Alla inlägg den 17 februari 2009

Av GladaKatarina - 17 februari 2009 15:51


Pirate Bay-målet är igång och jag följer det med intresse. Det senaste är att åklagaren har fått mjuka upp anklagelsen lite. Utmärkt! Vi får väl se vad det leder till.


Egentligen tycker jag att det hela handlar om större bolags enorma girighet gentemot den lilla människan som har sin fulla rätt att idka byteshandel. Det kan låta kategoriskt och lite väl svart/vitt. Men tänk på detta: vad skall vi lägga resurser på? Skall svindyra amerikanska advokater tjäna storkovan på jakten efter den lilla människan?


En kreativ skapare är sällan den som tjänar mest på sin utövning. Däremot vill skaparen att produkten skall nå ut och överleva på det han eller hon gör. Detta behöver man inte enbart Warner Brothers m fl för. Man behöver de som älskar det skapande, vare sig det är i form av bild och/eller ton. De stora bolagen måste anpassa sig till teknikens utveckling. Den lilla människan har inget val.


Vad blir då resultatet av all nerladdning? Kan berätta hur det blivit för mig: jag hänger på Youtube, där människor med samma intressen som jag lägger ut klipp från inspirerande filmer och serier. Ja, man tjuvkikar på andras upphovsrätt, även om de som lägger ut klippen gör det i rent underhållningssyfte, därför att de älskar det de ser och hör.


Vem har mest rätt till en skapelse? Jo, upphovsmakaren. Men inte ens upphovsmakaren kan stoppa att en grundprodukt vidareutvecklas och rent av förbättras. Vem har sedan mest rätt, den som älskar skapelsen eller den som "köper" upphovsrätten i och med att man lanserar skapelsen? Blir upphovsägarna utan pengar på grund av kopiering? Verkligen inte! Har man rätt att stoppa byteshandel? Verkligen inte!


HUr man sedan löser fildelningen praktiskt, med teknik och avgifter - det är egentligen en helt annan fråga! Givetvis går det inte att få saker alldeles gratis. Ofta är reklampengar eller andra direkta avgifter inblandade.


Vad har mitt lurkande efter kul saker på Youtube lett till? DVD-beställningar! North & South har inte visats i Sverige, utan kontakten med Internet hade jag missat den helt och hållet. Little Dorrit har jag beställt, väntar ivrigt på att den skall komma.


Om och när Little Dorrit (2008) eller North & South (2004) eller någon annan bra serie väl visas på en svensk kanal, är det stor risk att den är nerklippt och har blivit ändrad i avsnittsindelningen. Det har hänt med många BBC-serier genom åren, varför vet jag inte men jag vet att det gör mig rosenrasande. Är det acceptabelt att behandla ett upphovsskyddat verk på DET sättet? Får man behandla tittare så? NEJ!


Alltså köper jag direkt från England och betalar priset. Då får jag visserligen bara engelsk text, det enda jag egentligen vill ha. Dessutom slipper man oftast några längre reklaminledningar, den tjusiga BBC-loggan är det enda innan filmen kör igång.


Detta ynkligt lilla extra tillskott från mig till BBC uppkommer tack vare generositeten som flödar på Internet. Jag vet att detta inte är något unikt för mig. Nerladdade filmer eller inte - man får många gånger vad man betalar för. Och nu pratar jag varmt om dessa filmer här, och all reklam lär ju vara bra reklam.


Vem förlorar? Författarna som en gång skrev de stora odödliga romanerna blev sällan särskilt rika under sin livstid på de romaner som idag filmatiseras och älskas. Mozarts uruppförda operor var säkert fantastiska, men jag är övertygad om att bättre uppsättningar gjorts långt efter att han dog. Melodin av originalartisten är oftast bäst - men ibland är covern bättre. Och artister ÄLSKAR att göra covers av varandras låtar.


Därmed är det självklart att upphovsrätten skall försvaras! Men vem skall tjäna på andras talang? Storbolagen HAR för stor makt. Får de sin vilja igenom kommer deras inflytande att lägga band på en teknisk utveckling som egentligen inte kan stoppas. Resultatet blir en absurd sorts brottslighet, bara för att man kan och vill kopiera en CD-skiva.


Detta handlar om människans rättighet till att njuta av olika konstarter, kunna kopiera den och dela med sig till likasinnade. Inte kärnvapentillverkning.


Så vem är den största skurken? Den som delar med sig av vad den har eller den som tolkar det som någon annan skapat, på sitt eget sätt? Hjulet är redan uppfunnet. Låt oss göra vad vi kan för att hålla det rullande, inte punktera det.


Av GladaKatarina - 17 februari 2009 10:52


...och Skåne ligger inbäddat i ett bedååååårande snötäcke *Gladan myser* så är det hög tid att redovisa omröstningen. För hela Sverige verkar i stort sett vara snötäckt. :-)


När kommer snön?

På måndag. - 5 %

På sportlovet. - 15 %

Alltid vid fel tillfälle. - 35 %

Inte alls. - 20 %

Kan inte komma snart nog! - 25 %


Totalt har 20 personer röstat.


Avvaktar lite med ny omröstning, tycker att det är för tidigat att ha omröstning om när våren kommer. Nu har vi ju vintern att njuta av. :-) Bara glädjen i att få uppleva vackra, blåtonade vinterkvällar med hög luft - aaaahh!!


Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards