är
ett allvarligt handikapp – då kan man inte längre uppfatta
matens olika kvaliteter eller olika varningssignaler, exempelvis
brandrök.


Hm, jo visst har man även en del negativa doftminnen. Någon annan därute som har några speciella doftminnen? :-)


 
 
grynet

grynet

23 februari 2009 18:11

Ååååå..jag minns också doften. Både god och äcklig på samma gång. Köpte en flaska likör för många år sedan, Parfait D´Amour eller nåt. Kompisarna kallade den för stencilvätska.Den smakade viol.

http://grynet,bloggagratis.se

 
Ingen bild

Åke J

23 februari 2009 19:35

Stenciler, det var ett tag sedan. Jo nog har jag varit i kontakt med det.
Ett meddelande måste ut. Knacka på Hulda (Halda), men knacka inte fel för stencilen måste bli fin. Minnen. Nu vet barnen inte hur en skrivmaskin lät. Men fullt förståeligt.

 
Ingen bild

Åke J

23 februari 2009 20:02

(ett litet svar till dig, kärleken är dyrare nu för tiden), tror jag :-).

 
Skogshuldran Titti

Skogshuldran Titti

23 februari 2009 21:41

När jag ser en ask med Emser-tabletter i godisdisken, blir jag fortfarande smått lyrisk!
Det räcker att se asken för att minnas doften när de smälter i munnen. Jag tror de doftade mer än de smakade.

http://skogshuldran.bloggagratis.se

 
Magnus

Magnus

23 februari 2009 23:10

En av de märkligaste "doft-krockarna" som jag varit med om: Jag var tonåring, min mamma skulle köra mig någonstans...jag hoppade in i bilen och kände att hon hade samma parfym som min före detta flickvän. Jag visste inte ens (förens då) att jag mindes hennes parfym. Det minnet poppade upp direkt när du frågade om speciella doftminnen.

http://mj.bloggagratis.se

 
kastrullis

kastrullis

24 februari 2009 03:19

Det där är ju så lustigt, och fascinerande. Hur dofter sätter igång processer inom en. En doft kan förflytta en tillbaka till helt andra tider och sammanhang. På gott och ont. Oftast så är det nsotalgiskt och sentimentalt, men ibland gör dofterna ont....

http://kastrullapan

 
Ingen bild

grynet

24 februari 2009 07:05

....o Maja-tvålen....

 
nilla

nilla

25 februari 2009 17:39

Åh, jag minns också stencildoften. Var politiskt aktiv när jag var ung. Vi stod och vevade fram flygblad som vi sen delade ut på stan. Till det romantiska skimret hör att vi trodde att vi kunde förändra världen...=)

http://thenilla.bloggagratis.se

 
Ingen bild

GladaKatarina

26 februari 2009 16:41

Grynet: Haha! Både Parfait d'Amour och Maja var något också fanns hos mormor. :-)

Åke: vi har ett meddelandeprogram på jobbdatorn som låter som en skrivmaskin när man knackar ner meddelanden. :-)

Titti: Emser! Fanns också hos mormor! Börjar undra vad det är hon vill säga mig. 8-)

Magnus: om någon herre kommer in med något som vagt påminner om Lagerfeld, händer exakt samma sak med mig! :-D

Ullis: visst är det så!

Nilla: Men ni förändrade ju världen och förändrar den fortfarande! :-)

 
Jag idag

Jag idag

1 mars 2009 11:30

Maja-tvålen, så klart.
Och allt som luktar Björnklister. Den minsta lilla antydan till Björnklisterlukt tar mig raka vägen tillbaka till lågstadiet.

http://tjockisensjunger.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av GladaKatarina - 16 oktober 2011 09:03

Jag har gjort nya inlägg på min reseblogg, fyra inlägg från London! Ett besök i the Temple Church, en båttur på Themsen, en lång rundvandring med fokus på Trafalgar Square och en utflykt till Camden Town med ännu en lång promenad längs Regent's Canal...

Av GladaKatarina - 9 oktober 2011 00:00

Från och med den 1 december kommer jag inte längre att vara skriven i mitt älskade Malmö. Som tur är flyttar jag inte längre än till grannkommunen Svedala - orten som finns på riktigt, ja! Eftersom jag pendlar från Limhamn via Centralen och ända fram...

Av GladaKatarina - 17 juli 2011 20:09

Hejsan sötnosar!   Jag har saknat er med! Gör det fortfarande! Det händer lite på resebloggen just nu, hälsa på så blir jag ännu gladare!    Jag har bloggeri och sociala medier som en del av mitt jobb nu, men allt hinns inte med.    Annar...

Av GladaKatarina - 7 juli 2011 18:21

Det är nästan ett år sedan och midsommarbilderna fungerar ju fortfarande - vilken tur!    Glad skulle bloggen vara, det har varit lite si och så med det. Ibland är det bättre att vara... en smula ilsken, då händer det saker.    Denna sommar, ...

Av GladaKatarina - 30 juli 2010 16:48


  Mamma Elsa skulle fyllt 85 år idag, det är drygt 21 år sedan hon dog. Varje jämna år skulle mina föräldrar fyllt jämnt, det skilde 15 år mellan dem. (Se tidigare inlägg i juni om min pappas 100-årsdag.)   Jag skulle skrivit om henne, men h...

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards