Alla inlägg under september 2008

Av GladaKatarina - 27 september 2008 17:33


Vi anlöper Skillinge, Klara Marie är framför oss. Vacker och rolig hamn! Lite knepig att segla in i, men allt gick bra! Man blir imponerad!


Av GladaKatarina - 27 september 2008 14:42


Nu sätter vi kurs mot Skillinge, där skall vi ankra i natt. Det hålls fest efter "äppelseglatsen" och i år är det Klara Maries besättnings tur att arrangera.


Hoppet seglar om oss vid Stenshuvud, liten och snabb. Men hon hamnade faktiskt sist till Kivik! :-D Hon tappade vind som vi andra och blev, som vi andra, tvungna att starta motorn för att nå fram. Och Hoppets motor är minst. ;-)


Men Hoppet är mycket vacker där hon seglar, så hon får gärna segla om så ofta hon vill! Deras besättning seglar hem till Brantevik, där det är Oktoberfest i kväll.


Stenshuvud, får jag nu lära mig, är en utlöpare till Linderödsåsen. Åsen tar här ett dopp ner i havet, men samma massiv höjer sig sedan söderut - i form av ön Bornholm! Visst är det otroligt... :-)

Av GladaKatarina - 27 september 2008 14:03


Denna klättring ombord var en baggis, puh! Riktigt skönt att vara tillbaka och ha ofast mark under fötterna! :-)


Att åka med sjöräddningens lilla snabba båt var mycket kul, vi såg många avundsamma blickar i land. Lite speciellt att kliva iland från sjösidan under sådana former. :-)


Av GladaKatarina - 27 september 2008 12:54


Alltid trångt och varmt i Kivik, både sommar och höst. Man kan undra hur länge Äppelmarknaden över huvud taget får plats nere i hamnen?


Mitt första besök på Äppelmarknaden var andra året den hölls: några stånd, några hundra människor... Mycket lagom och njutbart. Nu känns det som om det bara är en tidsfråga innan även denna marknad måste gå av stapeln på den stora marknadsplatsen norr om Kivik. ;-)


Jag villar iväg från mitt sällskap, går över hela marknaden snabbt som ögat och köper lite marknadskonfekt. Går sedan på besök hos de andra eskaderskeppen samt återfinner mitt sällskap. Får veta att jag missat en god öl på Buhre's. Något säger mig att det blir tillfälle till fler öl en dag som denna.


Av GladaKatarina - 27 september 2008 12:26


På land i Kivik, full fart på Äppelmarknaden, som har publikrekord! Annelie Rydé sjunger så det dånar!


Äppeltavlan, alltid gjord av Emma Karp Lundström och innan dess av hennes nu avlidne fader, krävde i år 35 000 äpplen och 70 000 spik. Man ser baksidan av tavlan en bra bit ut till havs.


Mycket vacker!



Av GladaKatarina - 27 september 2008 11:56


Det är lågvatten i alla hamnar och Helene är för djupgående för Kiviks hamn just nu. Vi kommer därför att ankra på redden. De tre andra kommer att ankra i hamnen jämsides, på så vis kan man gå mellan skeppen.


Men vi får också gå iland! Manskapet ombord har goda kontakter med sjöräddningen i Kivik, som kommer att hämta oss i en käck och snabb liten farkost; Rescue Sparbanken Syd!


Då skall man bara se till och klätta över relingen... Det blir det värsta av allt! Har svårt för sådant. Men det fixar sig! Jag backar nästan ur först, tar en paus och andas, blir tillräckligt arg på mig själv för att ta itu med problemet, klättrar bättre och får ta en god matros i hand den sista biten. Tycker inte om att vara på en höjd utan att hålla i något, men man får lära sig och lita på sina goda medmänniskor. :-)


Av GladaKatarina - 27 september 2008 11:29


Man lär sig. ;-)


Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2008 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards