Alla inlägg den 21 september 2009

Av GladaKatarina - 21 september 2009 21:36


...ett glas vatten, eventuellt med ett glas vatten till det. Höjden av lyx!


Nä, här bantas det inte. Här tappas det minnet i solskenet så att jag glömmer att handla... *vimsig* Får bli kaffe och bulle på Centralen, den lila kaffesorten har frukoststånd där. En annan dricker ju helst Zoéga. Det har jag i och för sig lite kvar av. Lite. Hmmm inköpslista, kanske?


Imorgon börjar första engelskkursen. Repetitionsdax! DET tänker jag inte glömma.


Man skulle ha en lyxhustru som passade upp en. Anka-vanka, ställer du upp!? Du slipper, hm, the blow jobs.


Av GladaKatarina - 21 september 2009 09:32


  

Lunds Domkyrka.

Älskade gamle jätte! Som en stor, grå katt ligger du utsträckt i solskenet!


Gick kyrkovalens resultat bara ut på att de vinnande partierna är emot samkönade äktenskap? Det verkar så när man läser dagens tidningar. Politiskt obundna partier gick framåt. De som röstar på dessa partier är ofta vana kyrkogångare och dessa partiers främsta frågor är faktiskt inte att samönade äktenskap måste stoppas.


Ofta vill de först och främst avpolitisera Svenska Kyrkan. Det är till viss del förståeligt, Svenska Kyrkan är ju faktiskt skiljd från staten numera.


Deras främst fråga är dessutom att föra fram kyrkan som en religiös inrättning igen. Inte för att folk skall känna sig mer främmande, utan att Svenska Kyrkan skall bli andligare igen.


Går du aldrig i kyrkan, då kan detta låta konstigt. Men tro mig, det är mycket sällan som jag upplevt en religiös stund i kyrkliga sammanhang utanför gudstjänsten i Svenska Kyrkan. Under en körövning hände det ibland att en av de bästa körledare jag någonsin haft tog upp innebörden i ett musikstycke, vad sången ville förmedla. En religiös innebörd, helt enkelt. Jag blev både varm inombords - och generad. Så var det för de flesta. Det var så sällan som "tro på det man sjunger" kom upp - i Svenska Kyrkan. Allt är väldigt svenskt och tillbakahållet. ;-) Ingen vågar riktigt bryta isen.


Nu behöver man för all del inte börja ropa halleluja i varannan mening. Men Svenska Kyrkan må ha tonat ner sin religiösa roll för att inte skrämma bort besökare. Konstigt nog skrämmer man bort dem iallafall.


Läste om en kyrka som bjöd på gudstjänst och spagetti på söndagen. Familjerna kom i mängder. De fick en fin stund med sång, glädje och frid. Sedan blev det mat! Avkoppling och trevligt, även för de stressade föräldrarna.


Tycker jag att Svenska Kyrkans resurser skall användas på det sättet? Ja, det han ni hoppa upp och sätta er på att jag tycker. Det är inte vad man säger eller hur många böner man ber, hur mycket kollekt man ger eller hur ofta man tar nattvarden. Det är kärlekshandlingarna mot vår nästa som är det mest religiösa av allt.


Kom igen Svenska Kyrkan! Locka besökare till kyrkan med hjälp av mat, musik och avkoppling i dagens stressade samhälle när besökarna har tid att komma! Det kan inte bli mer meningsfullt! Jag anmäler mig till matlagningsteamet! :-) Alla är välkomna, tro mig. Även de som vill ingå samkönade äktenskap.

Av GladaKatarina - 21 september 2009 09:20


Det har varit tyst länge! Men nu kom den äntligen, del sjuhundranittioelva.


sydsvenskan.se/sverige/article551655/Gryningspyromanen-anholls-i-natt.html 


Vi får väl se om de lyckats mota Olle i grind denna gång. Denne man behöver hjälp i resten av sitt liv.


(Kopiera och klistra in länk om ni vill läsa.)

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards