Alla inlägg den 20 februari 2009

Av GladaKatarina - 20 februari 2009 12:30


Nu kommer första filmatiseringen i Milleniumtrilogin (Millennium? Millenium? Hm, får slå upp det där!); Män som hatar kvinnor. Det blir nog bra! Skall säkert se den. Får ändå en känsla av olust. Rapace som Salander blir perfekt.


Men varenda tidning tjatar om Michael Nyqvist som Michael Blomkvist.  Och Blomqvist är givetvis den store kvinnokarlen. Jaja, Blomkvist är polyamorös, han håller igång flera kvinnor samtidigt och skäms inte för det. Sådant förekommer, inte minst i bokens och filmens värld, fast filmen har tonat ner det. Kul för honom med allt sex och ibland för kvinnorna i fråga. Men det är inte Blomkvists kvinnohistorier som är det viktiga med Millenniumtrilogin! Tjata om något annat nu. Det är bara jag som skall tjata några rader till om det. ;-)


Poängen med just Blomkvist är att han är en stor idealist och rättviseivrare. Kan någon journalist försöka sätta fokus på DEN moraliska aspekten en liten stund? Tycker personligen att Blomkvists kvinnoaffärer är tjatiga i böckerna, men nu är de en del av det hela och en del av hans personlighet. Han vill alla väl, men sårar ändå. Det är lätt att tro att alla vill lika väl som en själv. En god människas goda intentioner kan tyvärr såra, DET är nog en av de verkliga poängerna med alla hans kvinnoaffärer. Med andra ord: HAN är inte en man som hatar kvinnor.


Det där med Blomkvists otroliga trevlighet - man gillar verkligen karl'n - parat (hm) med hans polyamori väcker väl antagligen en sorts moraltant i mitt inre. Idén om fria, öppna förhållanden där alla är snälla och schyssta mot varandra verkar så otroligt fin i teorin. I verkligheten blir det så ofantligt rörigt och läskigt, på flera plan. Men var och en får göra som de vill. Kan på goda grunder säga att jag är hopplöst och lyckligt monogam. Tanken har vandrat åt fel håll när jag levt i förhållanden, jag är inget helgon. Men "en i taget" är en förbålt bra regel.


Sedan är det Nyqvist. Alltså, han är ju en himla bra skådespelare! Som dirigent, bonde, frånskild make, adoptivpappa etc. Men som Blomkvist...? Såg några klipp från filmen. Såg intervju. Hörde intervju. Såg till och med Babel i förrgår på TV, var ju inte hemma. Hos Skavlan berättade han att han varit hos kiropraktor, synd att han inte behövde det när han spelade in film i Ystad. ;-)


Nyqvist som Blomkvist. Det vrider sig inom mig. Det känns inte rätt. Han och Rapace som parhästar? Näe näe näe. Jag vill inte. Kan inte förklara det. Kan inte säga vem som skulle passa bättre.


Någon som har några idéer?


Två artiklar om respektive skådespelare i rollen:

Rapace som Salander, Ett feministiskt unikum

Nyqvist som Blomkvist, Jag är roligare än Blomkvist


Av GladaKatarina - 20 februari 2009 10:38


Jag har sagt det förr: fredagen den 13:e är ingenting. Fredagen efter kan däremot vara något helt annat.


Vår gamla fina kaffebryggare på kliniken, Melitta Aroma Excellent, har nu för evigt lämnat denna världen och återvänt till kaffemaskinernas himmelrike. Jag brygger ändå, på det gammaldags viset; kanna och filterhållare, kokande vatten. Synd på Melittan, den är ju kaffebryggarnas kaffebryggare. På mitt andra jobb, där jag är cirkelledare, gjorde de sig av med ett halvdussin förra året. Jag grät lite inombords.


Vårt datorstrul från förra månaden gjorde sig också massivt påmint idag. Plötsligt spricker hela tidsschemat och man kan bara be alla om ursäkt. Tack och lov möter man otroligt mycket förståelse! 10 000 röda rosor skulle de ha! :-) :-) :-)


Man kan ju även uttrycka det så här: det skall bli himla skönt att hålla helg. Allting ordnar sig ju faktisk, på något otroligt vis! :-D


Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards