Alla inlägg under juni 2008

Av GladaKatarina - 21 juni 2008 18:11

Av GladaKatarina - 21 juni 2008 16:29


Det blir mer Jane Austen! Läste om Persuasion där Anne Elliot tar på sig skulden och bryter ett förhållande för mannens skull. Han vägrar i åtta år att förstå och förlåta. Anne känner fortfarande skuld. Men det var verkligen för hans skull!


Jag citerade igår Edith Södergrans dikt Dagen svalnar... Den diktens slut gör mig alltid irriterad, inte minst därför att den lämnar en sådan sann bild på närhinnan:


Du sökte en blomma
och fann en frukt.
Du sökte en källa
och fann ett hav.
Du sökte en kvinna
och fann en själ -
du är besviken.


Nu är det nog, hör ni det! Man skall inte ta på sig skulden för någon annans besvikelse. Man skall acceptera den, för all del. Ha förståelse. Men inte vara någon annan än den man är! Och inte mota bort sin egen besvikelse!


Så, Edith får förlåta mig! Här är samma dikt för 2000-talets kvinnor: 


Jag är en frukt

och du sökte en blomma

Jag är ett hav

och du sökte en källa

Jag är en själ

och du sökte en kvinna -

Jag är besviken.


Av GladaKatarina - 21 juni 2008 15:49


En mycket uppskattad och eftersökt marinad som även kan användas som glaze, alltså penslas på under grillning. Passar även om man vill grilla grönsaker.


Grillmarinad

½ dl rapsolja

½ dl soya

½ dl Thai Sweetchilisås

1 msk honung

2 pressade vitlöksklyftor

finmalen svartpeppar


Öka på någon ingrediens efter smak. Låt köttet marineras några timmar. Pensla på av marinaden när köttet är på grillen. Tänk på att för mycket marinad kan få lågor att flamma upp!


Har lagt kotletter i marinad. Väderleksrapporten visar på uppehåll ikväll, så varför inte? Det blev inget grillande igår.


Paradisets Härskarinna har komponerat denna suveräna marinad! :-)



Av GladaKatarina - 21 juni 2008 15:06

...inträffade inatt kl 01.59


Läs mer här!

Av GladaKatarina - 21 juni 2008 14:19


En annan manlig svensk idol (förutom HippHipp:s Johan och Anders) är Fredrik Lindström som är sommarvärd idag i P1:s Sommarprogram.


Jag ska höra reprisen ikväll kl. 22.00 :-) Härligt med män som får ens inre glada att flyga högt!


Här är Lindströms officiella hemsida!

Av GladaKatarina - 21 juni 2008 13:34


Hade egentligen inte tänkt skriva om mina tankar om den nya FRA-lagen, men finner att det bara måste ut lite lagom valda delar av min irritation.


Snälla rare söte Jesus vad onödigt!


Vi lär vara transitland för information via Ryssland som i sin tur är en plats där de riktiga skurkarna skaffar IP-adresser. Värsta spionromanen! Om vi underlättar för avlyssning, gör det kanske någon marginell skillnad.


VEM tror att de stora skurkarna låter sig skrämmas? På några få timmar har de packat ihop och hittat ett annat elektroniskt gömställe. Och har de inte gjort det - VEM tror att de är oförmögna till att hitta andra, till synes oskyldiga sätt att kommunicera med varandra?


Vad är den egentliga anledningen till denna snabbt påtvingade lag?


Men tack ska ni ha! Det är alltid trevligt när folk visar sitt rätta ansikte. Det är alltid trevligt när sanningen om (ny)liberalism och yttandefrihet i vår tid kommer fram.


Varsågoda att spara den åsiktsinformationen om mig. Låt det aldrig bli sagt om mig och alla oss andra som protesterar att vi tyckte detta var bra.


Av GladaKatarina - 21 juni 2008 12:24

Jag brukar skoja rätt bra med cirkeldeltagarna när jag har engelskkurser. De flesta noterade ganska tidigt att HippHipp var främsta inspirationskällan.


Kajan, självklart! (Jag har en seriös crush på den mannen!)


Tiffany, but of course!


Men även, givetvis... Mike Higgins! 8-D Skrattar så jag gråter, utan att överdriva! "Breeaöörwwrd"! Hahahahahahahahahahahaha!!!

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7 8
9 10 11
12
13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards