Alla inlägg den 16 december 2008

Av GladaKatarina - 16 december 2008 19:34


Om det var otäckt? Ja,faktiskt! Det tyckte många - det var utan konkurrens dagens snackis! Nästan som när man var barn och ALLA såg Dallas på TV. Senast Skåne kände något liknande var 1904, det är ungefär lika ofta som en total solförmörkelse på dessa breddgrader.


6.20 gjorde jag morgon-smoothie med nypon i min löjliga mini-mixer. Den mixade plötsligt hela kåken! Det lät och kändes som varenda ledning i huset skakades om. Porslinet skallrade i flera sekunder. Det lät... märkligt. Som kvarhängande åska. Ändå var jag långt från epicentrum, till skillnad från de jag träffat under dagen.


Rusade till fönstret för att se om en lastbil träffat huset. Flera sade samma sak: hade hemmet träffats av lastbil eller flygplan?! En del ramlade bokstavligt talat ur sängen i morse! Jag har hört om svajande kristallkronor, hoppande porslin från kökshyllor där dörrarna skakats upp, redan halvrivna väggar som rasat samman, gnyende hundar, gungande mark, wobblande bokhyllor och DÅN som fått folk att fly från sina hus.


Men har även hört om bilister som inte märkt ett dugg. "Det var väl inget?" säger de. Stackare, de har missat århundradets jordskalv. ;-)


Bor ju på Limhamn där det förra året var ett hus som totaldemolerades i en gasläcka. Mitt hus har inte gas, men hur det är med grannarna vet jag inte. Tanken fanns där om ännu ett hus hade sprängts. Hoppas inga gasledningar har skadats.


Nu vill alla orter i en radie från Skurup / Hörby / Tomelilla /Ystad ta åt sig äran om att ha befunnit sig i själva epicentrum. Senast jag hörde, låg epicentrum i Börringe mellan Svedala och Skurup, innan dess i Fyledalen. Knepigt med seismologi. ;-)


Senaste är dock att skalvet mätte 4,8 på Richterskalan. Efterskalv lär komma!


Skalvet lär ha känts ner i Polen och Tyskland - och även ända upp i Närke! Någon som kände av det norr om Småland?


Av GladaKatarina - 16 december 2008 07:43


Fick en Orvar av Malmö stad, en bärbar mini-papperskorg som kan återvinnas. Hm, tja kanske.


Av GladaKatarina - 16 december 2008 07:36


Okej... Jordskalv, sa dom i radion. Trodde min mixer hade blivit Hulken. ;-)


Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards