Direktlänk till inlägg 19 maj 2009

Gladan hoppas...

Av GladaKatarina - 19 maj 2009 14:31


...att kampanjen på Malmö Central skall fungera. Det kommer att bli ännu mer trängsel nu; Citytunneln skall förbindas med Centralen "på riktigt" och en ny, stor glashall skall byggas som skall leda ner i underjorden.


Under tiden skall Malmöborna fostras till storstadsbor: hålla högertrafik på perrongerna, inte stå i dörrarna, röka på särskilda platser och låta avstigande tågresenarer gå av innan påstigande. Oj, vad jag hoppas att detta skall fungera.


...att politikerna i Lund börjar ta itu med bostadssituationen på riktigt och göra Ockupationsfestivaler onödiga. Att skicka en bataljon poliser på ungdomar är så fantastiskt onödigt. Politiker, gå ut från era trista kontor och prata med de som vill ha förändring. Jag hoppas ni skall sluta vara som en liten lort, som Astrid Lindgren sade.


...att tvisten om skandalfastigheten på Rosengård som förvaltas av Newsec skall få en lösning. Kåken är en ruin. Newsec vill höja hyrorna med 3%. Hyresnämnden har föreslagit att Newsec skall sänka hyrorna med 17%. Kan girigheten få ett tydligare ansikte? Jag hoppas inte det! Detta räcker mer än väl.


 
 
Ingen bild

Pro Patria

19 maj 2009 15:51

Sen kan man ju fundera över vem som är orsak till "ruinerna".Vem som som har slagit sönder väggkontakter.Slagit sönder kakelplattor i badrummen.Skrivit och ritar på väggarna.Orsakat så att köksluckor inte hänger kvar i sina gångjärn längre.Sparkat eller slagit sönder innerdörrar.Ritat och sprayat ner väggarna i trapphusen och hissarna.Ansvarar för alla kundvagnar (som tillhör butiker i omr) och som användes som tvättkorgar mellan läg och tvättstuga.mm mm!
Kom inte och påstå att hyresvärden är ansvarig för detta!

 
Ingen bild

GladaKatarina

19 maj 2009 15:58

Hej Pro Patria (Pro Patria är latin och betyder "För fosterlandet". På gården bredvid har MKB tagit över en exakt likadan fastighet och rustat upp. De boende trivs, allt fungerar och skadegörelsen är minimal.

En fastighetsägare har ett stort ansvar. Tar man inte detta ansvar, får man detta resultat. Ökad förstörelse blir följden, har sabbet börjat, blir sabbet värre. Så är det överallt.

 
Anglinder, förstås!

Anglinder, förstås!

19 maj 2009 21:32

Kommer nog att sätta in en separat artikel ang ockupationsfestivalen, i min egen blogg. Hittade en rolig bild, och bevittnade en rolig sak själv.

Kan dock hålla med eller komplettera Pro Patria, om det tvivelaktiga i att sparka sönder inredning i ett hus man ockuperar, vilket man uppenbarligen gjorde på S:t Lars-området...!

Sen vad gäller din åsikt ang Mö C:s ombyggnad, varför inte göra som Skånetrafiken föredrar när det gäller bussar, att låta alla gå på framtill, eller enbart i en ingång, och låta avstigande göra det genom övriga dörrar, så löser sig problemet av sig själv.

Om de sen kunde fatta att alla nog hellre vill åka framlänges än baklänges, och så att säga vända tåget rätt, så att just min platsreservation "stämmer", så är vi av med ännu ett problem!!

http://metrobloggen.se/anglinder

 
Ingen bild

GladaKatarina

19 maj 2009 21:34

Anglinder: Pro Patrias inlägg handlade om hyreshuset på Herrgården, vill bara förtydliga det.

 
Ingen bild

Pro Patria

20 maj 2009 15:35

Hej,Tycker du inte att det är fegt av dig att inte lägga in min senaste kommentar.Eller du ville kanske bara visa vad Pro Patria betydde?

 
Ingen bild

GladaKatarina

20 maj 2009 23:28

Pro Patria: Nej, det var kommentaren som sådan som jag inte ville lägga ut. Även jag har, som du, arbetat i invandrartäta områden och sett vad du sett - både där och på andra, "helsvenska" områden.

Dessa problem är först och främst sociala, inte kulturella.

 
Ingen bild

Pro Patria

21 maj 2009 00:48

Då kan jag bara meddela dig att det fanns ingen tillstymmelse till något rasistiskt i den kommentaren.
Ledsamt att du bara publicerar kommentarer som överensstämmer med dina åsikter och din idiologi.Men så är det ju i det fria ordets Sverige!
Ps!
Om du nu har sett både det ena och det andra i helsvenska områden.Kan du då visa mig att du har bloggat eller överhuvudtaget visat något intresse av ta upp dessa helsvenska problemen till diskussion.Eller du hakar bara på och flyter med i de just nu så populära Pk-debatterna om invandrare!
Kanske dax för dig att inte blunda för sanningen längre,men det är kanske enklare på det andra sättet?

 
Ingen bild

GladaKatarina

21 maj 2009 11:38

Pro Patria: Nu låter jag din senaste kommentar stå och tala för sig själv.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av GladaKatarina - 16 oktober 2011 09:03

Jag har gjort nya inlägg på min reseblogg, fyra inlägg från London! Ett besök i the Temple Church, en båttur på Themsen, en lång rundvandring med fokus på Trafalgar Square och en utflykt till Camden Town med ännu en lång promenad längs Regent's Canal...

Av GladaKatarina - 9 oktober 2011 00:00

Från och med den 1 december kommer jag inte längre att vara skriven i mitt älskade Malmö. Som tur är flyttar jag inte längre än till grannkommunen Svedala - orten som finns på riktigt, ja! Eftersom jag pendlar från Limhamn via Centralen och ända fram...

Av GladaKatarina - 17 juli 2011 20:09

Hejsan sötnosar!   Jag har saknat er med! Gör det fortfarande! Det händer lite på resebloggen just nu, hälsa på så blir jag ännu gladare!    Jag har bloggeri och sociala medier som en del av mitt jobb nu, men allt hinns inte med.    Annar...

Av GladaKatarina - 7 juli 2011 18:21

Det är nästan ett år sedan och midsommarbilderna fungerar ju fortfarande - vilken tur!    Glad skulle bloggen vara, det har varit lite si och så med det. Ibland är det bättre att vara... en smula ilsken, då händer det saker.    Denna sommar, ...

Av GladaKatarina - 30 juli 2010 16:48


  Mamma Elsa skulle fyllt 85 år idag, det är drygt 21 år sedan hon dog. Varje jämna år skulle mina föräldrar fyllt jämnt, det skilde 15 år mellan dem. (Se tidigare inlägg i juni om min pappas 100-årsdag.)   Jag skulle skrivit om henne, men h...

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards