Alla inlägg den 23 september 2008

Av GladaKatarina - 23 september 2008 11:55


...säger man inte på engelska. Ordning på torpet, säger man hur som helst här. Oh, behave!


Tisdagens kurs avlöpte under betydligt mer ordnade och organiserade former, tack och lov. Trots det vill jag påstå att jag känner mig trygg med lite improvisation, nu när jag börjar bli gammal i gamet. Jag har ju ändå varit cirkelledare i hela två terminer. ;-)


Vi fick tillfälle att lyssna på Stand by me av Ben E King, på klippet ovan. Den är bra att ta användning av i nybörjarengelska. Vacker, enkel och mycket grammatik att diskutera kring. ;-) Minns även filmen, vackert minne.


Nya ansikten i alla tre engelskgrupperna, så presentationsrunda var självklart. Ju mer avancerad grupp, desto mer på engelska! Samma litteratur i två av grupperna, i tredje gruppen tar vi litteraturen efter hand, eftersom denna grupp är den mest avancerade. :-)


Den avancerade gruppen får det lite lugnare i år. Förra terminen fick de läsa rätt mycket, det kan till och med jag inse. Deras huvuden var alldeles fulla av trollformler, konstiga namn och underliga vanor på Hogwarts.


Så går det när man skall läsa Harry Potter & the Philosopher's Stone. Inte var det för trollerierna som de fick läsa boken, om ni tror det. JK Rowling skriver en utmärkt nutidsengelska, de påhittade orden får man på köpet. ;-)


De tyckte säkert om det i cirkeln. De fick ju faktiskt se filmen också, visserligen bara med engelsk text, men ändå. (Man måste vara lite sträng även som cirkelledare. ;-) ) Jag tröstar mig med att de lärde sig en hel del, jag märkte det nog. Men... Jag inbillar mig inte för ett ögonblick att de saknar den präktige lille trolleripågen med de gröna ögonen. Inte heller de knepiga lärarna på det konstiga, dragiga gamla slottet uppe i Skottland.


Nåja, jag minns av egen erfarenhet hur det var att börja läsa utländsk litteratur i början. Oavsett vad det handlade om, så var det en hög tröskel med språket, som ju trots allt är främmande. It's an acquired taste


Hittade två bra länkar, apropå språk:


www.wordia.com genom Metro. På denna sajt kan du ladda upp en videosnutt som förklarar ett ord på engelska. :-)


Lexin, bra lexikon från svenska till engelska. Blir lämpligt för mina engelskdeltagare. Men undvik för långa, sammansatta ord på svenskt manér, som till exempel "julgransförsäljare". Julgran eller försäljare går däremot bra, sedan får man tänka själv. ;-)


Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2008 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards