Alla inlägg den 1 juli 2009

Av GladaKatarina - 1 juli 2009 12:04


Storasystern, Österlenväninnan och jag skall sammanstråla ikväll över en bit mat här i Ystad. Var skall vi äta? Något lätt och helst utomhus. Gärna nära havet... Inte för dyrt, inte för vanligt. Hm... Finns några alternativ. Vi får se. Kärt besvär. ;-)


Av GladaKatarina - 1 juli 2009 09:33


Denna utmaningen hittade jag hos Anna, tre saker...


1. Tre saker du skulle ta med till en öde ö: allt-i-ett-tält, mat för ett år och Richard Armitage. (Kan vi åka nu?)


2. Tre färger du klär i: cerise, lila och rött. (Starka, klara färger.) Väninnan Den Bildsköna tycker att jag skall ha med turkos, jag byter den mot rött. :-)


3. Tre favoriträtter: ungsbakad lax, grillad kyckling och pannbiff med lök.


4. Tre favoritdjur: katt, glada och räv. Hade velat ha in lokatt och hund också, men eftersom det bara var tre, så...


5. Tre favoritfilmer: Älskar Casablanca med Bogart och Bergman, den blir aldrig utsliten. Nästan alla Jane Austen-filmatiseringar kommer högt, skulle kräva 10 000 ord att rangordna dem. Gillar det mesta som Richard Curtis ligger bakom (Mr Bean, Blackadder, Love Actually m fl).


6. Tre favoritböcker: Jane Austens romaner, Jag, Claudius av Robert Graves och Bibeln. (Nästan samma som prästen i Ett Herrans Liv.)


7. Tre Favoritfrukter/bär: Hallon, banan och passionsfrukt.


8. Tre favoritdrycker: Vatten, kaffe och smoothie.


9. Tre favoritblommor: doftande rosor i gammal stil, pioner och

freesia.


10. Tre saker du inte kan vara utan: glasögon, choklad och bygel-bh.


11. Tre dröm-resmål:  England, Italien och Egypten.


12. Tre favoritglassar: 88:an, GB-Sandwich och Tiramusù.


13. Tre ord som beskriver dig själv: GLAD, tjock och intelligent.


14. Tre favoritklädesplagg: knälång kjol, tights och top.


15. Tre ord för kärlek: samhörighet, lyhördhet och omtänksamhet.

Av GladaKatarina - 1 juli 2009 08:28


Ystad skall i september ha en konferens om filmturism! HA! Wallander, ni vet. Jodå, det är STORT med filmturism!


Har själv film- och litteraturturistat liiiite i Storbritannien. Man är ju Jane Austen-fantast bland annat. Resan till Wien 2002 gick också i litteraturtema, men det blev ju även lite musiktema på den resan, av naturliga själ. Sådant är faktiskt oerhört kul och stimulerande! :-) Kan förstå Sagan om Ringen-fans som reste i drivor till Nya Zealand efter att filmerna gjorts där. Man får ju inte bara filmmiljöer utan så mycket annat på kuppen!


Så är jag ju lyckligt lottad, varenda dag hela veckan har BBC:s Wallander-team häckat i samma korsning här i Ystad. Skymtar den fantastiske Sir Kenneth då och då. :-D (Fast tänk om man var i London nu.)


Av GladaKatarina - 1 juli 2009 08:20


Ny månad känns alltid knepigt här i bloggen - en helt ny sida! Känns lite tomt! Fast jag har en känsla av att det fylls upp ganska snabbt, jag brukar ju ha ett visst behov av att skriva av mig. ;-)


Det är nog inte idag som det blir dåligt väder här, enligt SMHI skall det bli ack så strålande! Cykelturen till jobbet doftade av fläder och schersmin.


Det är ju onyttigt med drag och arbetar man med smärtande nackar, ryggar och annan värk, är man extra medveten om det. Dessutom gör värmen att våra kroppar gärna svullnar en smula, vilket också ökar smärtan. Svårt att hitta balans!


Men nu är det så varmt inne att vi har öppnat för tvärdrag och lagt tyngder på allt som hotar flyga omkring. Får jag sendrag i nacken så får jag väl sitta här som varnande exempel! Nöden har ingen lag...


Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards