Alla inlägg den 11 november 2008

Av GladaKatarina - 11 november 2008 11:49



I dag är det den helige Martins dag, det vill säga prästen som inte ville bli biskop och som gömde sig i ett gåshus, blev framdragen och senare helgon på kuppen. I Skåne kallar vi detta Mårtengås. Egentligen skulle man smörja kråset inför en 40 dagars fasta inför julen. Gässen slaktades, sedan var det knapert innan julslakten.


Som skåning borde jag uppmärksamma detta med Mårtengås, vilket jag nu gör. Men låt mig påpeka att mitt förhållande till gäss är något kluvet.


Middagen som sådan är ypperligt god! Men svartsoppan! *ryyyys* Skall tillägga att jag tycker om blodpudding - svartsoppa är mycket likt, sånär som på konsistensen. Men man kan få hummersoppa istället. :-)


Gäss är knepiga djur, både tamgäss och andra. Arga, aggressiva varelser om de så vill. Och det vill de. Skiter mer än de äter. Bra vaktdjur. Skrämmer folk. Ger barn trauman för livet. En ren olägenhet på vissa ställen i Malmö, tro mig. Behöver nog inte upprepa saker som: dum som en - slå vatten på en - etc.


Men jag kan två torra vitsar:


De säger att gäss är dumma,

men häromdagen åt jag gås

och det var inte alls så dumt!


*

- Jaså, ni har en gås som husdjur! Så trevligt.

- Ja, det är en umgås.



Sedan har vi det där med inredning. Är det någon som minns den totala frenesi som grasserade för några år sedan då allt - ALLT - skulle dekoreras med... just det, gäss. Det var inne med lantlig inredning då, vilket föll mig i smaken. Men gäss? Hästar, hundar, katter, kor, höns - ja till och med insekter vore mer välkomna!


Men GÄSS!? Why, oh why? Det har man nog aldrig sett förr. Och inte senare heller, om vi har tur.


Jag levde då med en man som gillade detta. Mycket. Snacka om omvända roller, man hör ibland om män som beklagar sig över kvinnans inredningslust och förtjusning för prydnadssaker. Här var det helt tvärt om. Gässfigurer i bokhyllan. Gässfigurer på TV:n. Välkomstskylt med gäss på dörren. Gäss på små dukar. Gäss i badrummet. Behöver jag säga att jag inte direkt sade gäss till detta? ;-/ Jag led, inte alltid i tysthet.


Glömmer aldrig när vi var med vänner på en hundträff. Mina vänner kände väl till denna lilla gässmotsättning mellan mig och dåvarande sambon. På hundtävlingen hölls en liten tävling - och se! Dåvarande sambon vann! Han fick ett litet paket, vecklade upp det och i fanns - en porslinsgås! Som vi skrattade! :-D


Men mitt skratt dog ut ganska fort och förbyttes i fasa. Var skulle denna gås hamna!? Denna gången blev det familjens sommarstuga... Och vad hände? Jo, till och med ex-sambon tyckte till sist att det räckte med gäss!


Så, här är mitt enda gäss-råd: Ät upp dem.


Av GladaKatarina - 11 november 2008 08:28


Fler eldningssugna i Ystad? Fler hopblandade minnesbilder av vittnen? Fler bilder, överhuvudtaget?


Inte lätt att sålla i detta. Vad händer härnäst?


Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22
23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards