Alla inlägg den 3 december 2008

Av GladaKatarina - 3 december 2008 17:32



Mina engelskkurser är slut för terminen. Just nu känns det lite skönt, jag har gett järnet och fick mobilisera en energirush på slutet. Kursdeltagarna verkar nöjda! Man blir varm om hjärtat. :-)


Jag vet hur det kommer att kännas i januari: börjar inte kurserna snart!? Det är rena kicken tillbaka att vara cirkelledare! Det känns som jag har förmedlat en hel del matnyttigt denna terminen som sedan skall förvaltas ordentligt till nästa år!


Fick lite julgåvor av grupperna. Mycket choklad, konstigt nog. ;-) En påse rooibos-te som verkar innehålla en drös goda pepparkakskryddor! En vacker julgrupp! Mycket att njuta av! Tack skall ni ha! Och inte minst:


Tack för denna terminen, mina duktiga och flitiga cirkeldeltagare! :-D


Av GladaKatarina - 3 december 2008 17:11


Det "kravallas" mycket just nu. Och det skrivs ännu mer om det. Skyltsöndagen i Lund innebar att just skyltfönster råkade illa ut och slogs sönder. Adventsfriden lyste starkt med sin frånvaro. Varken religion eller kapitalism är numera heligt. Kom så slåss vi istället!


Och de som vill slåss verkar inte bry sig så mycket, visar det sig föga förvånande. Poliserna kände igen fotbollshuliganer bland "kravallisterna". Både på bruna och röda sidan. Ja, bara det bjuds på lite råkurr! Politik? Moral? Åsikter? Sport? Visst, vem är det vi slåss emot idag?


På Medeltiden fanns det massor med krig att delta i. Man kunde ta tjänst som soldat och slåss för vem det än var som betalade. Det var säkert en hel del som inte kunde överleva på annat sätt. Säkert ännu fler som gjorde det för att de inte visste (något) bättre än att slå ihjäl andra.


Numera behöver ingen i Sverige slåss för att överleva. Det är den enda skillnaden från Medeltiden för dessa personer, tycks det. Politikernas lösning? En vänsterpartist i Lund säger att det är bättre att bussa dem till en fotbollsplan och låta dem vara (=slå halvt ihjäl varandera). Det sorgliga är att just nu håller jag med honom.


En annan politiker säger att man måste se närmare på dessa personers bakgrund och vad som driver dem. Det kommer ju egentligen närmare min egen övertygelse. Vi är ju alla värda att få hjälp. Ju. Eller hur. Så tycker jag egentligen. Iallafall nästan alltid. ;-/


Är detta bara ett tecken i tiden? En del ropar högt att detta är det nya 1991: finanskris och högervridna kravaller i Lund. Jodå, visst finns det likheter. Både mellan 1991 och Medeltiden.


Men Lundapolitikerna hoppas på Lundabornas insatser. Att de åter igen, som på 1990-talet, skall gå ut och fredligt manifestera mot onödigt våld. Det blir säkert så. Människan är trots allt fantastisk och de allra flesta vill väl. Ja, alla har någon levande varelse i världen som de faktiskt inte vill skada. Tur att jag kom och tänka på det. Vintermörkret är inte fullständigt kompakt.



Av GladaKatarina - 3 december 2008 16:58


Sydsvenskans förstasida handlar idag om en ny doktorsavhandling om mobilstrålningens effekt på råttors minne. Avhandlingen är skriven av Henrietta Nittby, som disputerar på Medicinska Fakulteten vid Lunds Universitet på lördag.


Grattis till Henrietta! Skall bli intressant att följa vad denna unga forskare åstadkommer. Har en känsla av att vi kommer att höra mer om hennes forskning.


(Ung släkting som jag inte träffat sedan hon var mycket liten. Men det är kul iallafall. :-) )


Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards