Direktlänk till inlägg 17 november 2008

Mappstruktur!

Av GladaKatarina - 17 november 2008 20:24


Det är full rulle på kurserna. IT-kursen har inte riktigt utvecklats som jag trodde, men det är tydligt att det pågår en hel del lärande!


Alla kan starta datorn. Alla kan hitta i programmet och följa instruktionerna nästan utan min hjälp! Alla kan använda internet, maila, etc. De flesta kan få in sina bilder från kamera till dator.


Men. Var hamnar bilderna? Var skall jag spara bilderna? Mapp? Vad menar du med mapp? Mappstruktur? Spara? Kopiera? Klippa ut, klippa in, radera?


Oj. Lite jobb där.


Detta stöter man på ofta, och det är inget fel i det. Programkunskaperna är stora, men kunskaperna om Windows är skrala. Man har helt enkelt inte fått kläm på det hela.


Om ordet Mappstruktur är nytt och okänt, om du känner dig osäker på allt detta som nämndes - ta en kurs på nätet! :-) Börja här: Mappstruktur


Fler kurser från samma hemsida, alla lika tydliga och bra, finns här: Börje Klingvalls Handledningar.


Jag valde denna kurs eftersom den var så som jag själv skulle vilja lägga upp det på en kurs. :-)


Varför skall man ha mappstruktur? Tänk på din garderob. Allt ligger slängt huller om buller. Du vill ha tröjorna för sig, eller hur?


Du har kanske alla dokument och en massa program på datorns skrivbord? Skulle du ha alla dina kläder på sängen?


Placera allt i en begriplig ordning, det mår datorn bra av! Alla verktyg finns där redan, så sätt igång och ha kul!! :-D


 
 
Ingen bild

mj

17 november 2008 20:57

Känner igen det där :)
Mappstruktur kan vara svårt att greppa i början, finns en viss påg i skåne som hade svårt för det där i början. Vet inte hur många gånger jag försökte förklara c: osv...men nu tror jag att han är riktigt duktig på det.

 
Ingen bild

GladaKatarina

18 november 2008 08:29

Kan mycket väl tänka mig att ha är bra på det nu, med sådan fin handledning. :-)

 
Anglinder, förstås!

Anglinder, förstås!

19 november 2008 00:45

Kanske du är ljuset i mitt mörker. Råkar du möjligen veta var (om) man kan hitta lika tydliga instruktioner, som de du hänvisar till, fast om hur man startar upp datorn, och i synnerhet, hur man stänger den...? Inte till mig själv, utan till min "elev", boende nära det runda huset!?

http://metrobloggen.se/anglinder

 
Ingen bild

Skånepågen

19 november 2008 10:41

JA, ja, ja, bra och bra, man är väl bildningsbar, tror jag.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av GladaKatarina - 16 oktober 2011 09:03

Jag har gjort nya inlägg på min reseblogg, fyra inlägg från London! Ett besök i the Temple Church, en båttur på Themsen, en lång rundvandring med fokus på Trafalgar Square och en utflykt till Camden Town med ännu en lång promenad längs Regent's Canal...

Av GladaKatarina - 9 oktober 2011 00:00

Från och med den 1 december kommer jag inte längre att vara skriven i mitt älskade Malmö. Som tur är flyttar jag inte längre än till grannkommunen Svedala - orten som finns på riktigt, ja! Eftersom jag pendlar från Limhamn via Centralen och ända fram...

Av GladaKatarina - 17 juli 2011 20:09

Hejsan sötnosar!   Jag har saknat er med! Gör det fortfarande! Det händer lite på resebloggen just nu, hälsa på så blir jag ännu gladare!    Jag har bloggeri och sociala medier som en del av mitt jobb nu, men allt hinns inte med.    Annar...

Av GladaKatarina - 7 juli 2011 18:21

Det är nästan ett år sedan och midsommarbilderna fungerar ju fortfarande - vilken tur!    Glad skulle bloggen vara, det har varit lite si och så med det. Ibland är det bättre att vara... en smula ilsken, då händer det saker.    Denna sommar, ...

Av GladaKatarina - 30 juli 2010 16:48


  Mamma Elsa skulle fyllt 85 år idag, det är drygt 21 år sedan hon dog. Varje jämna år skulle mina föräldrar fyllt jämnt, det skilde 15 år mellan dem. (Se tidigare inlägg i juni om min pappas 100-årsdag.)   Jag skulle skrivit om henne, men h...

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22
23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards