Alla inlägg den 1 december 2008

Av GladaKatarina - 1 december 2008 12:37


...apropå muffins, så liknar loggan till nya Malmö Arena en muffin litegrand. Muffin Arena? Malmö Muffins istället för Malmö Redhawks? ;-) Det var hur som helst dags att se nybygget på riktigt igår, för gudsönernas föräldrar och jag var där igår kväll för att se Mamma Mia-musikalen i engelsk uppsättning. Arenan i sig var smidigare än man tror - väldigt hög! Men man går snabbt varvet runt hela bygget! Massor av kiosker med samma utbud, smidigt. Många toaletter. Vi satt jättebra, i samma höjd som scenen.


Och musikaluppsättningen? Fantastiskt bra, givetvis! Musikalen är definitivt en sak för sig, medan filmen är jättebra på sitt sätt! Men ett scenframträdande ger så mycket mer; bara den speciella känslan av det är levande musik är mer än ord kan beskriva! Alla musiknummer är dessutom kompletta i musikalen, inte nedklippta som i filmen. Det är ju fler musiknummer i musikaluppsättningen, dessutom!


Bättre sångare än i filmen, också. ;-) Iallafall de flesta, framför allt Donna och Sam (Streep och Brosnan i filmen) sjöng avsevärt bättre här. En av mina favorit-deppsånger, Knowing me, knowing you, var aldrig med i filmen. Tack och lov! Jag slapp höra den sjungas av Pierce Brosnan! Men här var den med, och desto bättre!


Tro nu inte att jag hatar Brosnans sångröst, den är hyfsad en liten stund men inget man skulle vilja höra en hel kväll. (It's tolerable, I suppose, but not handsome enough to tempt me. ;-) )


Stämningen var god och definitivt på topp i finalscenen. "Hej Sverige, Abbas hemland! Vill ni höra meeer?" ropade "Donna" på på bruten svenska mot slutet. Om vi ville!


Som grädde på moset för mig, så fick jag Mamma Mia-filmen på DVD av gudföräldrarna. Tidig julklapp eller namnsdagspresent. ;-)


Mamma Mia, det är mycket ABBA nu!


Av GladaKatarina - 1 december 2008 12:11


Så blev det advent! Det var sedan länge bestämt att jag skulle fira mina gudsöner, bröderna A&L, på denna dag. De fyller år samma vecka och nu är de respektive 4 och 1 år! :-)


Presenter! De är tacksamma att ge böcker till, den store får sagostund varje kväll. Gissa om jag är extra lycklig över att vara gudmor till dem, när de uppskattar böcker!? :-D


Lillebror får än så länge rejäla bilderböcker och jag hittade en fiffig med bondgårdsdjur som kapade bondens traktor. Den lät på slutet. Bää, nöff, muu, kackel, bruuumm. Det skall ju gärna låta. ;-)


Storebror är lite mer avancerad. Han gillar Bu och Bä, vilket jag inte hade koll på innan. Men jag lyckades bra ändå, jag köpte en annan bok av samma författare: Fyra hönor och en tupp av Lena och Olof Landström.


Den hade fått mig att skratta i bokhandeln, det skadar ju inte om den som skall läsa får något att roas åt. Det är jättekul att läsa sagor för barn, även om man inte alltid uppskattar samma sagor. ;-)


Nu råkar detta var en riktig liten feministberättelse! ;-) Nåja, inte bara! Men den tar tag i ämnet rättvisa, vilket alltid är bra ur allas synvinklar. Varför tror en del att de skall ha mest, alltid skall bestämma och annat intressant för en fyraåring... Hönorna i boken tar ett ordentligt tag om sin situation: de går på kurs! :-D Sådant gillar gudmor!


Sedan kan det tilläggas att även tuppen är nöjd på slutet. Det är bra att delegera och samarbeta. Hör ni det, allihopa? Samarbeta.


Äldste gudsonen fick även sin trdje Happy Potter-bok, Fången på Azkaban. Han har redan fått de två första och denna tredje bok (min favorit) tar upp detta med ställföreträdande föräldraskap mycket bra. Rowling har dessutom dedicerat den till just gudmödrar. ;-)


Föräldrarna till gudsönerna är friska och krya, ingen fara! Men just äran att vara gudmor är något jag ser allvarligt på: man har ett medansvar för barnens andliga forstran.


Som jag ser det, gäller detta såväl moral-etiskt som intellektuellt. Gudbarnens föräldrar gör redan ett lysande jobb, mitt uppdrag är nog mer en förstärkning och kul lektant mellan varven. De har ju också valt mig av den anledningen; vi ser ju likadant på saken. Att då få privilegiet att förse dem med god litteratur gör ju inte saken sämre!


Detta med Potterböckerna är givetvis ett framtidsprojekt. Funderar på om jag skall köpa samma serie även till lillebror eller satsa på någon annan? Hmmm.


Som grädde på moset fick killarna varsin liten lövkorg i plast, ljusblå till lille L och mörkblå till storebror A. Storebror jobbar för full med pappa i trädgården, lillebror lär säkert göra dem sällskap till våren. Och just lövkorgar behövdes! :-D Sådana enkla saker blir så uppskattade: lillebror ville sitta i sin, storebror fyllde omgående sin med klossar, som han bar omkring på. Gudmor myser!


Vi njöt av glögg med tillbehör. Det var årets första glögg för mig! Jag har undvikit det till advent, man skall vänta lite tycker jag. ;-) Det smakade mycket riktigt jättegott igår, på 1:a advent! Pepparkakor och lussekatter fick vi givetvis, men även jättegoda pepparkaksmuffins! Och apropå muffins...


Av GladaKatarina - 1 december 2008 07:33


gick det som det gick i Lund igår. Nationalisterna kom för att slåss. Vänsteranhängarna likaså - och de gick till attack mot poliserna. Pinsamt och omoget! Knappast terrorism, som vissa kallar det. Så fort nationalisterna ansökte om demonstrationstillstånd, var loppet kört. Poliserna är dock förvånade.


Ursäkta? Förvånde över vad? Det slängdes gatsten 1993, det slängdes gatsten igår. Inget är nytt under solen. Vad hade ni väntat er, lussekatter?


Mer inlägg om detta.


Av GladaKatarina - 1 december 2008 07:26

 


...en vacker systerdotter som fyller år idag. :-) Hoppas att du och din kära mamma får en fin dag idag! Stor KRAM från moster Katarina!



Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards