Alla inlägg den 11 september 2009

Av GladaKatarina - 11 september 2009 21:43


En gång i tiden - det är nu tio år sedan - lärde jag mig att knacka html för hand. Om man gillar att brodera eller lägga pussel eller göra detaljerade teckningar eller trä halsband; ja då gillar man html!


Men även VANLIGA DÖDLIGA kan ha kul med html.


Du, till exempel. Ja, just du.


1999 tog jag datakörkort och jag gjorde så bra ifrån mig att jag fick överkurs. Sedan dess var jag om möjligt ännu mer limmad vid min dator. (Min dåvarande sambo jobbade på annan ort under 18 månader strax därefter. Jag märkte det knappt. Observera att han är min dåvarande sambo.)


Överkurs: HTML handkodat. En liten kul och enkel kurs via Internet.


Den finns kvar! Se och jubla! Här är den:


http://www.monkeytoys.com/htmlkurs/homeshort.htm - HTML på svenska! (Vilka minnen från timmar framför en text-editor! Det var tider, det! Särbo och uppe halva nätterna!)


Läs igenom lektion 1. Från och med lektion 2-5 kommer lektioner som du har aktiv nytta av som bloggare här på Bloggplatsen! Yesssss!!


Men observera att tekniken har gått framåt. Låååångt framåt. Men grunderna är desamma!


Vad ledde detta till? Jag gick en utbildning där jag mötte Den Bildsköna. Tillsammans lärde vi oss Desktop Publishing (bilder och tryck), webbdesign (hemsidor), Flash och databasadministration (<- mera avancerade hemsidor). Lagom till vi var klara, ja då var IT-marknaden stendöd.


Men en sak är säker: kul hade vi! Det har vi fortfarande!


Av GladaKatarina - 11 september 2009 17:57


Hej igen! Man kan byta färg på sin text i html-fönstret, men inte storlek. Lustigt. :-/


Av GladaKatarina - 11 september 2009 08:31


  

Vi har skaffat ett nytt trådlöst headset till kliniken. :-) Det heter Plantronics CS60. Är lite lik en febertermometer.


Väldigt smidigt och bra! Så skönt att kunna sitta med fria händer vid datorn när det ringer! Och ett fantastiskt bra ljud, högt och klart! Bra när folk pratar i bakgrunden! Väger bara 28 gram, så än så länge känns den lätt och smidig.


Gladan gillar gadgets och med denna blir man lite lagom "spaced", även om den faktiskt inte syns så mycket. Taltid upp till 9 timmar, hmmm. Den kommer att få stå på laddning under lunchen. Det ringer mycket här!


Fast kan man dricka kaffe med headset? Äta banan? Livet är fullt av nya utmaningar.


Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards