Alla inlägg den 12 februari 2009

Av GladaKatarina - 12 februari 2009 11:04


Hehehe, måste bara dela med mig av ett skånskt ord: bös. Uttalas böööös, långt ö-ljud. Enligt susning.nu är det ett adjektiv som betyder:


bös [bö:s] /a./ -t -a || elak, ruskig, vrång, otrevlig, stygg

Kan både beteckna människor, djur och väderlekar.


Tydligen har tyskan ett liknande ord.


Kan helt ärligt säga att man bara hör det vid snöväder, när vägarna har blåst igen. Österleningarna, idag främst de från Smedtorp [Smisstårp] informerar mig om att "po sina ställen e de rent böö(e)st!"


Därför förknippar iallafall jag ordet med betydelsen "inblåst". En variant på det mer kända ordet "fyka", [fyyyga] på skånska. Men det ordet finns i svenska ordlistor, enligt detta blogginlägg.


Men eftersom ordet "böst" tydligen betyder vrång och elak,får jag tänka om. Hur är det då med lilla fiskeläget Böste (uttalas [Böööste] ) på sydkusten mellan Ystad och Trelleborg? Då är de inte blåsta utan stygga? ;-)


Av GladaKatarina - 12 februari 2009 10:52


Google uppmärksammade mig på att Charles Darwin "fyller" 200 år idag. Som ung läste Darwin medicin, som sin far, men bytte till teologi. Han bjöds som 22-åring med på en expeditionsresa som tog honom jorden runt, en resa som tog 5 år.


Det vetenskapliga fick sitt lystmäte, Galapagosöarna gjorde stort intryck - och trots sin egen religiösa övertygelse och den tidens åsikter, blev han så småningom författare till boken som för evigt ändrat synen på vilka vi är: Om arternas uppkomst. Väl värt att uppmärksamma och läsa på om! Så slipper vi uppfinna hjulet hela tiden. ;-)


Av GladaKatarina - 12 februari 2009 06:36


Lugn natt - snön är nämligen borta i Malmö. OK, lite på gräsmattorna här och var. Annars: barmark igen. Fast österut var det fortfarande vitt igår, och mer snö skall komma.


Tack för era vänliga och uppmuntrande ord. :-)


Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards