Direktlänk till inlägg 17 september 2009

Cirkelledare ÄR världens roligaste jobb!!! :-D

Av GladaKatarina - 17 september 2009 13:47


GladaNu har jag lärt sex stycken seniorer att lägga patiens! Harpan! :-D


Det är mer avancerat än vad det låter. De vet nu även skillnaden på data och dator, att skärmen inte är datorn, att datorn inte är datan och att skrivbordet är på skärmen, att ikoner skall man dubbelklicka på och knappar skall man bara klicka en gång på och att man klickar med höger pekfinger på den vänstra knappen och att den vänstra knappen är på musen, inte på avstängningsknappen.


Det sista var ett skämt, det inträffade aldrig.


Men det är ingen barnlek att lära sig koordinationen mellan hand/mus och samtidigt hänga med på skärmen och pekaren, när man aldrig tidigare gjort det. Att få in dubbelklicket kräver sin teknik. Det är jättespännande, för plötsligt ser man aha-upplevelsen i en deltagares ansikte.


Jag hade en kvinna som var ny på detta och som "hatade allt vad som hade med kortspel att göra". När klockan var över 12 ville hon knappt gå hem, men hon "skulle skynda sig hem till datorn och lägga patiens, för att göra det på datorn var jättekul!"


Då vill man dansa av glädje. Så det gjorde jag. DET är alldeles sant. :-) Vore jag glada på riktigt, så skulle jag flyga nu!

 
 
EW

EW

17 september 2009 15:48

Det var ett tag sedan jag la patiens överhuvudtaget, men har lagt Harpan här och kanske jag gör det någon gång igen. Mamma har lagt patiens på datorn många gånger men har inte koll på hur det är NU däremot./La några med vanliga kort i slutet av 80-talet och in på 90-talet men en kvinna som lärde mig har varit död sedan februari -91 tror jag så henne kan jag inte fråga mer. Har en bok "Kortoxen" eller nåt sånt också så kanske jag kollar någon gång snart./Önskar jag fick "flygkänsla" snart igen också!!! (Om jag inte flyger PÅ RIKTIGT vill säga...).

http://elisannw.bloggplatsen.se

 
Berith

Berith

17 september 2009 16:16

Jag har lärt svärmor data och
hon älskar att surfa runt , hon har
blivit en riktigt datanörd =))

Ha en skön afton och en mysig kväll !
Kram =)

http://maxmax.bloggagratis.se

 
Jennie

Jennie

17 september 2009 16:31

Åh, jag brukar säga att att mitt tålamod är bra, när det kommer till barn och när det kommer till arbeta med funktionshindrade, men faktiskt så tror jag inte att mitt tålamod skulle palla en sådan där kurs, jag är för otolíg och för rastlös då. Så all heder åt dig! VAd roligt att få vara cireklledare. Hade ju själv en eller två tankar på att hoppa på en skrivkurs, men jag kände att det itne var värt det just nu att lägga så mycket pengar på en skrivkurs när jag har så mycket annat. Jag skulle vilja gå en längre skrivkurs någon gång, men jag vet inte hur var eller när!

http://365dagartills30.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Elisannw

17 september 2009 16:36

Tack för gullig kommentar (eller vårt "nybildade gemensamma" - pedagosig??!! - men med hjälp då från en ANNAN kommentatör...)Kramar till DIG:

 
Catten

Catten

17 september 2009 16:53

Jag kan tänka mig att det är härligt att se "poletten trilla ner" även hos äldre, och därmed veta att man gjort ett gott jobb =) Grattis till både dig och dem!

http://catten.bloggplatsen.se

 
Sanna

Sanna

17 september 2009 17:24

Jag minns också min emtré med datavärlden och där låg Harpan på en ralativt första plats varje kväll. Det var allt jag kunde....ha ha!

Det tog också lång tid för mig att sluta säga data om skärmen.
...men alla barn i början.

Jag tror att du är en mycket bra lärare också och ser bara när du förklarar något här.
*applåd till dig*

http://sancha.bloggagratis.se

 
Stort och smått

Stort och smått

17 september 2009 17:54

Vad kul det måste vara att få lära ut något till andra! Och få se när de får en aha-upplevelse!
Det hade jag gillat!
Och så gillar jag ju såklart när jag själv får en aha-upplevelse...!
=)

http://stortosmatt.blogspot.com

 
Ingen bild

Skånepågen

17 september 2009 18:48

Härligt, var det på dagtid ?

 
Ann-Louise

Ann-Louise

17 september 2009 18:52

Vad härligt det låter, jag tror vi är många som sneglar avundsjukt på din arbetsglädje:) Men jag tror också att du äger ett sjuhelsickes tålamod. Det saknar jag totalt, så som cirkelledare kunde de hellre sätta en...eh, ja...råtta. Usch, vad jag babblar. Grattis hur som till den lyckade kurspremiären!

http://40taggaren.bloggagratis.se

 
grynet

grynet

19 september 2009 06:33

Måste vara jätteroligt, bara "studenter" som verkligen vill lära sig nåt! Önskar jag fick vara med...

http://grynet.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av GladaKatarina - 16 oktober 2011 09:03

Jag har gjort nya inlägg på min reseblogg, fyra inlägg från London! Ett besök i the Temple Church, en båttur på Themsen, en lång rundvandring med fokus på Trafalgar Square och en utflykt till Camden Town med ännu en lång promenad längs Regent's Canal...

Av GladaKatarina - 9 oktober 2011 00:00

Från och med den 1 december kommer jag inte längre att vara skriven i mitt älskade Malmö. Som tur är flyttar jag inte längre än till grannkommunen Svedala - orten som finns på riktigt, ja! Eftersom jag pendlar från Limhamn via Centralen och ända fram...

Av GladaKatarina - 17 juli 2011 20:09

Hejsan sötnosar!   Jag har saknat er med! Gör det fortfarande! Det händer lite på resebloggen just nu, hälsa på så blir jag ännu gladare!    Jag har bloggeri och sociala medier som en del av mitt jobb nu, men allt hinns inte med.    Annar...

Av GladaKatarina - 7 juli 2011 18:21

Det är nästan ett år sedan och midsommarbilderna fungerar ju fortfarande - vilken tur!    Glad skulle bloggen vara, det har varit lite si och så med det. Ibland är det bättre att vara... en smula ilsken, då händer det saker.    Denna sommar, ...

Av GladaKatarina - 30 juli 2010 16:48


  Mamma Elsa skulle fyllt 85 år idag, det är drygt 21 år sedan hon dog. Varje jämna år skulle mina föräldrar fyllt jämnt, det skilde 15 år mellan dem. (Se tidigare inlägg i juni om min pappas 100-årsdag.)   Jag skulle skrivit om henne, men h...

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards