Alla inlägg den 5 juni 2008

Av GladaKatarina - 5 juni 2008 20:51


Min brorson tog studenten igår och då bjöd de bland annat på marängtårta med dajm. I min förre sambos familj var favoriten marängtårta med ananas.


De bästa av världar - rätt komponerat och kombinerat blir detta oemotståndligt och en riktig smakupplevelse!


Marängtårta med dajm/ananas


2 marängbottnar (säljs i paket)

3 dl vispad grädde

1 liten burk krossad ananas

2 dubbeldajm, grovkrossad i sina förpackningar


Blanda 1½ dl vispad grädde med ananas och 1½ dl vispad grädde med krossad dajm, spara lite dajm till garnering.


Lägg ananasgrädde på första marängbottnen. Lägg på andra marängbotten och täck med dajmgrädde. Garnera med dajmkross.


Ät snarast! Grädden blir torr och marängen smälter om man gör tårtan i förtid.


Av GladaKatarina - 5 juni 2008 20:35


Denna veckan har de varit överallt, de nyblivna studenterna.


I morse hörde jag en intervju på P4, Radio Kristianstad, där de intervjuade några studenter. En i dubbel bemärkelse nykter flicka fick frågan om hon var jätteglad nu. Nej, det var blandade känslor. Va??? tyckte radiointervjuaren, som förväntat sig ett standardsvar.


Men flickan sade insiktsfullt att även om det var en glad dag, så var den även sorglig. Man skiljdes från sina vänner, gav sig ut på en osäker framtid - och mitt i allt ihop skulle man vara GLAD över det. I bakgrunden skrålade andra studenter enligt ett mer förväntat schema.


Men hon har rätt: man firar ett avsked.


Vi firar mycket i detta landet, men firade avsked fungerar bäst. Dopet; vi lämnar moderlivet. Skolavslutning, Konfirmation och Student, vi lämnar ett skolår eller tar ett avgörande steg framåt mot vuxenvärlden.


Doktorspromovering, man lämnar akademisk grundforskning och tar del i de riktigt invigdas och illustras skara.


Allt med varaktig succé! Allt för blott och bart vår egen skull eller möjligen för att knyta avtal med Gud.


Endast ett firade är tvärtom; en hälsning istället för avsked. En början, inte ett slut. Ett gemensamt firande med en annan människa. Bröllopet. Där ges inga varaktiga garantier. Snarare tvärtom. För många en början till slutet. (Ja, ibland är man cynisk. >;-) )


Så kanske borde man ställa till med kalas till skilsmässan istället? Det lär ju finnas så många lyckliga sådana. (Cynisk var det, ja!)


 

Av GladaKatarina - 5 juni 2008 20:10


"Ditt Skånekort är avmagnetiserat."


Denna kommentar hörde jag fyra gånger på tre dagar. Fyra gånger under tre dagar gick jag in på Skånetrafikens kontor, visade upp mitt kort som skrek ut sitt avslöjande "do-do-do" och visade sitt snöpliga "ERROR" i stadsbussarnas kortmaskiner.


Hade jag lyckats få kort ur en rutten kortförsändelse? Hade samtliga Skånekort som prånglades ut till den oskyldiga massan drabbats av någon mystisk bugg? Räckte det med jordens dragningskraft för att kortet skulle få spader?


"Det kan bero på stadbussarnas kortläsare. De är gamla."


Men jag hade ju aldrig haft problemet förut.


"Har du ny handväska?"


Javisst, tycker du den är snygg?


"Nä. Magneten i låset förstör korten."


Åhå. Det var enkelt. Nu stoppar jag Skånekortet med fodral i plånboken och sedan i väskan. För mina andra kort har minsann inte avmagnetiserats! Kanske fungerar de tunga femkronorna som skydd - de dras obönhörligen till väsklåsmagneten, en fatal attraktion som ger skydd och trygghet till den moderna världens bräckliga, livsnödvändiga plastbrickor... Cash IS king.


Av GladaKatarina - 5 juni 2008 11:38


Ny tabell på väg, kommer den 15 juni. Och vinnaren är... JAG!! HURRA!!!


Fler tåg från Ystad på tidig eftermiddag! Två i timmer istället för ett i timmen! Avångar 14.08, 14.38 (ny), 15.08, 15.38 (ny), 16.08 osv. YES! Äntligen!


Inte bara bra för mig utan för alla de elever som reser till Svarte, Rydsgård och Skurup. De har haft en tuff dag de med och förtjänar en sittplats som vi andra. Utan dem funnes ingen Skånetrafik. Utan Skånetrafiken, inget hållbart resande. Utan hållbart resande, inget Skåne i långa loppet.


En till fantastisk nyhet: buss 190! Direktbuss Trelleborg-Ystad! What took you so long?? Sveriges två sydligaste städer har ÄNTLIGEN direktbuss! Och jag är imponerad - de går ganska ofta! Så ofta att fler på mitt jobb borde börja pendla, om de nu verkligen vill ha ett hållbart Skåne. Hmmm. ;-)


Men allt är inte bra, långt ifrån. Resa mellan Sjöbo och Hörby, två grannkommuner med den långa, intressanta väg 13 som förbindelseled. Restid med bil: max 30 minuter. Restid med buss: mellan 1½-2 timmar. Hur????? Byte via Lund... LUND! Ja, om du älskar en omväg och har semester...


Nåja - leve Skånetrafiken! Det som är bra kan bli ännu bättre!


Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7 8
9 10 11
12
13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards