Direktlänk till inlägg 12 februari 2009

De e rent bööööst

Av GladaKatarina - 12 februari 2009 11:04


Hehehe, måste bara dela med mig av ett skånskt ord: bös. Uttalas böööös, långt ö-ljud. Enligt susning.nu är det ett adjektiv som betyder:


bös [bö:s] /a./ -t -a || elak, ruskig, vrång, otrevlig, stygg

Kan både beteckna människor, djur och väderlekar.


Tydligen har tyskan ett liknande ord.


Kan helt ärligt säga att man bara hör det vid snöväder, när vägarna har blåst igen. Österleningarna, idag främst de från Smedtorp [Smisstårp] informerar mig om att "po sina ställen e de rent böö(e)st!"


Därför förknippar iallafall jag ordet med betydelsen "inblåst". En variant på det mer kända ordet "fyka", [fyyyga] på skånska. Men det ordet finns i svenska ordlistor, enligt detta blogginlägg.


Men eftersom ordet "böst" tydligen betyder vrång och elak,får jag tänka om. Hur är det då med lilla fiskeläget Böste (uttalas [Böööste] ) på sydkusten mellan Ystad och Trelleborg? Då är de inte blåsta utan stygga? ;-)


 
 
Johanna

Johanna

12 februari 2009 11:54

Jag som är från västergötland har en annan betydelse på ordet Bös eller Bôs som det egentigen heter. :D Bös är i denna delen av sverige en benämning på damm, ludd och andra små grejer som ex fastnar på kläderna. Fan vad bösig du är kan man säga till någon som har fullt med ludd på tröjan exempelvis. :)

http://gr8shag.bloggagratis.se

 
Ingen bild

GladaKatarina

12 februari 2009 12:41

Hej Johanna! Västgötskan är härlig! Det ni kallar bös kallar vi ibland "boss". :-)

 
grynet

grynet

12 februari 2009 12:50

Som västgöte känner jag ju igen Johannas ordalydelse. Skånska är väl ett eget språk?
Bodde i min ungdom ett halvår i Kristianstad. Hittade aldrig någon språkkurs. ; )

http://grynet,bloggagratis.se

 
Anglinder, förstås!

Anglinder, förstås!

12 februari 2009 19:35

Kan man inte tänka sig att det svårt att tänka sig att fisken gick till i Böste, dvs att det var svårt att få fisk däromkring.

Jämför även 3:e stycket i SAOBs etymologiska del, dvs att det är regnigt och blåsigt, någonting man väl mycket väl borde kunna tänka sig om ett fiskeläge??

http://metrobloggen.se/anglinder

 
Anglinder, förstås!

Anglinder, förstås!

12 februari 2009 19:45

Om du t ex kollar tyska lexika på webben, exv gnm http://www.foreignword.com/Tools/dictsrch.asp?p=files/f_trg_60.htm

kan ju även termer som ond avsikt eller svikligt uppsåt komma upp.

http://metrobloggen.se/anglinder

 
Bettan

Bettan

12 februari 2009 21:27

Du måste vara en hårdhudad kvinna som tar hand om vänners mikro, kanske är en ren överlevnadsinstingt om du ska göra din morgongröt i den.
Huva vad otäckt säger jag!

http://coolbettan.blogg.se

 
kastrullis

kastrullis

13 februari 2009 03:12

Det jag kan dra mig till minnes när det gäller tyskan är Böse, som jag tror betyder ilsken, förbannad. Kan man säga att det är böst när man inte kan sova? Eller är mina nätter bösta?

http://kastrullapan

 
Ingen bild

GladaKatarina

13 februari 2009 08:09


Kastrullis: dina nätter är definitivt bösta!

Grynet: Ja! ;-)

Bettan: Ja. ;-)

Anglinder: Tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av GladaKatarina - 16 oktober 2011 09:03

Jag har gjort nya inlägg på min reseblogg, fyra inlägg från London! Ett besök i the Temple Church, en båttur på Themsen, en lång rundvandring med fokus på Trafalgar Square och en utflykt till Camden Town med ännu en lång promenad längs Regent's Canal...

Av GladaKatarina - 9 oktober 2011 00:00

Från och med den 1 december kommer jag inte längre att vara skriven i mitt älskade Malmö. Som tur är flyttar jag inte längre än till grannkommunen Svedala - orten som finns på riktigt, ja! Eftersom jag pendlar från Limhamn via Centralen och ända fram...

Av GladaKatarina - 17 juli 2011 20:09

Hejsan sötnosar!   Jag har saknat er med! Gör det fortfarande! Det händer lite på resebloggen just nu, hälsa på så blir jag ännu gladare!    Jag har bloggeri och sociala medier som en del av mitt jobb nu, men allt hinns inte med.    Annar...

Av GladaKatarina - 7 juli 2011 18:21

Det är nästan ett år sedan och midsommarbilderna fungerar ju fortfarande - vilken tur!    Glad skulle bloggen vara, det har varit lite si och så med det. Ibland är det bättre att vara... en smula ilsken, då händer det saker.    Denna sommar, ...

Av GladaKatarina - 30 juli 2010 16:48


  Mamma Elsa skulle fyllt 85 år idag, det är drygt 21 år sedan hon dog. Varje jämna år skulle mina föräldrar fyllt jämnt, det skilde 15 år mellan dem. (Se tidigare inlägg i juni om min pappas 100-årsdag.)   Jag skulle skrivit om henne, men h...

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards