Direktlänk till inlägg 3 december 2008

Var skall man börja och hur skall det sluta?

Av GladaKatarina - 3 december 2008 17:11


Det "kravallas" mycket just nu. Och det skrivs ännu mer om det. Skyltsöndagen i Lund innebar att just skyltfönster råkade illa ut och slogs sönder. Adventsfriden lyste starkt med sin frånvaro. Varken religion eller kapitalism är numera heligt. Kom så slåss vi istället!


Och de som vill slåss verkar inte bry sig så mycket, visar det sig föga förvånande. Poliserna kände igen fotbollshuliganer bland "kravallisterna". Både på bruna och röda sidan. Ja, bara det bjuds på lite råkurr! Politik? Moral? Åsikter? Sport? Visst, vem är det vi slåss emot idag?


På Medeltiden fanns det massor med krig att delta i. Man kunde ta tjänst som soldat och slåss för vem det än var som betalade. Det var säkert en hel del som inte kunde överleva på annat sätt. Säkert ännu fler som gjorde det för att de inte visste (något) bättre än att slå ihjäl andra.


Numera behöver ingen i Sverige slåss för att överleva. Det är den enda skillnaden från Medeltiden för dessa personer, tycks det. Politikernas lösning? En vänsterpartist i Lund säger att det är bättre att bussa dem till en fotbollsplan och låta dem vara (=slå halvt ihjäl varandera). Det sorgliga är att just nu håller jag med honom.


En annan politiker säger att man måste se närmare på dessa personers bakgrund och vad som driver dem. Det kommer ju egentligen närmare min egen övertygelse. Vi är ju alla värda att få hjälp. Ju. Eller hur. Så tycker jag egentligen. Iallafall nästan alltid. ;-/


Är detta bara ett tecken i tiden? En del ropar högt att detta är det nya 1991: finanskris och högervridna kravaller i Lund. Jodå, visst finns det likheter. Både mellan 1991 och Medeltiden.


Men Lundapolitikerna hoppas på Lundabornas insatser. Att de åter igen, som på 1990-talet, skall gå ut och fredligt manifestera mot onödigt våld. Det blir säkert så. Människan är trots allt fantastisk och de allra flesta vill väl. Ja, alla har någon levande varelse i världen som de faktiskt inte vill skada. Tur att jag kom och tänka på det. Vintermörkret är inte fullständigt kompakt.



 
 
Kastrullis

Kastrullis

3 december 2008 17:55

Det är så sant, så sant. Alltihop. Du är en mycket klok person. Och jag känner som du. Egentligen är det synd om dem, men iblan blir man led och sned och orkar inte vara det stora hjärtat utan tycker att skattepengar ska gå till vettigare saker. Själv brukar jag tänka att alla familjer som inte vågar gå på derbyn i huvudstaden gemensamt borde köpa upp ALLA biljetter och stänga dem ute. En annan slags fredlig demonstration ;-).

http://Kastrullapan

 
Ingen bild

Åke J

4 december 2008 10:10

Bra skrivet, återkommer.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av GladaKatarina - 16 oktober 2011 09:03

Jag har gjort nya inlägg på min reseblogg, fyra inlägg från London! Ett besök i the Temple Church, en båttur på Themsen, en lång rundvandring med fokus på Trafalgar Square och en utflykt till Camden Town med ännu en lång promenad längs Regent's Canal...

Av GladaKatarina - 9 oktober 2011 00:00

Från och med den 1 december kommer jag inte längre att vara skriven i mitt älskade Malmö. Som tur är flyttar jag inte längre än till grannkommunen Svedala - orten som finns på riktigt, ja! Eftersom jag pendlar från Limhamn via Centralen och ända fram...

Av GladaKatarina - 17 juli 2011 20:09

Hejsan sötnosar!   Jag har saknat er med! Gör det fortfarande! Det händer lite på resebloggen just nu, hälsa på så blir jag ännu gladare!    Jag har bloggeri och sociala medier som en del av mitt jobb nu, men allt hinns inte med.    Annar...

Av GladaKatarina - 7 juli 2011 18:21

Det är nästan ett år sedan och midsommarbilderna fungerar ju fortfarande - vilken tur!    Glad skulle bloggen vara, det har varit lite si och så med det. Ibland är det bättre att vara... en smula ilsken, då händer det saker.    Denna sommar, ...

Av GladaKatarina - 30 juli 2010 16:48


  Mamma Elsa skulle fyllt 85 år idag, det är drygt 21 år sedan hon dog. Varje jämna år skulle mina föräldrar fyllt jämnt, det skilde 15 år mellan dem. (Se tidigare inlägg i juni om min pappas 100-årsdag.)   Jag skulle skrivit om henne, men h...

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards