Alla inlägg den 8 november 2008

Av GladaKatarina - 8 november 2008 16:38


Storasystern och jag åkte ut på ny upptäcktsfärd i omgivningarna idag.


Vädret var oerhört gynnsamt mot oss, slösande varm sol som fick höstens färger att glöda något alldeles extra. Knappast en gnutta vind, närmare 14 grader varmt! Öppen jacka, ingen halsduk och vantar... :-)


Vi drog norrut, ut från stadens bilträngsel och mot lantluften. Vi funderade vagt på Lomma, Staffanstorp... Någonstans. Jag såg plötsligt skylten -> Burlövs by!


Har velat åka dit länge; gammal fin kyrkby med fin kyrka och kulturminnesbevarad prästgård som skulle ha en sällsynt vacker och imponerande kastanj mitt i trädgården. Storasyster svängde beredvilligt, hon älskar gamla miljöer i småbyar lika mycket som jag!


Vi blev inte besvikna. Vilken by! Vilken miljö! Kyrkan - underbar. Prästgården - en sådan PÄRLA! :-D Kastanjen, nu avlövad, var knotigt ståtlig i sin 154-årigt imponerande prakt. Ett sådant vackert träd! Man känner sig liten och är lycklig för det.


Prästgårdslängan var en levande varelse (jodå!) som talade sitt tysta, eviga språk i form av levande material: vasstak med mossa, lerklinad korsvirke som var kalkade, gamla vågiga fönster, sneda vinklar...


Prästgården är från 1773 med trädgård i samma stil: Öppna gräsmattor med spännande buskage, trädgårdsgångar kantade med buxbom eller lavendel. Gamla rosor som fortfarande blommar i det milda höstvädret. Terrassträdgård som leder ner till en lite halvvild äng - allt enligt engelska park-formatet som slog igenom på den tiden. Jag älskar det! Det väcker upp Jane Austen-fanatikern i mig...


Hit skall vi åká igen! Vi körde vidare och hittade söta, fina små byar som vi knappt visste fanns, trots att vi bott så länge i och runt Malmö: Gördslöv (fin utsikt och allé upp), Tottarp, Nordanå, Särslöv. Nya flotta villor trängs med gamla roliga halvförfallna hus med skrotbilar och stora hästgårdar. Har aldrig sett så många hästgårdar och gamla Amazoner på en och samma dag! Levande miljöer. :-)


Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22
23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards